Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hulp bij kiezen tussen Sensa Cintura en Sensa Travel Lite - Forum Wereldfietser

Hulp bij kiezen tussen Sensa Cintura en Sensa Travel Lite

Hallo allemaal,

Ik ben dit forum al een aantal keer tegengekomen in mijn zoektocht naar een fiets dus heb ik me zojuist geregistreerd in de hoop dat jullie mij kunnen helpen met een keuze maken tussen deze twee fietsen.

Ik heb een proefrit gemaakt op de Travel Lite en deze beviel me erg goed. De Cintura was bij deze winkel helaas uitverkocht dus deze moet ik ergens anders vinden en uitproberen. Ik neig wel al naar de Cintura omdat die een riem heeft en ik wat onderhoud betreft vrij lui ben. Ik heb wel een proefrit gemaakt op een Cortina Mozzo om te voelen hoe het fietst met een riem en vond dat ook erg fijn fietsen. Ik had gelezen dat een riem zwaarder zou trappen maar dat voelde ik niet.

Ik wil de fiets gebruiken om iets van drie/vier keer per week 30/40 kilometer te fietsen, maar misschien wordt dit in de toekomst wel meer en ga ik hem ook gebruiken voor fietsvakanties.
Ik heb gelezen dat er wel een verschil is tussen een CDN riem en een CDX en vraag me af of een CDN ook langer meegaat dan een ketting?
Beide fietsen zijn nu rond de €1400,- maar van de Travel Lite wordt ook nog een "oudere" versie verkocht voor rond de €1000,-

Kunnen jullie deze eeuwige twijfelaar misschien helpen een keuze te maken? Ik denk niet dat het uitmaakt maar ik ben een vrouw.

(Ik had dit gisteren in 'Mijn Fiets: Techniek en Onderdelen' gepost maar daar is het nog steeds niet goedgekeurd dus misschien is dat niet het juiste subforum voor mijn vraag? Vandaar dat ik het hier probeer :))
Zowel mijn vrouw als dochter hebben een Sensa Travel Lite uit 2023. De uitvoering met een tripleblad voor. De 2024 heeft 2 volgens mij? 3 is handiger in de heuvels en bergen.

Beide zijn erg te spreken over de Travel Lite, een Tubus drager voorop en klassiek 4 tassen mee. Het frame is niet zo stijf als een koga. Maar je krijgt voor deze prijs veel fiets voor je geld.

Tsja en onderhoud.. ik vind het geen probleem om het ketting een keer schoon te maken en te smeren. Derailleur, tandwielen en ketting zijn ook overal te krijgen. In de Winter zou ik met pekel er weer niet mee fietsen. Alles blijft een afweging. Succes!!

Edit: ik zag dat de Cintura maar 8 versnellingen heeft. Dat is niet zoveel te kiezen als je lekker wilt schakelen heuvelop of met wind. Al helemaal niet met bepakking.
Ik ben zeer tevreden met mijn travel speed lite. Vooral lekker licht (12 kg en een beetje) en lekker licht schakelen: 30 v shimano xt. Het onderhoud aan de ketting is niet ingewikkeld en versterkt de band tussen fietser en fiets. Overjarge modellen vaak te koop voor 800 - 1000 euro. Meer hoef je aan een goede derailleurfiets niet uit te geven.
Gokje; als je regelmatig ritten van 40km maakt ga je binnen korte tijd naar ritten van 70km. Dat is leuker en makkelijker om te doen met derailleur dan met alfine + riem.

Hoe lang de cdn riem mee zal gaan heb ik geen benul van, maar hij kost €50 ipv €15 voor een ketting?
KMV schreef:
ma 24 jun, 2024 18:10
Zowel mijn vrouw als dochter hebben een Sensa Travel Lite uit 2023. De uitvoering met een tripleblad voor. De 2024 heeft 2 volgens mij? 3 is handiger in de heuvels en bergen.

Beide zijn erg te spreken over de Travel Lite, een Tubus drager voorop en klassiek 4 tassen mee. Het frame is niet zo stijf als een koga. Maar je krijgt voor deze prijs veel fiets voor je geld.

Tsja en onderhoud.. ik vind het geen probleem om het ketting een keer schoon te maken en te smeren. Derailleur, tandwielen en ketting zijn ook overal te krijgen. In de Winter zou ik met pekel er weer niet mee fietsen. Alles blijft een afweging. Succes!!

