Additionally, paste this code immediately after the opening tag: goed verzet voor in de bergen - Forum Wereldfietser

goed verzet voor in de bergen

Ik heb een oudere idworx easy transport en ga daarmee in september de bergen in van Kroatië naar Albanië
Ben benieuwd of ik wel een goed bergverzet heb.
Het gaat mij met name om de steile stukken waar ik mijn laagste versnelling ga gebruiken
Achter zit een 9 schijf cassette met grootste blad van 34 tanden
Voor drie bladen met de kleinste 26 tanden.
Heb veel gefietst op vlak terrein en wat bergjes in oostenrijk maar klimmen van meer dan 1000 hoogtemeters nog niet.
Is dit voor een gemiddeld geoefende fietser in te verwachten zware etappes met hier en daar moeten lopen oké

graag advies
Alvast bedankt
Rogier
Ik denk dat het met die 26-34 wel gaat lukken. Of een verzet licht genoeg is, is natuurlijk afhankelijk van kracht, conditie, lichaamsgewicht en bagage. Maar als een stukje lopen geen bezwaar is, luistert het weer wat minder nauw. Ik heb zelf graag een grannyverzet op mn fiets: 22 voor, 32 achter. Daarmee kom ik fietsend overal boven. Snel gaat het dan niet meer ha, ha. Ik leg per trapbeweging ongeveer 1.59 meter af, jij 1.77 meter. Minder meters is lichter. Google maar eens op verzettentabel mountainbike oid.
Wat voor klimmen verwacht je? Dat ze meer dan 1000hm zijn hoeft niet zo veel te betekenen. Scheelt nogal voor je verzet of je die 1000hm in 15 kilometer of in 30 kilometer mag beklimmen ;) Vergelijk de hoogteprofielen van de beklimming eens met die je in Oostenrijk hebt gedaan.

Geen idee waar in Kroatië je gaat fietsen, maar voor wat het waard is: ik heb vorig jaar met zware bepakking in Kroatië gefietst, vanuit Slovenië door het binnenland van Istrië en vervolgens via de kust + wat eilanden naar Split. Ik kwam geen lange beklimmingen tegen, en al helemaal nooit echt extreem steil.
Je kunt via ritzelrechner uitstekend zien hoe je met je verzet uit gaat komen. 26-34 is in elk geval vrij licht. Of het genoeg is? Zul je zelf moeten inschatten.

Maar wat zijn je opties als je lichter wilt?

-achter een 36 cassette. Kan mogelijk zonder verdere aanpassing. Maakt een klein verschil.
-voor een 22 bladje. Vraagt waarschijnlijk een andere crankset en mogelijk derailleur. Maakt een iets groter verschil maar blijft gerommel in de marge.
-gewicht minderen.

Ach. Zou je niet gewoon lekker gaan en het komt wel goed?
PS het lijkt mij een pracht van een reis.
Het is natuurlijk afhankelijk van de gekozen route maar een echt bergverzet heb je niet echt nodig als je de route langs de kust neemt, er zitten wel wat gemene klimmetjes in maar niet dat je zomaar in 1 keer 1000m omhoog moet. Die 1000 hm ga je overigens elke dag wel halen grote kans dat je die dag toch weer op zeeniveau eindigt. Met jouw verzet moet dat echt wel lukken.
Je zou voor je gaat klimmen jezelf even kunnen testen. Bij het klimmen gaat het om het vermogen, Watts die je kan leveren. Of je klimt of hard fietst is bijna hetzelfde. Zou je binnen een uur tijd rond de 30/33 km afleggen hoef je niets te vrezen. Je bent dan goed voor 150 tot bijna 200 Watt. Het is wat ingewikkelder het gewicht van jezelf en de fiets hebben behoorlijk invloed.
Moet wel te doen zijn voorzover ik het kan inschatten. Ik ben geen klimmer, maar heb ook een groot deel van de kustroute gedaan naar Albanië. En als er al een heel steil stuk in zit kun je altijd een stukje lopen, doe ik dan ook.
Waarschijnlijk hangt het van een hoop factoren af of dit voor jou voldoende licht is om de berg op te komen. En dat kan je het beste gewoon in de praktijk ervaren. Maar misschien kan je beter rondfietsen met een verzet dat te licht is en wat je daarom niet gebruikt, dan dat je lichtste verzet niet licht genoeg is en je regelmatig moet lopen als het teveel omhoog gaat.
Dus als er een eenvoudige manier is om voor een kleiner tandwiel te monteren en/of achter een cassette met een groter tandwiel lijkt me dat wel de moeite waard.

Mijn huidige vakantiefiets heb ik een aantal jaren geleden tweedehands gekocht, het kleinste verzet was toen 22 voor en 32 achter. Bij mijn eerste vakantie door de Eifel merkte ik dat ik bij stijgingen van rond de 10% toch wel heel moeilijk boven kwam. Ik heb toen de fietsenmaker om advies gevraagd en hij heeft mij een cassette met een 36 tandwiel verkocht. Hoewel ik daar eigenlijk niet heel veel van verwachte bleek dat hij gelijk had en dat dit best een behoorlijk verschil maakt. Ik heb sindsdien een aantal flinke beklimmingen gedaan o.a. in de Alpen en heb veel plezier gehad van dit lichtere verzet.

Eigenlijk zou ik best een nog lichter verzet willen hebben. Het zwaarste verzet wat ik nu heb gebruik ik niet, echt helemaal nooit. Die zou ik best willen inruilen voor meer mogelijkheden bij de lichtere versnellingen. Maar dat schijnt minder makkelijk te realiseren te zijn.
Ik moet hier wel bij zeggen dat ik altijd met redelijk veel bagage fiets en dat ik wel hou van een goeie uitdaging bergop.
Vorig jaar door de Alpen (Zwitserland / Frankrijk / stukje Italië voor de Stelvio) met als lichtste versnelling 22-34.
Heb alles kunnen fietsen op één stukje na: op een steil gedeelte vond ik het nodig een foto te maken en toen kwam ik niet meer op gang, heb een stukje moeten lopen totdat het wat afvlakte ....
Allemaal bedankt voor de reacties
Ik ga er in ieder geval van genieten met af en toe een stukje lopen.

Groet,

Rogier