Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Batavus Crescendo (vraagje over remmen en koelschijf) - Forum Wereldfietser

Batavus Crescendo (vraagje over remmen en koelschijf)

Hallo,
ik heb net een nieuwe recreatiefiets (Batavus Crescendo [Trend versie]) aangeschaft.
Hij fietst fijn en heeft volautomatische voor en achterverlichting en naafdynamo.

Ik heb een vraagje over mijn remmen, ik heb voor en achter rollerbrakes MET koelschijven.
Wat heb ik aan zo'n koelschijf en hoe werkt een rollerbrake precies?
ricardo gt schreef:Hallo,
ik heb net een nieuwe recreatiefiets (Batavus Crescendo [Trend versie]) aangeschaft.
ik heb voor en achter rollerbrakes MET koelschijven.
Wat heb ik aan zo'n koelschijf en hoe werkt een rollerbrake precies?
Een rollerbrake bestaat uit een remtrommel, een nokkenschijf en een aantal rollen, allemaal uit staal. Door de nokkenschijf te verdraaien schuif je de rollen tegen de trommel en wordt deze afgeremd.

De wrijving wordt omgezet in warmte. De rollerbrake mag echter niet te warm worden, want dan neemt de wrijving = remwerking af (fading)
De koelschijf is een groot oppervlak (radiator) die de warmteafvoer naar de buitenlucht moet verbeteren. Ondanks de koelschijf zou ik toch niet met bagage een afdaling in de ardennen gaan doen, want de warmtehuishouding houdt nog steeds niet over

Welke muziektermen komen we nog meer bij fietsen tegen?

bert sitters schreef:Welke muziektermen komen we nog meer bij fietsen tegen?
m-gineering bedankt voor je antwoord...

bert: Batavus gebruikt voor zijn fietsen heel veel muziektermen of woorden die met muziek te maken hebben zoals: Entrada - Crescendo - Intermezzo - Staccato