Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Thermarestmatjes worden zacht - Forum Wereldfietser

Thermarestmatjes worden zacht

Hoi,

Ik ben benieuwd of jullie deze ervaring ook hebben. De thermarest matjes die zacht worden maar geen gaatje hebben.

Het is ongelooflijk maar wij hebben het altijd.

Je blaast ze op en een paar uur later zijn ze beduidend zachter. Dus je blaast er weer lucht bij.

Eerst dachten we dat het een temperatuursverschil was. Maar toen we uiteindelijk wel twee keer per nacht moesten bij blazen, er nooit gaatjes te vinden zijn en je thuis het matje gewoon goed kunt testen weten we dat dit het niet is.

Twee matjes nieuw uit de winkel in 2015. Daarna de matjes onder garantie tie vervangen, en die beide matjes exact hetzelfde,
Maar dan na een jaar of drie. En nu weer hetzelfde....

De winkel doet altijd alsof ze er niets van snappen en we krijgen nooit de indruk dat ze ons geloven, maar wel van thermarest telkens.s nieuwe matjes...

Herken en jullie dit probleem ?
Wij hebben de Therm-a-rest Neoair Camper (7 cm dik) in 2017 gekocht, ieder jaar enkele weken gebruikt en hebben dit probleem niet.

Tot afgelopen donderdag weer een kleine 3 weken elke dag aaneengesloten gebruikt, zonder bij te blazen.
(Geen fietsvakantie gehouden, maar een kampeervakantie met onze De Waard tent).

Daarvoor hebben we de zelfopblaasbare matten van Therm-a-Rest gehad, waarvan er wel eens eentje lek geraakt is en weer geplakt kon worden.
Herkenbaar issue, ik heb hier ook last van bij verschillende Thermarest matjes. Ik ging er altijd vanuit dat er wel degelijk een lek was, maar dat het wsl een zeer klein gaatje was. Helaas de betreffende gaatjes nooit kunnen vinden :cry:

Ik heb overigens ook verhalen gelezen/gehoord (?) dat sommige thermarest-matjes poreus zijn/worden. Dit zou echter duidelijk zichtbaar moeten zijn als je ze insmeert met water+rijkelijk zeep...
Ik heb ook dit probleem. Het zou me niet verbazen dat het probleem in het ventiel zit.

Ik ben nu aan het fietsen maar als ik weer thuis ben ga ik met de mat naar Bever. Deze nieuwe mat heb ik gekregen omdat de oude mat was gaan delamineren
Ik heb in 2014 een Therm-a-Rest NeoAir Xtherm die in 2019 was gaan delamineren, ik heb destijds onder garantie een nieuwe gekregen.

Afgelopen fietsvakantie in zomer 2024 heb ik hetzelfde probleem gekregen. Eerst in een meertje ondergedompeld, toen zag ik geen bubbeltjes.
Later nogmaals gecontroleerd met zeepsop, en op de mat gaan zitten voor hogere druk. Het probleem bleek te zitten aan de bovenkant van de mat ter hoogte van mijn schouders. In de naden bleken kleine lichtere plekjes te zitten waaruit lucht ontsnapte.

Volgens mij wederom een productiefout, maar ik vind het na tien jaar wel mooi geweest, en ik heb hem weg gegooid.
De garantie van Thermarest is levenslang dus dat was jammer van het geld wat je hebt weggegooid.
Gaatjes zijn soms inderdaad alleen in een groot bad, zee of meer te ontdekken. mijn enige gaatje tot nu zat open hele oude bruine dunne thermarest, die de lucht overigens nog steeds binnen houdt.
De garantie is op levensduur. Dat is echt een stuk korter dan levenslang.

Ik weet nu al dat ik geen gaatjes ga vinden. Want die zoek ik al jaren, in ons bad. Poreus is misschien wel en goede beschrijving. De stof lijkt gewoon niet meer luchtdicht. Ze worden ook niet plat, gewoon zacht,tot heel zacht. Maar ik vind het zo opvallend dat dit probleem gewoon altijd ontstaat. Ik moet eigenlijk concluderen dat de matjes, die nog duur zijn, gewoon slecht zijn. En dat voor een prijs van €200 van Thermarest.

Zo hebben we ze dus nieuw gekocht, maar ook bij latere matjes komt het probleem, danwel na één jaar,danwel drie jaar.

Het wordt echter zo ongemakkelijk om er mee terug te gaan.
ik heb al 40 jaar hetzelfde thermarest matje (selfinflating) en ja het wordt wel eens ietsje zachter in de loop van een tocht, maar 1 keer blazen en het is weer goed. Dit jaar had ik voor het eerst een Mattrass Pro lichtgewicht luchtbed ( van die irritante reclamesop socialmedia). Dat was meteen de tweede nacht al poreus. Nergens een gaatje kunnen ontdekken en ventiel was ook luchtdicht. Zelfde raadsel dus. Wel meteen een nieuwe gekregen en die heeft het probleem (nog) niet. Mijn aanname is dat de gaatjes zo klein zijn, dat je ze niet kan detecteren, maar dat ze groter worden als je er op ligt. Je zou dus moeten testen in een bad en dan heel flink knijpen (druk gelijk aan je lichaamsgewicht)
Ik heb ongeveer een gelijke ervaring bij een van onze twee matjes. Net voor het slapen gaan even op druk brengen. Bij toiletbezoek om 5-6 uur is een matje zachter. Ik lig dan nog net niet door de mat op de grond. Het vreemde is dat er soms nachten zijn dat het matje goed op druk blijft. RaRa
Deels herkenbaar...
Bij het opzetten van de tent matje opblazen tot goed hard, slaapzak erop en dan de rest van de avond koken, wassen en plassen enz ...
Bij het slapengaan merk ik dat de mat iets zachter is, en moet enkele pompjes erbij hebben om goed te liggen.
Voor de rest van de nacht blijft hij dan wel hard.
Ik wijt het aan het feit (mss sla ik de bal volledig mis) dat de lucht zich nog moet "zetten" in de verschillende compartimenten enz ... en daardoor na enige tijd zachter wordt?!?

