Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Route door de Franse Alpen naar Turijn - Forum Wereldfietser

Route door de Franse Alpen naar Turijn

Beste fietsers,
Wij maken een plan om volgend voorjaar vanaf half April vanuit huis de route van Benjaminse te volgen tot Avignon.
Daarna willen we door de alpen naar Turijn fietsen. We fietsen beiden op een Santos 3+ met bagage en kiezen voor B&B. We zijn dan net 67 jaar geworden en hebben 6 weken de tijd. Het voelt als een ambitieus plan, maar we gaan er met plezier voor trainen. Hebben jullie tips voor een mooie route?
Groet, Jan Willem
Ik ga even meelezen, ik heb een vergelijkbaar plan op de plank liggen.

Mijn plan is dan om via de Maas richting de Franse Jura te gaan, dwars door de Jura zuidwaarts richting Culoz bij de Rhone via de Grand Traversee de Jura-route.

Vanaf daar wil ik dan via Annecy richting de 'Lac de mont Cenis', waarna je via Valle di Susa bij Turijn uitkomt. Na Turijn ga ik wsl nog verder oostelijk :)

TUssen CUloz en de Cenis-pas kan je onder andere stukken van de 'Veloroute de Grande Alpes' en de 'Veloroute Petit route de soleil' meepakken. Die gaan echter wel over stevige cols. Ook lopen er een aantal voie vertes door de dalen in de regio (V62, V63, V64, V67).

Disclaimer: dit is dus mijn plan, en ik heb dit dus nog niet gefietst. Ik weet dus niet of ik dit mooi vind en al helemaal niet of jij dit mooi gaat vinden :P

Aanvulling: Vorig jaar heb ik een ander stuk gefietst in deze regio: Vanaf de Rhone nabij Valence de Isere gevolgd tot aan Albertville. Vanaf Albertville via de Col des Saissies overgestoken naar Megeve en toen richting Chamonix-Mont Blanc. Na Chamonix via de Col des Montets en de Col de la Forclaz richting Martigny in Zwitserland aan de Rhone gefietst. Dit hele stuk was werkelijk geweldig fietsen :) Je moet er echter wel voor werken...
Dank voor je tip Polariteit!

"Poppink" gaf dezelfde 'Petit route de soleil' als tip aan.
En jouw aanvulling richting Zwitserland klinkt ook goed, voor een latere keer
Inderdaad dat klimmen willen we graag!

Jan Willem
Is het door of over de Franse Alpen?. Ik zou toch de ligfiets pakken en eens achterover liggend :wink: brouter zijn werk laten doen, daar komen vast en zeker mooie routes uit. Ik zie bijvoorbeeld de VRGA ingetekend staan maar ook delen van de EV8 gaan over de Alpen (of eronderlangs)
Als je de kans hebt, doe dan de camping municipal in Saint-Jean-en-Royans aan en beklim de Col de la Machine.
Machine.jpg
Weergaloos!
_Peter_ schreef: Ik zou toch de ligfiets pakken en eens achterover liggend :wink: brouter zijn werk laten doen, daar komen vast en zeker mooie routes uit.
Kan je op een ligfiets over het randje wat langs de weg staat kijken?
Dat ligt helemaal aan de hoogte van het randje, niet alle ligfietsen zijn laag zoals vaak aangenomen wordt. Ik kijk over normale auto's heen, al verschuift wat men normaal verstaat wel naar te groot voor wat je ermee doet.
Ik was even nieuwsgierig naar wat Google Maps adviseert om van Avignon naar Turijn te fietsen, maar dat zijn toch soms geitenpaadjes waar een Santos 3+ niet de ideale fiets voor is.

Als je al zo ver naar het zuiden bent afgedaald als Avignon, zijn er 5 verharde grensovergangen die min of meer in aanmerking komen. Van noord naar zuid :
1. de Col de Montgenièvre (1854 m) tussen Briancon en Cesana Torinese
2. de Col d'Agnèl (2744 m) tussen Chateau Queyras en Casteldelfino
3. de Col de Larche/Colla della Madelena (1948 m) tussen Jausier en Argentera
4. de Col de la Lombarde (2350 m) tussen Isola en Vinadio
5. de grensovergang aan de Middellandse Zee tussen Menton naar Ventimiglia

Over alle grensovergangen valt wel iets positiefs en negatiefs te zeggen. Ik heb ze allemaal gefietst, maar de bij Col de Larche en de Lombarde is dat wel al ongeveer 30 jaar geleden.

