Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ombouw ketting -> riem ervaringen? - Forum Wereldfietser

Ombouw ketting -> riem ervaringen?

Zijn hier forumleden met ervaring met ombouwen van ketting naar riemaandrijving? Ik vraag me af hoe moeilijk of makkelijk dat eventueel zelf te doen is.

Ik heb inmiddels nu mijn tweede fiets met riem en zou het voor de fiets van mijn vrouw ook graag hebben. Zij is echter verknocht aan haar fiets (Koga Traveller Signature) en ik zag dat dat frame geschikt is voor een riem (het kan open bij de achtervork) De achternaaf betreft een Alfine 11.

Edit: het onderhoud aan de ketting zou theoretisch niet zoveel voorstellen, maar is bij deze fiets altijd extra veel werk dankzij de hebie chainglider ben ik nu achter gekomen: die 'snijdt' in het kettingblad waardoor daar de verf slijt en dat blad steeds roest als de ziekte. Een nieuw kettingblad zou wat dat betreft het probleem niet oplossen. Die roest loopt tijdens gebruik in de regen lekker in de ketting en blijft dankzij die chainglider ook lekker de rest van de ketting infecteren. Alternatief voor dit probleem zou evt. een voorzet kettingkast kunnen zijn ipv die chainglider.

Afbeelding
Het stelt niet veel meer voor dan het vervangen van de ketting en de tandwielen.
Het uitlijnen is echt wel iets critischer dan met een ketting. Mi:tech in Sauerland doet de hele ombouw, inclusief het openmaken van het frame. Eigen ervaring: http://www.mi-tech.de/
Je zou een aluminium voorblad kunnen monteren :wink:

Maar het monteren van een riemset is niet veel lastiger dan een ketting en tandwielen, uitlijnen moet wel goed gebeuren, kan je zelf ook vooral als je de bottombracket pot kan verschuiven.

uitlijn doe je door een rechte lat/liniaal of iets anders dat recht is vlak tegen het voorblad te leggen zodat hij ten de tandwielen steunt maar niet op iets wat uitsteekt zoals de crank of bladboutejes, verdraai dan het tandwiel en je lat zodat hij parallel met het achtertandwiel komt, iets verschil kan maar liefst precies vlak langs
Niet over de riem, maar is dat exezadel op de bovenbuis wel een goed idee met zo een dunwandige sportfiets?

Heggemann ketting blad roest ook niet trouwens.
Veloos schreef:
za 11 mei, 2024 16:04
Niet over de riem, maar is dat exezadel op de bovenbuis wel een goed idee met zo een dunwandige sportfiets?

Heggemann ketting blad roest ook niet trouwens.
ja, maar zo'n heggemann kettingblad heeft geen formaat dat compatibel is met een chainglider (of ik hoor graag meer daarover ;)).
Ik hou toch graag m'n broek/kuiten proper en vind zo'n chainglider wel een goede optie (en is voor mij heel onderhoudsarm, ketting wordt 2X/j gesmeerd, wel met aluminium kettingblad)
Mr. Z schreef:
do 09 mei, 2024 17:41
Je zou een aluminium voorblad kunnen monteren :wink:

Maar het monteren van een riemset is niet veel lastiger dan een ketting en tandwielen, uitlijnen moet wel goed gebeuren, kan je zelf ook vooral als je de bottombracket pot kan verschuiven.
Nou, verhip zeg dat ik daar niet zelf aan had gedacht. Dat is eigenlijk best een goed idee, een alumium kettingblad. Dat is veruit de goedkoopste en gemakkelijkste oplossing voor nu (denk ik, ga eens googlen naar zo'n kettingblad)