Thermarest Neoair Xlite NXT Max.
Nieuw gekocht in april dit jaar, een 20-tal nachten gebruikt.
Test na aankoop bleek OK, de mat bleef goed hard na een volledige nacht met een bak bier erop (was mij aangeraden om direct na aankoop die test te doen, als er een lek was zou dat na een nacht wel zichtbaar zijn en kon ik komen ruilen).
die test met krat bier is geniaal.
Headley schreef:
di 13 aug, 2024 21:35
Ik wijt het aan het feit (mss sla ik de bal volledig mis) dat de lucht zich nog moet "zetten" in de verschillende compartimenten enz ... en daardoor na enige tijd zachter wordt?!?
Ik wijt het zelf aan het afkoelen. Om dezelfde reden is het niet aan te raden een knalhard opgeblazen luchtbed in de zon te leggen.
Lowietje schreef:
di 13 aug, 2024 21:53
Ik wijt het zelf aan het afkoelen. Om dezelfde reden is het niet aan te raden een knalhard opgeblazen luchtbed in de zon te leggen.
Dat kan natuurlijk ook :wink:
Lowietje schreef:
di 13 aug, 2024 21:53
Headley schreef:
di 13 aug, 2024 21:35
Ik wijt het aan het feit (mss sla ik de bal volledig mis) dat de lucht zich nog moet "zetten" in de verschillende compartimenten enz ... en daardoor na enige tijd zachter wordt?!?
Ik wijt het zelf aan het afkoelen. Om dezelfde reden is het niet aan te raden een knalhard opgeblazen luchtbed in de zon te leggen.
Het zou best kunnen dat men hier geen rekening mee houdt, of niet bekend is met dit fenomeen, waardoor de indruk ontstaat dat er lucht ontsnapt is en je daardoor moet bijblazen.

Maar als je de mat opblaast als het nog relatief warm is en je gaat er ‘s avonds op liggen als de temperatuur gedaald is, dan lijkt het inderdaad alsof er lucht ontsnapt is, terwijl de lucht alleen maar kouder geworden is en daardoor minder volume heeft.

Ik blaas mijn Neoair matje zodanig op dat je ‘s avonds/‘s nachts de grond net niet aanraakt als je erop ligt.
Enerzijds ligt dit een stuk comfortabeler dan een hard opgeblazen mat en anderzijds hou je ruimte in de mat over als de lucht door warmte uitzet.
Lowietje schreef:
ma 12 aug, 2024 19:35
Volgens mij wederom een productiefout, maar ik vind het na tien jaar wel mooi geweest, en ik heb hem weg gegooid.
Precies volgens het verdien model. We moeten met z'n alle toch aan het werk blijven.
Over hoeveel jaren schrijf je zo'n matje af?
bert sitters schreef:
wo 14 aug, 2024 13:51
Over hoeveel jaren schrijf je zo'n matje af?
Ze schrijven niet af, want je krijgt steeds een nieuwe onder garantie :wink:

Ik weet niet hoe dat bij jullie is, maar ik heb inmiddels geloof ik al 5 of 6 keer een nieuwe mat gekregen. Wel steeds weer een nieuwere betere versie. Maar delamineren doen ze allemaal vroeg of laat. Hoe zuinig je er ook op bent.
Ik heb jaren niet gekampeerd, heb nog wel een Thermarest matje op zolder liggen uit mijn jonge jaren, ik denk rond 25 jaar oud. Naar aanleiding van deze thread (en het voornemen om voor het eind van de zomer nog een weekje door NL te fietsen met tentje en slaapzak) heb ik het matje voor het eerst in vele jaren uitgerold en opgeblazen. Geen nacht op gelegen, wel is het matje tenminste voor korte tijd gewoon nog op te blazen, geen merkbaar lek. Ik kan er op liggen, zak er niet in tot op de grond. Het aankomende fietstochtje zal moeten leren of hij het ook daadwerkelijk een nacht volhoudt.
Wij hebben 2 sets Thermarest matjes:
Dikke (6 cm) voor in de grote tent
Dunne (4 cm) voor op de fiets.
De dikke zijn inmiddels 30 jaar oud, elk jaar 2-3 weken gebruikt en nog steeds prima.
De dunne zijn 16 jaar oud en ook 2 weken of meer gebruikt per jaar; niets mis mee. We blazen ze meestal s’avonds pas op vóór het slapen gaan.
Berger schreef:
wo 14 aug, 2024 14:20
bert sitters schreef:
wo 14 aug, 2024 13:51
Over hoeveel jaren schrijf je zo'n matje af?
Ze schrijven niet af, want je krijgt steeds een nieuwe onder garantie :wink:

Ik weet niet hoe dat bij jullie is, maar ik heb inmiddels geloof ik al 5 of 6 keer een nieuwe mat gekregen. Wel steeds weer een nieuwere betere versie. Maar delamineren doen ze allemaal vroeg of laat. Hoe zuinig je er ook op bent.
De lamineren is dat ze bol gaan staan toch? Dat heb ik ook een keer gehad. Ik heb het nu wel over de dunne matjes, dus niet zelf opblazend.

Maar tot nu toe krijgen wij dus ook telkens nieuwe matjes. Want het is ook niet goed dat ze dus zo snel al zacht worden. Zoals ik al zei. De eerste twee matjes waren al zo toen ze uit de winkel kwamen.