Additionally, paste this code immediately after the opening tag: terug met de trein vanuit Avignon(Provence, Zuid-Frankrijk) - Forum Wereldfietser

terug met de trein vanuit Avignon(Provence, Zuid-Frankrijk)

Voorlopig is het nog moeilijk om vanuit Avignon met een fiets mee in de trein terug te keren. Lukt het in Parijs te komen, dan kan de fiets niet ongedemonteerd mee in de Eurostar naar Nederland.

De Belgische treinconducteur Kurt deed het volgende heen er terug. Via Luxemburg, Metz, Nancy, Dijon, Lyon met regionale treinen (TER). Je hoeft niet te reserveren. Er komen steeds meer fietsplaatsen in deze treinen. Het instappen wordt ook eenvoudiger. Let wel op: veel Franse stations hebben geen liften. Kies dus voor grotere stations om over te stappen. Reken op twee dagen: dus onderweg ergens overnachten. Dat kan bijvoorbeeld op de camping van Dijon of in het Ibis Budget Hotel bij het station van Nancy. Dit is een prachtig stad, die de moeite van een overnachting waard is.
Ideaal voor fietsers die vooraf niets willen vastleggen en de tijd willen nemen.

Overigens wordt treinen via Parijs binnenkort een puinhoop door de Olympische Spelen.
Hallo,
Dat pleit nog meer voor Cycletours: vanuit Avignon rijdt Cycletours regelmatig met de bus terug naar NL, in 1 nacht.
Groet, Petra.
Het is een keuze: of de hele nacht in een bus zitten. Of langer onderweg zijn, maar slapen in een hotel of in jouw tentje.
De bussen gaan een keer per week. Gelukkig gaan ze door tot in september.
Ik ben benieuwd of volgend jaar ook fietsen meekunnen in de Sun Eurostar. Dat zou helemaal ideaal zijn. 's morgens uit Nederland vertrekken in kort na het middag uur al in Avignon. En terug 's middags uit Aviginon vertrekken en 's avonds al in Nederland.
Petra137 schreef:
wo 10 jul, 2024 17:21
Hallo,
Dat pleit nog meer voor Cycletours: vanuit Avignon rijdt Cycletours regelmatig met de bus terug naar NL, in 1 nacht.
Groet, Petra.
Dat is leuk en aardig, maar dan is je flexibiliteit helemaal weg... zo'n bus moet je minstens een jaar van te voren boeken omdat hij anders vol zit :roll:

Alternatieve route: ik ben recent vanuit Valence met de trein naar huis gegaan en ben via Zwitserland gereisd. Dat was een veel sneller alternatief dan via Parijs, en ook met de fiets in de trein makkelijker te regelen. Wellicht is dit voor reizen vanuit Avignon ook een alternatief.
Polariteit schreef:
do 11 jul, 2024 07:41
Dat is leuk en aardig, maar dan is je flexibiliteit helemaal weg... zo'n bus moet je minstens een jaar van te voren boeken omdat hij anders vol zit :roll:
2 weken, 3 weken geleden besteld en nu in Frankrijk
Hallo,
Vorige zomer heb ik enkele dagen van tevoren nog een bus geboekt richting Frankrijk en ook op de terugweg zijn er vaak nog plekjes. Een jaar van tevoren boeken, zoals Polariteit hierboven meldt, is dus overdreven.
Maar misschien, Poppink, moeten we dit helemaal niet vertellen, want dan blijven er voor ons genoeg plekken beschikbaar :lol:
Groet, Petra.
De bus komt net buiten Avignon precies op tijd aan. Kwartiertje sleutelen om alle fietsen netjes in de fietsaanhangwagen te krijgen. Wat daar niet kan gaat in het ruim van de bus. Nog wat kletsen met omstanders.


Prima manier van reizen.
HenkS schreef:
do 11 jul, 2024 23:19
De bus komt net buiten Avignon precies op tijd aan. Kwartiertje sleutelen om alle fietsen netjes in de fietsaanhangwagen te krijgen. Wat daar niet kan gaat in het ruim van de bus. Nog wat kletsen met omstanders.


Prima manier van reizen.
Als je er geen probleem mee hebt om een hele nacht in een bus te zitten, prima.
Belangrijk: neem een kussentje en je slaapzak mee in de bus.
Deed ik vorig jaar niet en dit jaar wel.
Een verschil van dag en nacht(rust).
Ik kan in een (flix)bus prima slapen, behalve die keer dat er een nogal fors, niet prettig ruikend persoon naast me kwam zitten.
Bert van Sprang schreef:
vr 12 jul, 2024 11:13
Ik kan in een (flix)bus prima slapen, behalve die keer dat er een nogal fors, niet prettig ruikend persoon naast me kwam zitten.
Er zijn meer klachten over vieze en ook winden latende medepassagiers in Flixbus. Het is tenslotte een low budget product.

Ik heb begrepen dat je in de Flixbus ook de stoel naast je kunt reserveren.

Is het publiek van de Cycletours fietsbussen van betere kwaliteit?

Of je zittend in een bus een goed nachtrust hebt, verschilt natuurlijk heel sterk per individu.
In een ver vetleden had Cycletours fietsslaapbussen, waarin je languit kon liggen, maar deze mochten niet meer de weg op.
bert sitters schreef:
vr 12 jul, 2024 11:28
Bert van Sprang schreef:
vr 12 jul, 2024 11:13
Ik kan in een (flix)bus prima slapen, behalve die keer dat er een nogal fors, niet prettig ruikend persoon naast me kwam zitten.
Er zijn meer klachten over vieze en ook winden latende medepassagiers in Flixbus. Het is tenslotte een low budget product.

Ik heb begrepen dat je in de Flixbus ook de stoel naast je kunt reserveren.

Is het publiek van de Cycletours fietsbussen van betere kwaliteit?

Of je zittend in een bus een goed nachtrust hebt, verschilt natuurlijk heel sterk per individu.
In een ver vetleden had Cycletours fietsslaapbussen, waarin je languit kon liggen, maar deze mochten niet meer de weg op.
Een flinke fietsvakantie met een busreis als afsluiter is beslist een low-budget vakantie. Dat zegt iets, maar niet alles over het publiek. Er zat in elk geval een leuke vrouw uit Haarlem tussen. Mensen die zweten en winden laten heb ik ook liever niet naast me.
Hallo,
De ene busreis is de andere niet. Mijn ervaring met Cycletoursbussen is onverminderd goed. En low budget? Het is een prima manier om te reizen en heel wat beter voor het milieu dan met de auto of het vliegtuig.
Groet, Petra.
bert sitters schreef:
vr 12 jul, 2024 11:28
Er zijn meer klachten over vieze en ook winden latende medepassagiers in Flixbus. Het is tenslotte een low budget product.
Dezelfde klachten kan men ook ervaren in een treincoupé. Wij hebben zelf meerdere keren in de ICE in Duitsland meegemaakt dat er een groep luidruchtige en bier drinkende jongeren naast ons zat. Of mensen met krijsende baby's. En ook die laten scheten. In een drukke trein kan je dan niet zomaar naar een andere coupé verkassen. (Verder kan het in de zomerperiode stressvol zijn om door Duitsland met de trein te reizen, vanwege de frequent uitvallende treinen.)

Mijn ervaringen (2x) met de Flixbus zijn boven verwachting redelijk positief. Misschien had ik geluk.

Maar goed, dit draadje gaat over reizen in Frankrijk. Wie weet is het zo simpel dat mensen zich beschaafd gedragen in Franse treinen maar niet in Franse bussen.