Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Jasper, Alberta - Forum Wereldfietser

Jasper, Alberta

Ongetwijfeld hebben velen van jullie wel eens gehoord van de naam Banff and Jasper Parks in de Canadese Rockies. Een van de mooiste fietsroutes ter wereld. Wellicht zijn er wat WF-ers daar geweest.
Nou ben ik gisteravond diep getroffen van de bosbranden, die het stadje Jasper (hoogte 1062 meter) hebben getroffen. Grotendeels verwoest, 25.000 mensen moesten geëvacueerd worden. Al hun spullen, de huizen, winkels en vakantieresorts.... Ik heb daar in 1982 nog rondgefietst en overnacht, herinner me nog haarscherp. Niet te bevatten.
Volgens de Canadese autoriteiten is het Jasper-park nu gesloten tot nader order. Wie daar nog aan het fietsen is, moet zijn plannen wijzigen.
Foto 188.jpg
Straatbeeld in Jasper
Foto 189.jpg
De totempaal tegenover het station met ernaast mijn fiets
(merkwaardig is dit dezelfde totempaal als op de foto op pagina 52 in het boek van Wim Dussel's "Wat heb ik nou aan mijn fiets hangen?")
Inderdaad verschrikkelijk, voor de mensen en de natuur.


(die totempaal lijkt er inderdaad op, maar Wim Dussel is niet in Canada geweest in dat boek)
Frank schreef:
vr 26 jul, 2024 10:05
Inderdaad verschrikkelijk, voor de mensen en de natuur.


(die totempaal lijkt er inderdaad op, maar Wim Dussel is niet in Canada geweest in dat boek)
Het is díe totempaal! Heb de kleinste details bestudeerd. Misschien had Wim Dussel zomaar een archieffoto "voor de leuk" erbij geplakt.
Boek erbij gepakt en inderdaad, je hebt gelijk.
Rampzalig! In 2021 was het ook al fors raak (toen in B.C.).
Heftig. Jasper is een leuk stadje.

Decennia lang té goed anti-bosbrandbeleid + klimaatverandering = een bitch.
Ik denk dat dit ook wel een wake-up call is. Langs bijvoorbeeld de GDMBR zijn talloze stukken waar je, bij een brand als deze, als ratten in de val zit. Neem de Flathead Valley in Canada. Ik vraag me nu af wat daar een serieuzere uitdaging is: de daar alom aanwezige grizzlybeer of de kans op een bosbrand waarbij er nauwelijks een uitweg is. Hoe kan je je hierop, àls überhaupt mogelijk, voorbereiden.
De natuur is sterker dan de mens.
WillemT schreef:
za 27 jul, 2024 13:57
.. Ik vraag me nu af wat daar een serieuzere uitdaging is: de daar alom aanwezige grizzlybeer of de kans op een bosbrand waarbij er nauwelijks een uitweg is. Hoe kan je je hierop, àls überhaupt mogelijk, voorbereiden.
Op basis van het lezen van veel GDMTBR blogs en krantennieuws : geschatte kans op het zien van grizzly's 1:50 ; kans op ernstige problemen met grizzly's 1:500. Voorbereiding om risico te verlagen : bear bell op het stuur ; voedsel in kamp ophangen in een boom; niet koken in de tent ; bear spray.
Kans op bosbrand : Ik zag overal gezonde, ca. 50 jaar oude bomen ; je verblijftijd is ca. 3 dagen, dus kans op bosbrand ca. 1:10000. Wat je er aan kunt doen: geen kampvuurtje en als je er toch een maakt, 100% zeker uitdoven vóór vertrek.

Gelukkig is Jasper niet grotendeels verwoest. De BBC heeft het over 'half' en in een VS-krant stond 30%, vooral buitenwijken.
math schreef:
za 27 jul, 2024 20:06
Gelukkig is Jasper niet grotendeels verwoest.
Dit is een informatief kaartje, vouw het mapje "Destroyed" open. Hier staan overigens beide HI Hostels genoemd.
Ik ken die hostels niet, het is trouwens al 42 jaar geleden, maar ik denk nog vaak aan die fantastisch mooie fietstocht, qua afstand de grootste ooit in mijn leven. 2320 kilometer in 4 weken. De jeugdherberg van Jasper, waar ik sliep, stond bij het kabelbaanstation, zie foto.
Foto 187.jpg
Die foto van jou betreft de oude jeugdherberg aan Whistlers Rd, aan de voet van The Whistlers (2.464 m). Op streetview zijn beiden te zien. Ik ben wel eens naar de top gelopen en weer terug (circa 1.300 meter op en neer). En vele (meerdaagse) tochten uit de Canadian Rockies Trail Guide, een uitstekende gids. Die andere jeugdherberg (HI Athabasca Falls) ligt 30 km ten zuiden van Jasper. Er is ook een derde hostel, HI Mount Edith Cavell, schitterende ligging. De naam van de berg is een eerbetoon aan een Britse verpleegster. In alle drie jeugdherbergen heb ik overnacht, HI Mount Edith Cavell en HI Athabasca Falls waren meer berghutten. En die aan Whistlers Rd netjes maar sober. Allemaal heel anders dan nu, als ik de plaatjes op HI Canada zo bekijk.

