Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Balhoofd Jan Janssen Millennium - Forum Wereldfietser

Balhoofd Jan Janssen Millennium

Hoi, ik vind fietsen opknappen misschien nog wel leuker dan fietsen, en ik lees vaak op dit forum om te leren. Ik loop nu ergens tegenaan wat ik niet begrijp en ik niet heb kunnen vinden, dus misschien wil een van jullie wel helpen. Ik ben een Jan Janssen Millennium aan het opknappen en weet niet meer hoe het semi geïntegreerde balhoofd in elkaar moet. Ik ben in de war omdat het een 1" voorvork is met draad. Ik begrijp hoe ik een ouderwets balhoofd afstel, een ahead balhoofd, maar deze compi niet.
20240806_211856.jpg
Alvast bedankt, Rian
Dit lijkt een combinatie van AHead balhoofdstel en schroefdraad vorkbuis. Lastig.
Mijn Koga uit 2007 heeft hetzelfde systeem denk ik. Het is inderdaad een semi geintegreerd balhoofd. Principe is hetzelfde als een klassiek balhoofd, alleen liggen de lagers in het frame en niet buiten in het frame.

Bij mijn Koga gaat dat om een 1 1/8ste balhoofd, en dat ziet er dan +- zo uit: https://www.bike24.com/p230888.html Klopt dat? Bij mij zit er nog een kapje over.

Je moet met een schuifpas wel nameten of de afmetingen juist zijn. Installatie is +- hetzelfde als een klassiek extern balhoofd. (eerst uitkloppen, dan erin persen)

Mogelijk kom je er ook door enkel de kogellagers te vervangen/invetten dan wel de industrielagers te vervangen.
Ter aanvulling op het voorgaande: het afstellen doe je door het bovenste lager met de schroefdraad op de vork te draaien tot er geen speling meer voelbaar is en dan vastzetten met de borgmoer, meestal met een tussenring tegen het meedraaien.
Bedankt voor de reacties zover. Ik zoek eigenlijk een nieuw balhoofd, kan iemand die vinden voor een 1" stuurbuis voorvork? Ik vind er genoeg voor 1 1/8 maar niet voor 1 inch.

Of waar kan ik los een moer, tussenring en borgmoer kopen? Die heb ik niet (meer) en dan moet dit balhoofd nog maar een rondje mee.
FSA heeft een headsetconfigurator, kun je daar wat mee?
https://www.fsaeasyheadset.com/
Om één of andere reden betwijfel ik of je een 1” vork hebt. Frame lijkt wat te modern daarvoor. Wat is de diameter van de buis?
20240807_154931.jpg
Die link naar FSA is serieus handig, alleen vind ik geen 1 inch
Wat zijn de buitenmaat en de binnenmaat van jouw frame?
Je hebt het oude lager nog liggen toch? min wat onderdelen.
Loop daarmee even naar de fietsenmaker. Misschien dat hij er wel 1 heeft liggen.
Ja, dat wordt de volgende stap. Oude lager eruit, meten, naar de fietsenmaker. Er zit hier vlakbij een Jan Janssen dealer. Als het gelukt is laat ik nog wel even weten.
Bedankt voor de link naar neco!
Leuk enigzins gerelateerd weetje: Gazelles vanaf 2003 gebruiken een semi geïntegreerde balhoofd 1" bedraad, vp-mhspec, wel een andere maar lagers, maar ik kom er wel.