door
math » zo 23 jun, 2024 18:05
TankAbot schreef: ↑di 18 jun, 2024 08:07
Hallo, ik ben op zoek naar een kilometerteller die of een supersterke magneet heeft zodat een grote afstand tussen sensor en magneet geen probleem is, of iets dat volgens een ander principe werkt.
Ik denk dat een supersterke magneet je niet helpt. De wielsensor is een reed-relais dat bij het passeren van een magneet even dicht klapt waardoor de sensor een puls uitzendt. De magneet moet niet te ver weg passeren (minder dan ca. 5 mm), maar verder doet de sterkte van de magneet er niet toe. Dicht is dicht.
Ik vermoed dat je problemen hebt met een zgn draadloos systeem, waarbij de sensor bij het wiel een gecodeerd radiosignaal uitzendt dat ontvangen moet worden door een ontvanger die op het stuur zit. De afstand tussen die twee en eventuele (metalen) onderdelen op de 'zichtlijn' tussen die twee zijn wél heel belangrijk. Elk van die twee heeft een eigen batterij, die zwak of leeg kan zijn. Verder kunnen andere elektronische onderdelen op de fiets (dynamo, verlichting, hartslagmeter) stoorsignalen uitsturen. Ook de omgeving, bv. verkeerslichten, treinsignalering of sensoren onder het wegdek, kan storend werken.
Om die redenen ben ik zelf weer teruggegaan naar kilometertellers mét draad. Dan heb je maar één batterij die je moet controleren. Radiostoring uit de omgeving is bij een goed ontwerp uitgesloten.
Mijn keuze is gevallen op de Sigma BC 14.12, omdat er behalve een snelheidsmeter en afstandsmeter ook nog een barometrische hoogtemeter in zit. In mijn ervaring levert dat de meest betrouwbare meting van hoeveel je op een dag geklommen hebt. Bij dagelijkse ijking op het vertrekpunt, is ook de aangegeven hoogte heel secuur. Bij GPS-metingen van de geklommen meters zie ik toch vaak vreemde resultaten.
Als je toch denkt dat je baat hebt bij een sterkere magneet, dan moet je even rondkijken op
deze website. Neodymium magneten zijn de sterkste die je als particulier kunt kopen. De magneet moet natuurlijk passen in de houder die je hebt.