Burgemeester Richard Ireland zit in een zware positie. Zijn eigen huis, waar hij geboren is, is afgebrand en ook wacht hem als bestuurder de taak richting te geven aan de wederopbouw.
Athabasca Falls, daar heb ik ook overnacht....
Foto 185.jpg
Ik was nog niet eens begonnen met het opladen van de bagage op m'n fiets, toen nam een Japanner deze foto van me. Later aan mij opgestuurd. Mijn eigen dia van deze jeugdherberg was mislukt....
Toevallig dat je daar ook bent geweest, WillemT!
math schreef:
za 27 jul, 2024 20:06
Kans op bosbrand : Ik zag overal gezonde, ca. 50 jaar oude bomen ; je verblijftijd is ca. 3 dagen, dus kans op bosbrand ca. 1:10000. Wat je er aan kunt doen: geen kampvuurtje en als je er toch een maakt, 100% zeker uitdoven vóór vertrek.
Dat zou zo zijn als het klimaat zo blijft als het was. Dat is wensdenken: in de laatste 50 jaar werd het steeds warmer en dat zal doorgaan zolang we fossiele brandstoffen blijven gebruiken, bijvoorbeeld om naar Jasper te kunnen vliegen.
Ik weet niet of Jasper een vliegveld heeft, want ik nam daar de trein (3x per week!) naar Edmonton (afstand 370 km) om naar huis te vliegen. De treinticket had ik al eerder in Calgary gekocht. Prijs $ 25,--, fiets gratis mee. Moest om vijf uur in de ochtend op het station van Jasper aanwezig zijn. Daarom heb ik de middag ervoor "geoefend" om de afstand van de jeugdherberg Whistler's naar het station te meten. Dan kon ik een kamergenoot van me vragen om mij om half vijf te wekken. Vandaar dat je m'n fiets zonder bagage zag staan bij de totempaal.... Links van de lichtmast staat mijn fiets. Vraag me af of het station nu nog bestaat.
Foto 191.jpg
keesswart schreef:
ma 29 jul, 2024 17:36
Dat zou zo zijn als het klimaat zo blijft als het was. Dat is wensdenken: in de laatste 50 jaar werd het steeds warmer en dat zal doorgaan zolang we fossiele brandstoffen blijven gebruiken
Dat is een lichte misvatting: een van de eerste olieboringen was in 1858, dus we gebruiken al een dikke 160 jaar olie e.d. Dit is de oorzaak van de huidige klimaatverandering, niet zozeer wat we er momenteel nog bijstoppen.
Daarom is het ook wishfull thinking dat we er (nu nog) invloed op uit kunnen oefenen. Ja, geen kinderen op de wereld zetten, maar dat is voor de meesten weer nét een brug te ver.
Speeder300 schreef:
di 30 jul, 2024 11:46
Dat is een lichte misvatting: een van de eerste olieboringen was in 1858, dus we gebruiken al een dikke 160 jaar olie e.d. Dit is de oorzaak van de huidige klimaatverandering, niet zozeer wat we er momenteel nog bijstoppen.
Mwah, daar valt wel het een en ander op af te dingen.
De dagelijkse verstookte hoeveelheid fossiele brandstoffen laat een stijgende lijn zien sinds 1858 waarbij het sinds de 60-er jaren van de vorige eeuw wel heel hard is gegaan.
Dagelijks grofweg 3x zo veel.
Ik vermoed dat de impact van de laatste decennia vrij groot is.
Fossiele brandstoffen.jpg
Er is ook goed nieuws.
Poppink schreef:
di 30 jul, 2024 12:56
Ik vermoed dat de impact van de laatste decennia vrij groot is.
Gelukkig, in principe zeggen we hetzelfde.

Een weer-deskundige waar de naam me momenteel effe van ontschoten is heeft gezegd dat als we vandaag stoppen met álles dat we dan over ongeveer 30 jaar iets in positieve zin gaan merken.
keesswart schreef:
ma 29 jul, 2024 17:36
math schreef:
za 27 jul, 2024 20:06
Kans op bosbrand : Ik zag overal gezonde, ca. 50 jaar oude bomen ; je verblijftijd is ca. 3 dagen, dus kans op bosbrand ca. 1:10000. Wat je er aan kunt doen: geen kampvuurtje en als je er toch een maakt, 100% zeker uitdoven vóór vertrek.
Dat zou zo zijn als het klimaat zo blijft als het was. Dat is wensdenken: in de laatste 50 jaar werd het steeds warmer en dat zal doorgaan zolang we fossiele brandstoffen blijven gebruiken, bijvoorbeeld om naar Jasper te kunnen vliegen.
WillemT vroeg, dacht ik, vooral naar relatieve risico's tussen grizzly 's en bosbranden voor iemand die de GDMTB-route in de Canadian Flathead Valley volgt. Mijn over-de-duim rekensom was dat de kans dat je nu (zeg, 2024/25) in een wilde bosbrand terecht komt, toch echt véél lager is dan een levensgevaarlijke ontmoeting met grizzly 's. Ik begrijp uit je reactie dat je dat betwist, of in ieder geval mijn rekensom.
Kun je een betere rekensom maken voor dat gebied rekening houdend met je typische verblijftijd daar?
Ik was in 2017 in het westen van Canada en er werd in Nederland melding gemaakt van massale bosbranden. Op de gigantische oppervlakte zijn het toch vaak beperkte oppervlakten die afbranden. We hebben wel rookpluimen gezien, maar slechts 1 keer dicht in de buurt van een bosbrand geweest. Daar gesproken met de brandweer en zolang de bosbrand niet in de buurt van bebouwing komt, laten ze het gewoon branden omdat het een natuurlijk proces is en zorgt voor vernieuwing van het bos. (in Jasper is er dus iets verkeerd gegaan :D )