Additionally, paste this code immediately after the opening tag: kenya bike odyssey verlengen & praktische zaken - Forum Wereldfietser

kenya bike odyssey verlengen & praktische zaken

Hallo,
Op facebook in de groep heb ik dit berichtje ook gepost. Hier op het forum nogmaals omdat hier het bericht makkelijker terug te vinden is en zijn er andere gebruikers (krijg ik de indruk)

Ik zit eraan te denken om vanaf 1 augustus deze route in Kenia te fietsen: https://bikepacking.com/routes/kenya-bike-odyssey/
Tot 31 augustus heb ik de tijd.
Ik ben geen bikepacker, maar 'traditionele' vakantiefietser. Maar dat maakt wat mij betreft niet zoveel uit. Ik zou dan Schwalbe Mondial banden op mijn Koga Worldtraveller zetten.
Nog nooit heb ik de fiets meegenomen met het vliegtuig. Met name omdat ik tegen alle praktische zaken opzie. En daar heb ik dan ook onder andere vragen over:
1) Heeft er iemand deze route of andere routes gefietst in Kenia?

2) Deze route is eigenlijk te kort. Ik heb meer tijd. Dus ik ben nog op zoek naar wat verlengingen, maar het valt niet mee om routes te vinden in Kenia. Ik kwam deze tegen en daarom staat deze nu bovenaan het lijstje. Ik ben sowieso van plan om terug naar Nairobi te fietsen omdat dat mij praktischer lijkt met de fietsdoos.

3) Ik moet een Visum aanvragen. Daar moet ik al een hotel opgeven. Heeft iemand ervaring met een hotel waar de fietsdoos bewaard kan blijven? Of hoe anders omgaan hiermee?

4) Ik geloof dat ik een keer gezien heb dat er op Schiphol ook fietsdozen beschikbaar zijn. Klopt dat? En waar?

5) Hoe nemen jullie (die met het vliegtuig een keer de fiets hebben meegenomen) je bagage mee? Komt al snel boven de 20kg. Alles in een koffer? of gebruik je de fietstassen als bagagetassen in het vliegtuig?

Mocht er iemand nog tips hebben, dan hoor ik het graag.
Dag Paul, ik heb twee jaar geleden 5 weken in Kenya gefietst.
Je kunt met Brouter vrij eenvoudig zelf routes maken tussen plaatsen en je krijgt dan overwegend mooie, (maar ook regelmatig pittige routes). Ik zie dat je route bijna bij Nyeri stopt. Als je dan nog voldoende tijd overhebt, dan is een route naar het Amboselli Park relatief vlak (maar ook wat drukker op doorgaande wegen). Vanaf Namalok kun je via de C103 (klinkt als een asfaltweg, maar is allemaal gravel en goed berijdbaar zand) een mooie route rond Amboselli rijden naar Namanga aan de grens met Tanzania. Heb je dan nog weinig tijd, dan kun je rechtsreeks naar Nairobi rijden (drukke geasfalteerde weg). Heb je iets meer tijd, neem dan de prachtige B51 richting Magadi. Zowel bij de C103 als de B51 grote kans op ontmoetingen met groot wild. Meest planteneters, maar er loopt ook nog wel eens een verdwaalde leeuw volgens de Masai herder die ik sprak. Magadi viel me tegen. De omweg niet waard.
Ik ben begonnen richting het zuiden via de C13 naar Aitong, omdat ik de Masai Mara wilde bezoeken. Daarna ben ik een stuk dezelfde weg terug en vervolgens de C14 naar Bomet gefietst (allemaal goed berijdbaar hard zand/ gravel). Prachtig, mits je van eenzaamheid en natuur houdt. Overigens kom je overdag regelmatig Masai herders tegen.
Wildkamperen gaat overal prima. Neem wel steeds voor ongeveer drie dagen reserve eten mee.
In Nairobi kun je in een redelijk hotel gewoon je fietsdoos achterlaten als je hier ook op de terugweg gaat slapen. reserveer dichtbij het vliegveld, want het fietst lastig met zo'n grote doos.
Fietsen door Nairobi gaat prima met een route van Brouter.

Geniet van je mooie reis.

Erik
Nog een aanvulling:
Hoe leuk kaart lezen ook is raad ik je aan zeker een GPS te gebruiken. Zet van tevoren een aantal routes in je GPS. Zeker bij zandwegen heb je ludieke kruisingen waarbij het nog maar een gok is wat de goede richting is.
Ik zou ook een aantal alternatieve routes rond de Bikepacking route maken voor het geval je in situaties komt waar het te zwaar fietsen wordt, je niet verder kan of niet verder mag fietsen. Onderschat niet de zwaarte van het fietsen over slechte wegen in Kenya. Het zou maar zo kunnen dat je langer over de route doet dan verwacht.
Ik ben helemaal fan van Brouter, omdat je alleen reisfiets hoeft in te tikken en daarna twee plaatsen op de kaart hoeft aan te klikken en voilà, een mooie route.
Op Schiphol kun je een fietsdoos kopen. Neem een dun touw mee, want als je de doos in Nairobi met enige kracht in vieren opvouwt en samenbindt, kun je hem nog enigszins vervoeren op de fiets.

Geniet van de voorpret.

Erik
Ik zit je route nog even te bekijken:
Vanaf Nyeri nog naar Amboselli is waarschijnlijk net te ver.
Wat let je om aan het eind als je nog tijd hebt, Noordelijk om het mooie gebied rond Mount Kenia heen te fietsen. en dan weer af te zakken naar Nairobi. Rond Mount Kenia kun je de routes zo wild maken als je wilt.
Het kan overigens best zijn dat je Mount Kenia helemaal niet ziet. Rond deze tijd is er vaak mist.

Succes,

Erik
Bedankt voor je antwoorden, tips en al het meedenken.
Doe ik zeker wat mee.

Ik ga even goed de route bekijken en kijken over welke steden en wegen jij het hebt.
Hoi, ik heb in Januari met 2 vrienden de Kenya Odyssey gefietst. Het is een super mooie route, over de stops is heel goed nagedacht, maar wordt met de Koga wel rammelen (wij hebben met 2x hardtail en 1x rigid gefiest). Wij hebben in de "Villa Rock Stop Falls" geslapen, klein stukje bij het centrum, wel vlak bij een groot winkelcentrum, vlak bij de fietsenwinkel van een van de bedenkers van de route en ze hadden een airport transport en de mogelijkheid om de fietstassen te bewaren. Hopelijk heb je daar wat aan.