Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Is dit een goede prijs voor deze fiets? - Forum Wereldfietser

Is dit een goede prijs voor deze fiets?

Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar een vakantiefiets. Mijn man heeft een tweedehands Koga maar ik ben door iemand op mp op het spoor gezet voor een Giant Expedition. Gisteren een proefritje gemaakt op een Giant expedition travel, die fietste super smooth, (maar hij was wel te klein)dus ik ben helemaal om.
De berekening met binnenbeenlengte kom ik uit op framemaat 58, alleen ben ik 172 dus heb een korter bovenlijf. Ik denk dat een 57 wel goed past, dat hoop ik dan want ik heb deze gezien: Giant Expedition travelfiets dames maat L Shimano XT 27v
€ 450,00
https://link.marktplaats.nl/m2143999882 ... ialbuttons

Is dit een goede prijs? Ze zegt dat hij ong 10 jaar oud is en 7 jaar gebruikt is voor fietsvakanties van 6 weken. Cassette achter is vrij recentelijk vervangen.

Groet, Nienke
Of deze dan?
Giant Expedition RS0 travel bike, vakantiefiets maat L 27v
€ 495,00
https://link.marktplaats.nl/m2146147293 ... ialbuttons
Nijntje schreef:
wo 14 aug, 2024 21:06
ben ik 172
[...]
Giant Expedition travelfiets dames maat L
Ik gok dat die (flink) te groot is voor je.


Giant Expedition RS0 travel bike, vakantiefiets maat L
Idem.
Lijken me inderdaad te groot voor je.
Als ik naar de prijs kijk vind ik het wel wat aan de hoge kant. Als ik naar het herenmodel kijk dan vermoed ik dat je ook een nieuw setje tandwielen/ketting binnen een jaar moet kopen. Andere details zijn wat lastig te zien. Is niet extreem aan de hoge kant maar hou wel rekening met wat vervangkosten, bij elkaar rond de 200 euro.
Nu ben ik zelf ook 1.72 met lange benen.
Ik zou prima op deze fietsen kunnen fietsen kwa maat.
Dus als je er 1 echt wil hebben. Ga passen. En denk niet heeft geen nut. Ze zijn te groot.
Passen is uiteraard altijd het beste. Goed advies.
In dit draadje, volgens mij dezelfde fiets, een geometrietabelletje van de Expedition.

viewtopic.php?t=12167&start=20

Als je dit een beetje kunt ‘lezen’ geeft het je alvast een goede indicatie, vergelijk bijvoorbeeld met een huidige fiets.
Ik snap het gebruik van dit forum nog niet dus ik reageer even algemeen. Ik heb niet gevraagd of deze fiets past, mijn vraag voor jullie kenners is of de prijs goed is. Die van 450 kan 425 worden en die van 495 kan zakken tot 475...

En nu de maat, ik heb dus lange benen en meet bijna framemaat 59. Dan denk ik dat 57 wel moet passen of dachten jullie bij L aan een andere maat?
Ik heb een fiets gepast waarvan de man hem gekocht heeft als 56, ik mat 55 maar oké. Deze was echt duidelijk te klein, dus daarom mijn zoektocht naar 57.
Het zal met de geometrie te maken hebben, want ik heb bij een fietsenwinkel op een santos maat M gereden en dat was goed. Maar santos is helaas te duur voor mij....
Dit is een fiets uit 2008, met ik dacht een nieuwprijs van 1400 euro. Of de prijs die je nu mag betalen teveel is? Misschien met alle slijtage-onderdelen als nieuw dan wel...
@gios u bedoelt dat als de slijtage onderdelen nieuw zijn het dan een goede prijs is?
Nijntje schreef:
do 15 aug, 2024 13:02
mijn vraag voor jullie kenners is of de prijs goed is. Die van 450 kan 425 worden en die van 495 kan zakken tot 475...
Het eerlijke antwoord is dat er geen zinnig woord van te zeggen is.

Je moet de fiets van dichtbij zien om te kunnen beoordelen of alles in prima staat is (en dan heb je allicht een mooie vakantiefiets voor dat geld) of dat alles versleten is (en dan moet je het leuk vinden zelf de fiets te renoveren en zou €50 voor het frame realistisch zijn). of waarschijnlijk iets daartussenin.

De verlichting kun je trouwens als afwezig beschouwen, hooguit een batterij koplampje is niks waard.
De foto's zijn van te ver weg genomen zodat je niet kan zien of de staat van de tandwielen nog een beetje oke is.

