Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tent: Exped Outerspace III - Forum Wereldfietser

Tent: Exped Outerspace III

In onze vakantie stonden we, met onze WickyUp 4, op een trekkersveldje waar we een stel zagen met deze Exped tent. We raakten in gesprek en zij meldden dat zij ook een WickyUp4 hadden, maar deze beter vonden. Losstaand (met 2 haringen voor uitspannen punten ( maar normaal 8, en daarbij nog vier sceerlijnopties), twee ingangen (1 laag en 1 hoog). Dwarsslaper, maar door de twee ingangen is dat geen bezwaar. Lekker hoge tent ook, en voortent ruim genoeg voor onze twee stoeltjes.

Vandaag naar de Fietsvakantiewinkel, daar konden we zonder tevoren overlegd te hebben de tent binnen opzetten en uitgebreid bekijken. Het was gezellig, en we hebben tent en footprint gekocht. Thuis de WickuyUp en deze gewogen en gemeten: pakformaat is gelijk. De Exped is 300 gram zwaarder (incl. De footprint 3600 gram, de WickyUp 3300) met haringen wordt dat verschil nog iets kleiner, de WickyUp gebruikt incl. Alle afspanpunten en scheerlijnen 18 haringen, de Exped 12). We vonden de stof ook net iets prettiger aanvoelen. We denken ook dat het ‘probleem’ van binnentent raakt buitentent, wat bij de WickyUp echt aandacht nodig heeft, bij de Exped wat minder snel zal gebeuren.
https://webshop.fietsvakantiewinkel.nl/ ... -space-iii
Je krijgt er wel veel stokkengepruts voor terug. En dat vind ik nu juist het grote voordeel van het tipimodel, 1 stok in het midden en hij staat. Afspannen zodat binnen en buitentent elkaar niet raken is bij mij nooit een probleem, na plaatsen van de stok loop ik de hoekpunten even na, maar meestal is het al goed. De scheerlijnen gebruiken wij overigens zeer zelden, alleen als ze heeel slecht weer verwachten.
Wij vinden het losstaan als voordeel opwegen tegen de meerdere stokken. De WickyUp moet in ieder geval stevig verankerd staan op de hoeken, daar staat bet wat spanning op.
Daarnaast hadden we, als we naast elkaar lagen aan een kant van de stok, altijd het probleem dat er een met de slaapzak tegen de binnentent aan lag, en daardoor vaak een deel van de slaapzak toch nat was.

Die stokkenmelee is eigenlijk heel simpel, we hadden het na een keer door en de tent stond in 5 minuten.
Ga wel na of je echt het model van dit jaar koopt. Ik heb vorig jaar de Exped Outerspace III gekocht. De stokken zijn een ramp. 6x al een busje losgeschoten waardoor je het frame niet kunt opzetten. We zijn net terug van fietsvakantie die we onderweg hebben moeten afbreken door stokproblemen. Gelukkig had ik de Wickiup 4 nog liggen en die ging mee.
De stokken gaan nu naar de importeur. Hopelijk kan die de Exped stokken maken of vervangen.
Exped is nu overgegaan naar een ander stok merk (DAC). Hopelijk gaat het daar wel goed mee. Verder een geweldige tent qua ruimte en ook snel op te zetten.
Misschien dat ik toch bij de Wickiup 4 blijf want die is nog sneller op te zetten en is beter windbestendig. Weet niet of ik nog vertrouwen heb/krijg in de Exped Outerspace III.
Kan ik ergens zien of het de dac of de ‘oude’ stokken zijn?
Geen idee.
Kijk ook eens bij Sint Christopher Bike op Facebook. Daar heb ik de tent gekocht. Zij zijn niet blij met Exped. Het de Outerspace is een geweldige tent als de stokken intact blijven. Ik hoop deze week mijn stokken naar de importeur te kunnen sturen en dan afwachten wat er gebeurd. Er zit 5 jaar garantie op de items, maar op vakantie zit je niet te wachten op een tent die je niet kunt opzetten door een stok probleem. In mijn ogen is dit een ontwerpfout. De busjes moeten dermate goed gefixeerd zijn in de ronding dat ze niet loskomen.
Update. Ik krijg een nieuwe set stokken van het nieuwste type. Die schijnen anders in elkaar te zitten. Zodra ik die binnen heb zal ik een foto maken.
Het doek van de WIckiup is trouwens beter UV bestendig, maar rekt heel erg als het nat is. Dat vertelde de importeur mij van de Exped tenten. De Exped tent heeft inderdaad een ander type doek.
Als vakantiefietser zul je niet heel minder last hebben van de UV-straling omdat de tent pas aan het einde van de dag opgebouwd wordt en 's morgens weer afgebroken. De Wickiup is wel beter bestand tegen harde wind. Zal dus afhangen waar de fietsvakanties gehouden worden.
Zet de Exped tent trouwens wel met meer dan 2 haringen vast tenzij het windstil weer is.
Dank voor je reactie!
Hier even nagevraagd, en ik heb de nieuwe stokkenset, dus zou het goed moeten gaan. En die UV is in derdaad het probleem niet, voor langere periodes op 1 camping (auto) hebben we een andere tent.
En natuurlijk zet ik de tent met meer dan 2 haringen vast, 8 lijkt me standaard. Bij veel wind de scheerlijnen = nog 4.