Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Deutsche Bahn annuleert ticket - Forum Wereldfietser

Deutsche Bahn annuleert ticket

Help!

Dit is onze eerste fietsvakantie en met de fiets in de trein. Wij wilden de Tauernradweg en aansluitend de Donauradweg fietsen.
Wij zouden met DB op 23-07 vanuit Arnhem naar Zell am See.
Op 10-08 gaan wij met fietsen vanuit Wenen terug naar Nederland met OBB (via Neurenberg)
Helaas heeft DB de heenweg geannuleerd!
Er zijn bijna geen heenreizen meer te boeken volgende de DB app. Ik begreep dat je elke andere trein kunt nemen om op je bestemming te komen mits je de fietsen wel reserveert. .
Inmiddels heb ik direct ook OBB een bericht gestuurd of onze reis omgeboekt kan worden van Wenen naar Zell am See, zodat we de heenweg evt met de auto kunnen. .
Wat zijn onze opties??

Misschien erg negatief. Maar wat een stress kun je ervaren hiervan. Dit is een keer en nooit weer trein..

Met vriendelijke groet,
Annick
Cycletour gaat een dag eerder naar Villach in Oostenrijk. Wellicht kan je daar iets mee.

https://cycletours.nl/fietsbussen/?tx_s ... es:2024-07
Kijk eens verder dan de trein, er zijn nog genoeg vluchten naar b.v. Salzburg: https://www.google.com/travel/flights/s ... ____AZgBAg

of Innsbruck: https://www.google.com/travel/flights/s ... ____AZgBAg

Fiets in een doos en hopsakee.
In geval van uiterste nood zou je kunnen kijken hoever je kunt komen met de Duitse stoptreinen. Daar heb je geen fietsplaatsreservering voor nodig (en omdat je meestal op de beginpunten van de stoptreinen in zal stappen heb je ook nog de grootste kans op fietsplekken).
Op de Deutsche Bahn site zou je kunnen kijken hoever je komt als je de optie "nur Nahverkehr" aanzet. Volgens mij vertrekt de eerste stoptrein uit Arnhem naar Duitsland al heel vroeg. Het is niet bepaald comfortabel reizen, maar in geval van nood denk ik dat je daar in elk geval tot de Oostenrijkse grens mee moet kunnen komen.
Hallo,
Of wellicht heb je een vriend of collega die je wil meenemen en afzetten bij jullie startplek? Ik kon een aantal jaren geleden meerijden met een vriendin toen bleek dat ik wel in Noord-Italië wilde beginnen en zij daarheen ging voor vakantie.
Of fiets een andere route... als fietser ben je enorm flexibel. Zell am See loopt niet weg.
Groet, Petra.
FirstBiker2 schreef:
za 13 jul, 2024 10:22
Help!