Als de aandrijflijn nieuw is is 425/475 een mooie prijs
Moet die helemaal vervangen worden dan is het flink te duur.
Hoef je alleen de ketting te wisselen en de fiets is verder prima vind ik hem duur. Maar niet veel te duur.

Neem een kettingslijtage meter mee.
Als die 0.75 / 1 rek aangeeft dan moet in ieder geval de achtercassette vervangen worden.

Maar nu vanaf de foto is daar niets over te zeggen helaas
Wat betreft de framemaat, het is makkelijker om het zadel omhoog te zetten dan om het stuur dichterbij te krijgen. Dus dan wil je richting een kleiner frame, als je een relatief kort bovenlichaam hebt. Ik ken de geometrie van die fiets niet, dus kan er weinig over zeggen. Ik vond wel de advieslengtes van de M en de L fiets, je zit daar precies in het midden, dus je wil wellicht eens de maat M proberen met het zadel hoog.
Je zou voor 20 euro ook een korte stuurpen kunnen kopen (die op de foto is erg lang) en vragen of je op de marktplaats-fiets mag proefrijden met die nieuwe stuurpen (en ook met het zadel stukje naar voren). En dan behoorlijk kritisch zijn, want als hij toch nog te lang voelt is het niet de fiets voor jou. Er is niets zo vervelend als een stuur dat te ver weg staat, dat voel je na een paar km al en wordt heel vermoeiend en pijnlijk op langere afstanden.
Dit is zijn de nadelen van een tweedehands fiets. Proefrijden, afstellen en het bepalen van de technische staat komt dan op kennis en ervaring aan. Wellicht kan je een kennis met kennis (haha, sorry) vragen om mee te komen kijken naar de fiets?

Edit: een stuurpen met rise kan ook helpen als het zadel erg ver omhoog moet, tenzij je een getrainde fietser bent wil je dat het stuur minstens op dezelfde hoogte staat als het zadel, soms zelfs flink hoger.
Nijntje schreef:
do 15 aug, 2024 13:26
@gios u bedoelt dat als de slijtage onderdelen nieuw zijn het dan een goede prijs is?
Wat mij betreft nog steeds aan de hoge kant voor een fiets van 16 jaar oud, maar dan heb je wel een prima fiets die nog wel even mee kan.
Je kan is informeren of deze er nog is.

https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... dition-rs0
Het is een kennelijk niet uit te roeien misverstand dat er zoiets bestaat als een uniform maatsysteem van framematen. Dat is er nooit geweest, maar mensen denken nog altijd van wel. Elk merk heeft zijn eigen maatsysteem. Zoals al geadviseerd: passen! Die Expedition is veel te duur en veel te groot.
Mijn dochter (1m70) heeft een Expedition, maat 52cm, met de stuurpen gedraaid naar vertikaal omhoog en die past goed.
Ja en dan heb je nog een beetje de uitdaging dat niet alle maten vergelijkbaar zijn maar ook niet alle mensen en ook niet alle expeditions.
is het mogelijk om dit onderwerp niet te laten versloffen in algemeenheden, maar dat we de originele vraag proberen te beantwoorden?
sjefke schreef:
do 15 aug, 2024 22:12
Het is een kennelijk niet uit te roeien misverstand dat er zoiets bestaat als een uniform maatsysteem van framematen. Dat is er nooit geweest, maar mensen denken nog altijd van wel. Elk merk heeft zijn eigen maatsysteem. Zoals al geadviseerd: passen! Die Expedition is veel te duur en veel te groot.
Mijn dochter (1m70) heeft een Expedition, maat 52cm, met de stuurpen gedraaid naar vertikaal omhoog en die past goed.
Als jou dochter ook binnenbeenlengte heeft van 86,5 en het gaat om een nieuwe expedition rs0 dan kan ik er in meegaan.
Ik heb een 55 gepast en die was duidelijk te klein, maar ik mocht de stuurpen niet veranderen......
ErikB81 schreef:
vr 16 aug, 2024 02:19
is het mogelijk om dit onderwerp niet te laten versloffen in algemeenheden, maar dat we de originele vraag proberen te beantwoorden?
Dat zou fijn zijn. Gelukkig heb ik al een paar reacties die noemen dat de prijs van de fiets aan de hoge kant is.