Edit: ik zag dat de Cintura maar 8 versnellingen heeft. Dat is niet zoveel te kiezen als je lekker wilt schakelen heuvelop of met wind. Al helemaal niet met bepakking.
Die uit 2024 heeft er twee inderdaad. En ja, zo erg is onderhoud nou ook weer niet nee, haha, maar onderhoudsvrij klinkt toch wel aantrekkelijk. Ik ga sowieso alleen maar fietsen als het lekker weer is ook dus in de winter blijft ie lekker binnen staan.
Ja, misschien zou ik toch spijt gaan krijgen van maar 8 versnellingen, hoewel je toch over fanatieke fietsers leest die het zeer goed te doen vinden.
Mic schreef:
di 25 jun, 2024 00:00
Ik ben zeer tevreden met mijn travel speed lite. Vooral lekker licht (12 kg en een beetje) en lekker licht schakelen: 30 v shimano xt. Het onderhoud aan de ketting is niet ingewikkeld en versterkt de band tussen fietser en fiets. Overjarge modellen vaak te koop voor 800 - 1000 euro. Meer hoef je aan een goede derailleurfiets niet uit te geven.
Het prijsverschil tussen "oud" en nieuw is best veel ja. Dat zeg je mooi dat het onderhoud aan de ketting de band tussen fietser en fiets versterkt <3
Grandonneur schreef:
di 25 jun, 2024 00:36
Gokje; als je regelmatig ritten van 40km maakt ga je binnen korte tijd naar ritten van 70km. Dat is leuker en makkelijker om te doen met derailleur dan met alfine + riem.

Hoe lang de cdn riem mee zal gaan heb ik geen benul van, maar hij kost €50 ipv €15 voor een ketting?
Ik denk en hoop ook dat ik op een fijne fiets de smaak te pakken krijg en langere ritten zal gaan maken. Ik twijfelde ook omdat je toch ook wel leest over ervaren fietsers die zijn overgestapt naar een riem. Als een CDN riem niet langer meegaat dan een ketting is het wel echt zonde van het geld ja.
Heel erg bedankt allemaal voor jullie reacties en het wegnemen van een groot deel van mijn twijfel! Ik heb vanochtend ook nog een keer gesproken met een andere medewerker van de fietsenwinkel en hij raadde mij ook aan om voor een derailleur te gaan. Ik ga vanmiddag nog een keer een proefritje maken maar ik weet nu wel al zo goed als zeker dat ik de Cintura gewoon uit m'n hoofd ga zetten en voor de Travel Lite ga. Een 2022 exemplaar dus dat scheelt ook nog eens! En dan kan ik heerlijk gaan fietsen, yay! Bedankt allemaal :D
Omdat hier de indruk wordt gegeven dat een riem een afrader is (want o.a. zou niet langer meegaan en schept geen band tussen fietser en fiets -haha), hier een wat meer afgewogen oordeel van mensen waar ik iig van weet dat ze heel veel kennis én ervaring hebben met alle vormen van vakantiefietsen: https://bike4travel.nl/blog/riemaandrij ... oet-weten/

Zelf heb ik ook hele fijne ervaringen met een riem, ondanks ooit een riembreuk meegemaakt.
Alleen al dat schone; wat je ook met de fiets doet, zoals op een motel-bed leggen voor reparatie: nergens smeer en olie.
Prima artikel, heb je het ook gelezen?
Flix schreef:
di 25 jun, 2024 15:13
Omdat hier de indruk wordt gegeven dat een riem een afrader is (want o.a. zou niet langer meegaan en schept geen band tussen fietser en fiets -haha), hier een wat meer afgewogen oordeel van mensen waar ik iig van weet dat ze heel veel kennis én ervaring hebben met alle vormen van vakantiefietsen: https://bike4travel.nl/blog/riemaandrij ... oet-weten/

Zelf heb ik ook hele fijne ervaringen met een riem, ondanks ooit een riembreuk meegemaakt.
Alleen al dat schone; wat je ook met de fiets doet, zoals op een motel-bed leggen voor reparatie: nergens smeer en olie.
Nou, misschien dat ooit een volgende fiets eentje met riem wordt maar voor nu ben ik echt ontzettend blij met de Travel Lite! Wat een heerlijke fiets! Ik heb dinsdag nog een paar proefritjes gemaakt om het zeker te weten en hem toen gekocht. Meteen lekker gefietst dinsdag en woensdag en ik ben echt super tevreden :D Het enige wat ik niet heel fijn vind is het zadel, dus even op zoek naar een zadel waar m'n kont wel blij van wordt. Maar zadels zijn natuurlijk sowieso persoonlijk.
Gefeliciteerd met de mooie aankoop. Een hele fijne instap toerfiets waar je ook prima mee op fietsvakantie kan gaan. Kijk eens bij fietsvakantiewinkel voor een ander zadel.
KMV schreef:
do 27 jun, 2024 21:52
Gefeliciteerd met de mooie aankoop. Een hele fijne instap toerfiets waar je ook prima mee op fietsvakantie kan gaan. Kijk eens bij fietsvakantiewinkel voor een ander zadel.
Dank je wel! En bedankt voor de fietsvakantiewinkel tip! Ik heb al even snel gekeken maar ik moet nog even uitvinden hoe je weet of een zadel bij je past. Ik heb er best wat voor over als ik er geen zadelpijn van krijg. En dan ga ik zeer waarschijnlijk ook over fietsvakanties nadenken.