Dit is onze eerste fietsvakantie en met de fiets in de trein. Wij wilden de Tauernradweg en aansluitend de Donauradweg fietsen.
Wij zouden met DB op 23-07 vanuit Arnhem naar Zell am See.
Op 10-08 gaan wij met fietsen vanuit Wenen terug naar Nederland met OBB (via Neurenberg)
Helaas heeft DB de heenweg geannuleerd!
Er zijn bijna geen heenreizen meer te boeken volgende de DB app. Ik begreep dat je elke andere trein kunt nemen om op je bestemming te komen mits je de fietsen wel reserveert. .
Inmiddels heb ik direct ook OBB een bericht gestuurd of onze reis omgeboekt kan worden van Wenen naar Zell am See, zodat we de heenweg evt met de auto kunnen. .
Wat zijn onze opties??
We hebben vorig jaar en dit jaar hetzelfde probleem gehad. Advies kijk heel goed wat de reden van annulering is. Vorig jaar stopte de IC niet bij München Hbf maar in plaats daarvan bij München Ost. Dat was voor ons geen probleem dus gewoon met deze IC gereisd.
Schaf online een Deutschlandticket aan voor elke reiziger en voor 49 euro reis je met het regionalverkehr (dus geen IC en of ICE) door heel Duitsland voor een maand. Zorg er wel voor dat je het abonnement voor de 10e van de opvolgende maand stopzet want anders betaal je een maand voor niks. Hou er wel rekening mee dat het in het weekend en in de vakanties erg druk kan zijn dus plan je reis met ook voldoende tijd tussen de overstappen. Je fietskaartjes kun je via een onhandige manier ook in de app kopen en betalen, maar als je een internationaal fietskaartje hebt hoef je die nog een keer te kopen.
Ik zou zelf nog eens kijken naar wat er mogelijk is want ik zie nu op bahn.de meer dan genoeg mogelijkheden in IC en ICE om met zijn tweeën via Berlijn of Praag in Wenen te komen. Zelfs met de autoslaaptrein. Nadeel van de "stoptreinen" is dat je bijna 2 keer zo lang onderweg bent en vaker over zal moeten stappen.
Met stoptreinen werkt best goed, kost naar oostenrijk wel meer tijd, maar de stoptreinen in duitsland rijden naar mijn recente ervaring relatief betrouwbaar, in tegenstelling tot de ice en intercities. Doordat je vaak bij begin en eindpunt in en uitstapt en er doorgaans veel ruimte is voor fietsen reist het erg ontspannen, zeker als je voldoende boeken op je e-reader hebt gezet.
Ligger schreef:
za 13 jul, 2024 13:39
FirstBiker2 schreef:
za 13 jul, 2024 10:22
Help!

Dit is onze eerste fietsvakantie en met de fiets in de trein. Wij wilden de Tauernradweg en aansluitend de Donauradweg fietsen.
Wij zouden met DB op 23-07 vanuit Arnhem naar Zell am See.
Op 10-08 gaan wij met fietsen vanuit Wenen terug naar Nederland met OBB (via Neurenberg)
Helaas heeft DB de heenweg geannuleerd!
Er zijn bijna geen heenreizen meer te boeken volgende de DB app. Ik begreep dat je elke andere trein kunt nemen om op je bestemming te komen mits je de fietsen wel reserveert. .
Inmiddels heb ik direct ook OBB een bericht gestuurd of onze reis omgeboekt kan worden van Wenen naar Zell am See, zodat we de heenweg evt met de auto kunnen. .
Wat zijn onze opties??
We hebben vorig jaar en dit jaar hetzelfde probleem gehad. Advies kijk heel goed wat de reden van annulering is. Vorig jaar stopte de IC niet bij München Hbf maar in plaats daarvan bij München Ost. Dat was voor ons geen probleem dus gewoon met deze IC gereisd.

En vooral dit inderdaad. Vaak krijg je een tamelijk alarmerend mailtje van Deutsche Bahn met het bericht dat je reis niet mogelijk is. In werkelijkheid gaat het vaak dan om slechts een kleine wijziging van je reis. Voer je oorspronkelijke reisgegevens even in op de reisplanner van Deutsche Bahn en vergelijk die met je oorspronkelijk geboekte ticket. De kans is groot dat het huidige reisadvies slechts marginaal afwijkt van je oorspronkelijk geboekte reis (zeker als je vroeg boekt, heb je meer kans dat bepaalde stations/tussenstops/overstaptijden net iets wijzigen), en je dus gewoon in grote lijnen je oorspronkelijke reis kunt maken.
Op de bonnefooi van Nederland via Duitsland naar Oostenrijk kan prima, maar stel je in op een lange avontuurlijke dag.
1. grote kans dat de trein waar jij wilt al vol zit voor fietsers en Duitse conducteurs zijn een stuk strikter als de Nederlandse.
2. als je een trein mist is het niet zo dat er dan een halfuur later weer een trein komnt die dezelfde kant op gaat, hier helpt de app van de Deutsche Bahn wel goed tegenwoordig.
3. ook in Duitsland en zeker in het vakantieseizoen is het druk in de trein en valt er ook weleens iets uit.
Allemaal super bedankt voor de tips!
Hele dag bezig geweest met zaken regelen. Ook een uur met de klantenservice van DB in de wacht gestaan :roll: klantvriendelijkheid is in Duitsland ver te zoeken.

