Het kan zoals genoemd inderdaad meerdere oorzaken hebben.
Ik zou beginnen met het controleren van de positie de voor derailleur. Staat deze nog recht in lijn met het grootste blad van de cassette? Soms kan deze na een val of stootje scheef komen staan. Is dit het geval kun je even op YouTube een video vinden hoe je de voorderailleur juist moet afstellen, zowel in de hoogte als het uitlijnen ervan. Niet heel ingewikkeld.
Is dat het niet check dan even of de versnellingskabel onder bij het frame in de geleiders aangekoekt zit, zoals al genoemd. Dan zou ik inderdaad uitsluiten dat het gevolge is van weerstand in de shifter behuizing door opgedroogd vet. Heb je dat uitgesloten dan zou inderdaad kruipolie of wat wd-40 in de buitenkabel spuiten, zet de fiets ook even op zijn kop en spuit het vanuit de onderkant de buiten kabel in. Dan even schakelen zodat de olie de hele kabel kan bereiken.
Is het hiermee nog niet opgelost dan zou ik met een watervaste stift de versnellingskabel markeren, net achter de klemschroef op de voorderailleur (zodat je weet hoe hij afgesteld stond) en de binnenkabel via de shifter er uittrekken voor een cm of 5-10. Voel je weerstand? Dan is het slim om de binnen en buiten kabel te vervangen. Ook dit is niet een hele ingewikkelde reparatie, je moet alleen opletten met het op maat knippen van de versnellingskabel dat je een scherpe draadknipper gebruikt zodat je uiteinde van de kabel niet gaat rafelen. Ik soldeer altijd wat tin aan het uiteinde van de kabel om rafelen te voorkomen en zet er dan een knijpbusje op wanneer alles geïnstalleerd is en op maat is.
Succes!