Het uitlijnen dient idd strikt te gebeuren volgens Gates, ik zag ooit een variant op onderstaande plaatje waarbij er aan beide zijden een maximum van 1mm werd aangeduid.
Afbeelding.jpeg
Afbeelding.jpeg (31.13 KiB) 5327 keer bekeken
Ik dacht niet dat deze fiets een verstelbaar bottom bracket heeft.
Veloos schreef:
za 11 mei, 2024 16:04
Niet over de riem, maar is dat exezadel op de bovenbuis wel een goed idee met zo een dunwandige sportfiets?
Geen idee, eerlijk gezegd nooit naar gekeken. Dacht dat deze Koga frames juist wel sterk uitgevoerd waren, dat deze Traveller serie geen lichte sportfiets is (maar een sterke reisfiets)? Ik weet idd nog wel dat ik met de montage de bouten niet strak aan durfde te draaien. Het mag er ook al wel af het zadel, want de jongste is inmiddels zo lang dat hij er toch al niet echt meer op past (en hij fietst al een geruime tijd zelf op zijn eigen fiets)
kristiano schreef:
ma 13 mei, 2024 10:38
ja, maar zo'n heggemann kettingblad heeft geen formaat dat compatibel is met een chainglider (of ik hoor graag meer daarover ;)).
Ik hou toch graag m'n broek/kuiten proper en vind zo'n chainglider wel een goede optie (en is voor mij heel onderhoudsarm, ketting wordt 2X/j gesmeerd, wel met aluminium kettingblad)
Wist niet dat er iets wel of niet compatible kan zijn aan een kettingblad voor een chainglider? Het is toch niets meer of minder dan een doodgewoon kettingblad? Of zijn deze extra dun ofzo? Hmm... nu ik dit schrijf realiseer ik me dat de gewone 1-speed ketting die ik er de laatste keer op heb gezet een stuk breder was dan de ketting die ik erop aan trof (er zat geloof ik een 10speed ketting op en dat begreep ik al niet goed) Het past wel, maar zo'n dunnere 10speed ketting loopt denk ik net even wat lekkerder in zo'n behuizing.
Voordat we naar oplossingen kijken moeten we wel weten wat het probleem is. Gaat het om het voorblad? Ik ben verbaasd dat daar een stalen blad op zou zitten, maar het kan. Roest daarop komt niet vaak voor, en dat er lak op zou kunnen zitten die eraf slijt is nog verrassender. Ik ben geen fan van de chainglider, maar ik weet wel dat je moet zorgen dat de maat overeen komt met de maat van de cassette en het voorblad. Als je bijvoorbeeld je voorblad vervangt door een andere/verkeerde maat past de chainglider niet goed, of helemaal niet. De combinatie van een goedkoop stalen blad en een chainglider die niet goed past geeft te denken: heeft een onbekwame fietsenmaker hier een keer een goedkope oplossing bedacht omdat hij niets anders in huis had, of niet wist dat een chainglider maatspecifiek is? Kortom, ga eerst eens kijken naar de maten. Ik gebruik (best dure) alu kettingbladen van Specialites TA, in de speciale uitvoering voor naafversnellingen.
Al met al lijkt het me totaal geen reden om de fiets voor veel geld om te bouwen naar een riem.
Peter01 schreef:
di 14 mei, 2024 19:26
kristiano schreef:
ma 13 mei, 2024 10:38
ja, maar zo'n heggemann kettingblad heeft geen formaat dat compatibel is met een chainglider (of ik hoor graag meer daarover ;)).
Ik hou toch graag m'n broek/kuiten proper en vind zo'n chainglider wel een goede optie (en is voor mij heel onderhoudsarm, ketting wordt 2X/j gesmeerd, wel met aluminium kettingblad)
Wist niet dat er iets wel of niet compatible kan zijn aan een kettingblad voor een chainglider? Het is toch niets meer of minder dan een doodgewoon kettingblad? Of zijn deze extra dun ofzo? Hmm... nu ik dit schrijf realiseer ik me dat de gewone 1-speed ketting die ik er de laatste keer op heb gezet een stuk breder was dan de ketting die ik erop aan trof (er zat geloof ik een 10speed ketting op en dat begreep ik al niet goed) Het past wel, maar zo'n dunnere 10speed ketting loopt denk ik net even wat lekkerder in zo'n behuizing.

van de site van Hebie:

Het CHAINGLIDER programma bestaat uit vier voorkant delen voor de tandkransen 38, 42, 44 en 48

terwijl op idworx staat dat die kettingbladen 35,39 of 43 tanden hebben (Gerrit vind naar slijtage toe dat dat oneven moet zijn aangezien een ketting een even aantal schakels heeft).

dus 39 is te groot voor de chainglider van 38 en veel te klein voor die van 42. Met het 43t blad kan je misschien nog wel ergens komen...
Wim schreef:
wo 15 mei, 2024 10:12
Voordat we naar oplossingen kijken moeten we wel weten wat het probleem is. Gaat het om het voorblad? Ik ben verbaasd dat daar een stalen blad op zou zitten, maar het kan.
Ik heb hier nog wat foto's van een poging de informatie op het kettingblad af te lezen.

