Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Koga Terraliner (jaartal onbekend): voorvork vervangen - Forum Wereldfietser

Koga Terraliner (jaartal onbekend): voorvork vervangen

Hallo,

Ben stoutmoedig aan een 2e Koga-project begonnen: wil proberen een Koga Terraliner op te knappen. Originele staat is niet belangrijk voor mij, een eerste klus is de verende voorvork vervangen. Dit heb ik onlangs gedaan bij een Koga Roadrunner:
XLC vork A-head 28 inch diameter 28,6 mm 275 mm schacht
... en wilde nu hetzelfde doen bij deze Terraliner.

Maar ik twijfel of ik hetzelfde model kan gebruiken omdat deze vork een draad heeft. Ws dien ik dan ook het balhoofdstel(+baseplate?) te vervangen?

Ben eerst hier bij de fietsemaker geweest en had een heleboel modellen op zolder staan maar de goede zat er niet bij.

Stel dat ik hetzelfde balhoofdstel wil gebruiken welke voorvork dien ik dan te hebben?

Kunnen jullie wat twijfels wegnemen?

Alvast bedankt.

Update: wat meer info over de voorvork: diameter 1inch, inbouwhoogte 39cm, stuurbuis 16cm, bedraad.
Heb ondertussen een voorvork cantilever gevonden op Marktplaats voor weinig die past maar zonder "suspension corrected".
Gaat het hier eens mee proberen.

Bijlagen

Hallo,

Ik heb ondertussen een vaste voorvork gevonden ter vervanging van de verende in een Koga Terraliner.

Nu is deze vaste vork niet "suspension corrected" maar heeft wel wat extra stuurbuis (23cm) t.o.v. de verende (15cm).
Is het een idee om deze 8 cm te gebruiken door bv een buisje van deze afmeting om de 1 inch stuurbuis te plaatsen en dan pas hier bovenop de "base plate" zodat ik weer dichter bij de originele stand van het frame kom?

Of is dit om andere redenen af te raden? Ziet er wellicht wat gek uit maar stel dat ik daar mee kan leven? :D
Gaat niet (goed) werken, je kunt de baseplate dan niet meer om de vork klemmen. Die maatvoering komt best nauw.

Er zijn wel prijzige cups (wolftooth) om het onderste lager een cm lager uit te laten komen. Maar of dat zoden aan de dijk zet?

Ik zou het gewoon proberen met de vork. Heb wel eens een 559 vork vervangen voor 406 en die fiets ging er alleen maar beter van rijden. Dus tja.

Beetje dikke band erop en gaan 8)
Ik weet niet of ik het probleem helemaal snap. Gaat het om de hoogte van de nieuwe, ongeveerde vork tov die van de oude, geveerde vork?

Ik heb in het verleden het omgekeerde gedaan : een ongeveerde voorvork vervangen door een geveerde voorvork. De vorkkroon van die laatste was een paar centimeters hoger. Het gevolg was een iets langere wielbasis en een iets minder steile stuurhoek. De kenners zouden zeggen : een iets luiere, minder wendbare fiets. Je went er snel aan. Het gaat om subtiele verschillen. Je moet zorgen dat de stuurhoogte tov de trapas gelijk blijft. Zolang stack en reach ongeveer hetzelfde blijven, zijn de effecten gering.
Hallo,

Bedankt voor de reacties!
Had al wel het vermoeden dat het niet zo makkelijk zou is als het lijkt :D
De bus zou er dan opgeperst moeten worden en dat is best lastig,
Ga het eerst gewoon proberen met de vork!
Is die 39cm als je op de fiets zit of in ontspannen toestand? Want als die vork 1-2cm inzakt (met gewicht) kom je heel erg dicht in de buurt van een niet gecorrigeerde vork, dus dat zou zo maar kunnen werken.
Gecorrigeerde vorken komen ook in verschillende lengtes, gecorrigeerd voor 60mm veerweg is ongeveer 395mm, voor 80mm veerweg 415mm, etc. En als vuistregel kan zeggen dat elke 20mm langere voorvork ongeveer 1 graad verschil voor de balhoofdhoek. Dus daarmee kan je een inschatting maken van hoe de 'luiheid' van de fiets veranderd. Voor vakantiefietsen zou ik altijd liever een iets te lange dan een te korte vork kiezen, zoals math al zei.
In afwachting van de vork begonnen met de fiets te ontmantelen, alles schoonmaken en wat nog goed is weer terug...heb een gebruikte wielset van Bulls welke ik voor deze fiets wil gebruiken...zodra de vork er is weet ik meer of het wat is voor deze fiets
IMG_1870 2.jpeg
IMG_1871 2.jpeg
IMG_1874 2.jpeg
Vraagje: is uit deze sticker het bouwjaar van de fiets af te leiden?