De grensovergang aan de Middellandse Zee valt voor mij af omdat je veel door een druk verstedelijkt en zeer toeristisch gebied rijdt (Nice, Monaco) en je de Middellandse Zee kust ook lang moet blijven volgen voordat je weer naar het noorden kunt (tenzij je de trein door de Col de Tende tunnel neemt).

Als je via Briancon zou willen gaan, is de suggestie van Poppink (Col de la Machine) in te passen, maar je moet dan een flink stuk terug naar het noorden en of dat in Michelin termen 'vaut le detour' is, is voor mij een vraagteken. De Vercors is wel landschappelijk heel anders dan de Alpen : meer Dolomieten-achtig. Je komt dan via Villard-de-Lans in Grenoble en over de Col du Lautaret in Briancon. De meer directe route naar Briancon loopt over Gap : Avignon - Sault - Sederon - Laragne-Monteglin - Gap - .Guillestre - Briancon. In Cesana Torinese heb je de keuze tussen de route door het dal van Susa of over Sestrière naar Pinerolo. Ik zou zeker die laatste kiezen.

Voor de route over de Col d'Agnel sla je in Guillestre (1090 m) af naar het Parque du Queyras. Het is een forse klim, maar als je boven op de Col d'Agnel staat, met blik op de Monviso, is het een prachtige afdaling door het Valle Varaita naar Saluzzo en Turijn.

Ik zou zelf, denk ik, kiezen voor de Larche en nog liever de Lombarde : Avignon - Sault - Sisteron - La Motte-du-Caire - Lac Serre-Poncon - Barcelonette - Jausier. In Jausier kun je kiezen voor de drukke weg over de Col de Larche, die niet steil is en beneden 2000 m blijft. Als je je klimmersbenen wilt testen is er de route over de Bonette (2802 m) met een lange afdaling naar Isola (870 m). Vervolgens via Isola-2000 naar de Col de la Lombarde (2350 m) met een lange afdaling naar Cuneo (540 m) en daarna via Saluzzo naar Turijn.

In mist en regen zijn alle cols veel minder mooi en de hoogste cols, zoals de Agnel en de Bonette een beproeving.
math schreef:
za 03 aug, 2024 01:02
Ik was even nieuwsgierig naar wat Google Maps adviseert om van Avignon naar Turijn te fietsen, maar dat zijn toch soms geitenpaadjes waar een Santos 3+ niet de ideale fiets voor is.
In mist en regen zijn alle cols veel minder mooi en de hoogste cols, zoals de Agnel en de Bonette een beproeving.
Dat is een duidelijke uitleg @math en ik sluit me bij je verhaal aan.
Toch is er met een Santos 3+ meer mogelijk dan velen aannemen.
Kijk maar eens:
https://brouter.m11n.de/#map=13/44.1098 ... cxb-gravel
Zie mijn zoekplaatje.
(met volle bepakking, inclusief kampeerspullen, exclusief kookspullen)
Poppink schreef:
za 03 aug, 2024 01:51
Toch is er met een Santos 3+ meer mogelijk dan velen aannemen.
Kijk maar eens:
https://brouter.m11n.de/#map=13/44.1098 ... cxb-gravel
Zie mijn zoekplaatje.
(met volle bepakking, inclusief kampeerspullen, exclusief kookspullen)
Die route over Casterino naar de Col de Tende kende ik niet. Ik ben twee keer, op weg naar de Torino-Nice ralleye, bij het begin van de Tunel du Tende (1279 m) omhoog gefietst over een serpentine-pad (Route des 46 lacets). Dat pad is tot ca. 1550 m rudimentair verhard en goed te fietsen (7-8%) maar wordt dan een rotsachtig bergpad waarover ik flinke stukken met de fiets heb moeten lopen naar de Col de Tende (1864 m), hoewel het gemiddeld maar 8,5% is.
Dank jullie wel Math en Poppink voor de waardevolle tips!
Voorzien van nog keuzeopties, rekening houdend met de omstandigheden van het moment, met jouw tips Math. We hebben nog een aantal maanden en zullen eens met bepakking de VAM berg oprijden, hier in mijn omgeving. T.z.t. met een verslagje, leuk om te delen.

groet, Jan Willem