Ik dacht eerst ook dat het roest vanaf de ketting kwam, maar het werd met de jaren steeds erger. Ook met enkele kettingwissels (waarbij ik de laatste ketting een RVS variant meen besteld te hebben) Pas recent begon ik me af te vragen of het met de chainglider te maken heeft en het 'insnijden' op het kettingblad. Ik denk niet zozeer dat de chainglider niet geschikt is of niet past of dat een beunhaas dit gedaan heeft. Deze fiets is zo nieuw afgeleverd aan de vorige eigenaresse, op maat besteld door de klant destijds. De opties zoals de chainglider staan allemaal op de factuur vermeld.

De chainglider ligt of hangt nu eenmaal tegen het kettingblad aan en na de miljoenen omwentelingen is de zwarte coating eraf gaan slijten. Op de 2e foto is dat niet meer goed terug te zien omdat die is genomen nadat ik met een staalborstel de roest eraf heb geborsteld. Inmiddels heb ik het kettingblad behandeld met Brunox (beetje beun oplossing, i know) zodat de mrs. wel weer verder kan fietsen en ik me kan beraden op een vervolgoplossing.

EDIT: om te testen of het huidige kettingblad van aluminium is of van staal heb ik getest met een magneet: die blijft kleven (dus staal)

Afbeelding

Afbeelding

Zo te zien betreft dit een (Truvativ) 38T kettingblad.... ("38 SG V1", 4-arms, steek 110mm) en zou ik dan zoiets nodig hebben:
https://www.santafixie.nl/fsa-road-vero ... gblad.html
(die is van aluminium)

Misschien wel een goed idee om die inmiddels ook gaan roestende bladbouten meteen maar mee te vervangen.
Het heeft even geduurd....

Na wat getob en gepuzzel toch maar eens geinformeerd bij Beagle Bikes in Utrecht. Ik kende die zaak al wel, maar was het bestaan er even van vergeten en woon intussen daar niet ver vanaf. Dus eens gebeld om te overleggen, kosten voor ombouw zouden zo'n 450~500 euro zou worden afhankelijk van wat voor onderdelen precies nodig zouden zijn. Daar wilde ik het wel voor laten doen, zeker omdat ik deze zaak zo'n klus wel toevertrouw.

Ik had al eens eerder bij een lokale fietsenmaker geïnformeerd, maar die gaf aanvankelijk een astronomische kostenindicatie op en bleek achteraf zeer slecht werk geleverd te hebben van een reparatie van de hydraulische remmen van deze fiets (zo bleek bij Beagle Bikes, die hebben het overnieuw moeten doen)
Uiteindelijk was de duurste les dus om niet meteen naar de juiste zaak te gaan.

Het resultaat:
Afbeelding

Afbeelding

Kaarsrechte uitlijning!
Afbeelding

Zelf was ik hier nooit uitgekomen, ik heb wel wat zoek pogingen gedaan, maar het ontbreekt me simpelweg aan de basis kennis om zelf de juiste onderdelen bij elkaar te puzzelen.

Wat is er precies opgekomen:
riem: TANDRIEM GATES CDX 115
kettingblad: TANDWIEL 39 GATES CDX ALM V 4 ARM 104 ZW
naaftandwiel: TANDWIEL 22 GATES CDX SH/SRAM RVS A ZI

Wat ook mooi heeft uitgepakt is dat de eerste overbrenging verkleind is van 1,9 naar 1,7 waar de Mrs. erg blij mee is. Ze gebruikte in de praktijk alleen maar de eerste 5 versnellingen, nu heeft ze ook weer iets aan de hogere versnellingen en is de eerste versnelling iets bruikbaarder bij heftiger hellingen.
Peter01 schreef:
vr 17 mei, 2024 09:12
Afbeelding

