Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Stuurbuis verlenger - Forum Wereldfietser

Stuurbuis verlenger

Wat zijn de ervaringen met een stuurbuis verlenger?
Dat is heel ruime vraag. Wat wil je er mee bereiken? Zit je te veel naar voren? Je zou ook een ander stuur of instelbare stuurpen kunnen overwegen.
PeterB schreef:
zo 23 jun, 2024 12:38
Wat zijn de ervaringen met een stuurbuis verlenger?
Ik heb er zelf één op mijn stadsfiets (de ahead versie) en heb er een aantal op andere fietsen gezet. Het ziet er soms niet uit ('schoorsteen! choo-choo'), maar is stevig genoeg en functioneel.
Een probleem dat ik tegen kwam bij een racefiets was dat de vorkbuis al zo kort was afgezaagd dat ik het niet aan durfde er zo'n verlenger op te zetten, er moet wel iets zijn om op te klemmen. En de star-nut zit soms iets te laag in de vork, waardoor de lange bout niet volledig in het schroefdraad komt te zitten. Te korte kabels kunnen ook nog een probleem worden.
Als dat allemaal geen probleem is, is het een goedkope en makkelijke oplossing.
WillemT schreef:
zo 23 jun, 2024 19:10
Dat is heel ruime vraag. Wat wil je er mee bereiken? Zit je te veel naar voren? Je zou ook een ander stuur of instelbare stuurpen kunnen overwegen.
Polsen ontlasten.
PeterB schreef:
ma 24 jun, 2024 09:09
Polsen ontlasten.
Je stuurbuis verlengen hoeft dan niet meteen de juiste oplossing te zijn. Kijk eens naar de handvatten, heb je bijvoorbeeld de Ergon GP3 en staan deze op juiste wijze ingesteld (zodat je polsen niet te veel knikken)? Andere mogelijk factor: de breedte van het stuur in combinatie met de backsweep c.q. upsweep van het stuur, zie hiervoor bikepacking.com. Is je stuurpen instelbaar, probeer dat eens. Bike fitting gaat misschien wat ver maar dat is ook een mogelijkheid. Overigens moet primair de geometrie van je frame in orde zijn (d.w.z. passen bij je lichaam en gewenste zithouding).