door
math » di 20 aug, 2024 00:18
Ik vervang velglinten ook alleen maar als er gaten in zitten en dat is zelden het geval.
Velglinten ondervinden dezelfde druk als de buitenband en worden dus in de spaakgaten gedrukt. Er zitten geen verstevigingsvezels in die dat proces begrenzen.
Banddrukken worden met de jaren steeds lager, omdat buitenbanden steeds breder worden vanwege het comfort. Vroeger pompte ik de banden van mijn racefiets (21 mm) nog wel eens op tot meer dan 10 bar, nu zelden hoger dan 7 bar voor racebanden ; 3-4 bar voor gravel.
Herrmans is een Fins bedrijf - lijkt me geen 3e wereld spul. Ik koop meestal Schwalbe velglinten, maar ik betwijfel of het merk veel uitmaakt.
Uit nieuwsgierigheid heb ik even wat linten die ik heb liggen opgemeten :
- Schwalbe 22-622 : max 10 bar ; ca. 1.0 mm dik
- Herrmans 18x559-571 : geen max drukspec ; ca. 1.8 mm dik
- Herrmans 18x622-635 : geen max drukspec ; ca. 1.2 mm dik
Wat opvalt is dat Herrmans een range van velgdiameters aangeeft, wat betekent dat het lint gemaakt is om iets te rekken. Dat houdt vanzelfsprekend in dat het ook minder weerstand heeft waar het in het spaakgat wordt gedrukt.
Het Schwalbe lint voelt stugger en gladder aan, maar ik heb geen gereedschap op de rek goed te meten.