Zo te zien betreft dit een (Truvativ) 38T kettingblad.... ("38 SG V1", 4-arms, steek 110mm) en zou ik dan zoiets nodig hebben:
https://www.santafixie.nl/fsa-road-vero ... gblad.html
(die is van aluminium)
Nee, je hebt een gewoon 104mm 4-bouts blad nodig :wink:
Maar mooi dat de ombouw gelukt is :D
Zo zie je maar, zelfs de steekmaat opmeten op de correcte manier lukt mij niet :wink:

Nu alleen nog op zoek naar een kettingscherm. Geeft net wat extra bescherming tegen bijv. een stuk broekspijp of ander kledingstuk dat tussen het tandwiel en de riem kan komen....
(en nieuwe bladboutjes)
Peter01 schreef:
za 01 mar, 2025 21:03
Nu alleen nog op zoek naar een kettingscherm. Geeft net wat extra bescherming tegen bijv. een stuk broekspijp of ander kledingstuk dat tussen het tandwiel en de riem kan komen....
Ja, ik gebruik zelf ook altijd zo’n broekspijp-klem om dat te voorkomen. Ik heb wel eens het idee dat mensen denken “het is toch een riem en geen ketting”, maar als je met je rechterbeen klem zit en je fiets helt naar rechts over bij het stoppen ga je volgens mij evengoed tegen het asfalt. Wel zonder zwart vet aan de broek, dat blíjft een voordeel van de riem :wink: .
Gewoon een klittenbandje om de broekspijp doen. Kost een euro en gaat decennialang mee.
Wij hebben een aluminium Hebie kettingschermpje. Dit is er in verschillende maten.
Sierlijk, stevig en valt niet op.
https://www.hebie.de/nl/bescherming/ket ... inbar-394/
Ziet er erg mooi uit Peter. En inderdaad wat nieuwe boutjes en de montagepasta wegpoetsen dan oogt het helemaal mooi.
IMG_5345.jpeg
IMG_5345.jpeg (35.04 KiB) 2773 keer bekeken
stelvio73 schreef:
zo 02 mar, 2025 08:41
Gewoon een klittenbandje om de broekspijp doen. Kost een euro en gaat decennialang mee.
https://www.wieleroutfits.nl/cycling-gi ... user-clamp dan wordt zo'n binnenband nog een keer opnieuw gebruikt.
stelvio73 schreef:
zo 02 mar, 2025 08:41
Gewoon een klittenbandje om de broekspijp doen. Kost een euro en gaat decennialang mee.
Ik heb die euro in de zak gehouden: ik kom regelmatig op een melkveebedrijf, en daar hebben ze van die klitteband-bandjes die je bij een koe om de onderpoot doet als er een attentie nodig is in de melkstal. En laat die nu toevallig ook uitstekend werken op de fiets (ik heb wel een nieuwe uit het pakje genomen, geen gebruikte, dat blijf je toch zien (en ruiken)) :wink: .

P.S. het is wel niet zo’n fraaie oplossing als hierboven, maar je bent dan ook geen 14 euro lichter, zijn toch weer een paar kopjes koffie op ‘n terras.
_Peter_ schreef:
zo 02 mar, 2025 13:12
stelvio73 schreef:
zo 02 mar, 2025 08:41
Gewoon een klittenbandje om de broekspijp doen. Kost een euro en gaat decennialang mee.
https://www.wieleroutfits.nl/cycling-gi ... user-clamp dan wordt zo'n binnenband nog een keer opnieuw gebruikt.
Geen gekke tip, maar de dagen dat het voorkomt dat ze toch zo'n 5 a 6 keer per dag een ritje moet maken, teveel gedoe en zul je zien net die ene keer een kort ritje, haast/klittenbandje kwijt en hups: per ongeluk toch de broekspijp ertussen.
Ik heb zelf op mijn vorige fiets met riem een keer de regenbroek tussen de riem en kettingblad gehad en ik zal je zeggen dat vond de aandrijflijn NIET leuk.

DaVinci schreef:
zo 02 mar, 2025 09:53
Wij hebben een aluminium Hebie kettingschermpje. Dit is er in verschillende maten.
Sierlijk, stevig en valt niet op.
https://www.hebie.de/nl/bescherming/ket ... inbar-394/
Dank voor de tip, exact deze zit ook op mijn Jan Janssen (in grijs/zwart) en werkt idd super. Ik stoot er toch wel eens tegenaan met iets dus heeft toch al wat klappen opgevangen die de riem anders te pakken had gekregen.