Na alle opties wikken en wegen door jullie informatie, hebben we toch de vakantie geannuleerd. Volgend jaar, buiten het hoogseizoen, proberen we het opnieuw omdat een fietsvakantie ons toch wel erg leuk lijkt.
We zijn nog jong en hebben geen kinderen, maar wat dat betreft zijn we er niet echt van om over het stuk Nederland - Oostenrijk meer dan 16+ u reizen (Verwend? Misschien..) vliegen is minder milieubewust en nog best prijzig. Waarschijnlijk zal het de volgende keer combi auto/trein of bus worden.
Ik zou dan gewoon toch lekker op de fiets stappen en bijvoorbeeld in Duitsland een rondje gaan fietsen. Komoot heeft voldoende suggesties en als je er onderweg achter komt dat het niks voor jullie is ben je ook een stuk sneller weer thuis.
Wat _Peter_ zegt, dan gewoon dichter bij huis gaan fietsen; of gewoon 'vanuit huis' en weer terug naar huis; dan heb je helemaal geen reistijd 8)

En verder mijn 2 cent: als je door zo'n tegenslag al je fietsvakantie helemaal annuleert, vraag ik me sterk af of fietsvakantie überhaupt wel wat voor je is. Tijdens het fietsen zelf loop je namelijk risico op nog meer onverwachte gebeurtenissen die kleine dan wel grote invloed op je reis/planning etc kunnen gaan hebben...
Als wij op de fiets stappen is het avontuur al begonnen. Nederland is zo ontzettend mooi en je kunt hier zoveel routes kiezen. Stap op je fiets en ga gewoon uitproberen, een mooie generale om je gear te testen als jullie volgend jaar verder weg willen.

Aansluitend vanuit Nederland kun je uiteraard nog wat stukken buurland meenemen, ik zou gewoon gaan. Probeer altijd te denken in mogelijkheden en kijk naar oplossingen als iets tegen zit, dat brengt je zoveel verder.
Bij wie heb je het ticket gekocht.?
NS heeft een service balie buitenland op het station Arnhem.
Kijk op de treinplanner van de DB. https://int.bahn.de/nl vink fiets mee aan.
Voor 23 juli zie ik het volgende.
Om 07:45 uur vanaf Arnhem met regionale treinen, overstappen in Düsseldorf naar Keulen. In Keulen met de ICE naar München. Hiervoor moet je reserveren.
Van München naar Wörgl met de Railjet. Hiervoor moet je reserveren.
Van Wörgl naar Zel am See met een regionale trein.

Een ticket heb je al. Je hebt dus nieuwe reserveringen nodig. Ga snel naar de buitenlandbalie van NS op station Arnhem om de reserveringen te regelen.

Sterkte!
Ja, moed zakte me toch echt even de schoenen in. Wij gaan regelmatig backpacken en wildkamperen (en ook in Nederland). Dus we zijn gewend om op onszelf aangewezen te zijn wanneer het moet. Daarnaast zijn we avontuurlijk genoeg. Toch ben ik af en toe een control freak.. veel stress gehad afgelopen jaren dus dit was even teveel. Even geen zin in gedoe.. wel geven jullie goede tips om verder te kijken dan mijn eigen zenuwen :lol:
Begrijpelijk, soms 0ok echt totaal geen zin in, terwijl het meestal in de praktijk wel meevalt, maar die gedachte helpt niet. Gewoon vanuit huis wegfietsen met niet meer dan een vaag idee kan heel leuk uitpakken, en dan hoef je niets te regelen.
Vanaf 13 augustus kan de fiets mee in de ICE van Amsterdam naar Keulen en Frankfurt-am-Main. Je kunt nu al reserveren.