1995?
2005?
WhatsApp Image 2024-06-11 at 07.21.10.jpeg
Volgens een oudere post op dit forum is de fiets uit 1995. Zie viewtopic.php?t=7603.
Hallo,

Bedankt maar als ik de folders bekijk is het toch 2005 (diameter onderbuis frame ed)...

En deze lijkt er echt op (folder van 2005) :
Screenshot 2024-06-11 at 10.03.04.png
Hallo,

Voorvork binnen en de passing is perfect naar mijn idee. De "base plate" van de oude vork ging er wat moeilijk op maar nadat ik wat lak had weggevijld zat deze mooi strak.

Vervolgens oude balhoofdstel weer teruggezet icm met de vork, ongeveer 10 cm van het bedrade gedeelte van de buis afgezaagd. Netto ligt de voorbuis van het frame nu +-4 cm lager dan met de oude vork.

Ben blij met de vork (15 euro Marktplaats)!
IMG_1880.jpeg
IMG_1881.jpeg
IMG_1882.jpeg
Lekker bezig!

Nou had je onder de locknut ruimte voor een spacer kunnen behouden. Eventueel om je stuur net dat tikje hoger te kunnen stellen, of voor het mooi.

Maar zo is ook mooi zeker als je wat dieper zit hoor.
Hallo,

Heb een extra spacer(s) overwogen maar had ze niet liggen voor 1 inch en vond het eigenlijk ook niet mooi. :D
Hoop dat het zo goed uitpakt!

Nu verder met zadel en versnelling/remmen (heb nieuwe setjes bij Decathlon gekocht)...ben benieuwd of ik dat allemaal goed aan de praat krijg. Gelukkig heb ik een soortgelijke Koga uit 2008 er naast staan om te kijken hoe het moet. En natuurlijk dit forum! :D
tuanis schreef:
wo 12 jun, 2024 14:45
.. Netto ligt de voorbuis van het frame nu +-4 cm lager dan met de oude vork.
Vanwege die 4 cm ligt de trapas ca. 1,5 cm lager. Oppassen als je in een bocht wilt blijven doortrappen.
Update......
IMG_1883.jpg
Ben blij met de vork (15 euro Marktplaats)!
Hopelijk wel een nieuwe, dit soort zaken gebruikt kopen blijf ik spannend vinden.
Oppassen als je in een bocht wilt blijven doortrappen.
Ik verwacht een MTB-geometrie bij de Terraliner en dus weinig problemen als je niet gaat MTB-en.
Past zo te zien een flink bredere band in die vork, dat scheelt weer.

Straks even opletten hoe je kwa zit gaat uitkomen. Het zadel zit nu erg ver naar voren, terwijl Brooksen juist meestal meer achterop worden geplaatst. Én je maakt de zitbuis steiler door de lagere vork.
Bedankt voor de reacties en het meekijken.

De Terraliner is klaar voor een eerste testrit, heb buiten- en binnenkabels van rem- en versnellingen vervangen. Ook nieuwe remblokjes. Was best even puzzelen maar de fiets remt weer. Ook een nieuwe ketting erop, schakelen gaat nog niet helemaal goed maar daar kijk ik morgen naar.

Brooks zadel heb ik nog 2 cm teruggezet (dank voor de tip) voor wat extra ruimte. Deze fiets is voor mijn vrouw zij is 173 cm lang dus zij past er volgens mij goed op maar dat moet ze inderdaad zelf zeggen :D . Zelf rij ik op de Roadrunner viewtopic.php?t=39594 uit 2008 (57cm), ook met een nieuwe vaste voorvork (laatste foto).

De vork voor de Terraliner is overigens zo goed als nieuw, is 1x gemonteerd geweest vm. Lijkt me een solide vork.

Als jullie verder nog tips of opmerkingen hebben dan hoor ik het uiteraard graag, bedankt!
IMG_1885.jpeg
IMG_1886.jpeg
IMG_1887.jpeg
IMG_1888.jpeg
Die heb je bijzonder netjes in elkaar geknutseld, mooi setje hoor!

En dat voor een sympathiek budget ook nog eens.
Je stuur zit verkeerd om.
Geen idee of je dat gedaan hebt omdat je dat nou eenmaal lekkerder vind fietsen.
Maar hij lijkt verkeerd te zitten :)

En volgens mij is je ketting te lang.