Wil jullie het volgende even voorleggen. Het probleem is inmiddels door een FM op locatie opgelost, maar ik begrijp niet helemaal hoe het kan.
Ik was aan het fietsen (duh) en van het ene op het andere moment bleef het freewheel vast zitten in zijn vrijloop. Dat gebeurde uiteraard toen ik even kort freewheel-de; in dit geval om te schakelen.
Mijn eigen FM gebeld, en die wist meteen dat het de olie of smering in de unit was, die -te- dik was geworden en veroorzaakte dat de palletjes bleven hangen in die vrijloopstand.
Ergens vind ik dat een gek verhaal (zonder te twijfelen aan zijn kunde en inzicht), want de bedoeling van smering is juist dat het goed, soepel, vloeiend werkt, en daar hoort een smering met de juiste viscositeit bij.
Er was zeker niet sprake van extreme omstandigheden; laten we zeggen: als een mooie zomerse, warme dag in NL.
Ik heb dit -uiteraard- nog nooit om handen gehad, en vind het ook vreemd dat dit kan terwijl er goed regulier onderhoud plaatsvindt. Maar misschien kunnen jullie meer duiding geven?
Het gaat, voor zover dat van belang is, om een Santos TL+ met een Pinion 1.18 en Gates CDX riem naar een Neodrives naafmotor, waar naar ik begrijp een standaard freewheel op zit. Kleine 34.000 km op de teller.
Ik was aan het fietsen (duh) en van het ene op het andere moment bleef het freewheel vast zitten in zijn vrijloop. Dat gebeurde uiteraard toen ik even kort freewheel-de; in dit geval om te schakelen.
Mijn eigen FM gebeld, en die wist meteen dat het de olie of smering in de unit was, die -te- dik was geworden en veroorzaakte dat de palletjes bleven hangen in die vrijloopstand.
Ergens vind ik dat een gek verhaal (zonder te twijfelen aan zijn kunde en inzicht), want de bedoeling van smering is juist dat het goed, soepel, vloeiend werkt, en daar hoort een smering met de juiste viscositeit bij.
Er was zeker niet sprake van extreme omstandigheden; laten we zeggen: als een mooie zomerse, warme dag in NL.
Ik heb dit -uiteraard- nog nooit om handen gehad, en vind het ook vreemd dat dit kan terwijl er goed regulier onderhoud plaatsvindt. Maar misschien kunnen jullie meer duiding geven?
Het gaat, voor zover dat van belang is, om een Santos TL+ met een Pinion 1.18 en Gates CDX riem naar een Neodrives naafmotor, waar naar ik begrijp een standaard freewheel op zit. Kleine 34.000 km op de teller.