Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Freewheel vast in stand vrijloop - Forum Wereldfietser

Freewheel vast in stand vrijloop

Wil jullie het volgende even voorleggen. Het probleem is inmiddels door een FM op locatie opgelost, maar ik begrijp niet helemaal hoe het kan.

Ik was aan het fietsen (duh) en van het ene op het andere moment bleef het freewheel vast zitten in zijn vrijloop. Dat gebeurde uiteraard toen ik even kort freewheel-de; in dit geval om te schakelen.
Mijn eigen FM gebeld, en die wist meteen dat het de olie of smering in de unit was, die -te- dik was geworden en veroorzaakte dat de palletjes bleven hangen in die vrijloopstand.
Ergens vind ik dat een gek verhaal (zonder te twijfelen aan zijn kunde en inzicht), want de bedoeling van smering is juist dat het goed, soepel, vloeiend werkt, en daar hoort een smering met de juiste viscositeit bij.
Er was zeker niet sprake van extreme omstandigheden; laten we zeggen: als een mooie zomerse, warme dag in NL.
Ik heb dit -uiteraard- nog nooit om handen gehad, en vind het ook vreemd dat dit kan terwijl er goed regulier onderhoud plaatsvindt. Maar misschien kunnen jullie meer duiding geven?

Het gaat, voor zover dat van belang is, om een Santos TL+ met een Pinion 1.18 en Gates CDX riem naar een Neodrives naafmotor, waar naar ik begrijp een standaard freewheel op zit. Kleine 34.000 km op de teller.
Het vet in het vrijloopmechanisme kan na verloop van tijd uitdrogen en vastkoeken. 34K zijn heel wat kilometers.

Open halen, schoonmaken en opnieuw smeren is waarschijnlijk voldoende, en anders een nieuwe body.

Wat voor naaf heb je?
Dat zou juist met het reguliere onderhoud gebeurd zijn, volgens de FM.
Kan het zijn dat er 'verkeerd' vet is gebruikt?

De FM op locatie heeft idd de boel gesmeerd met -dun- vet. Dus het probleem zelf is opgelost.

Ik weet niet welk merk/type naaf hier gebuikt wordt door Neodrives.
Flix schreef:
za 04 mei, 2024 19:01
Kan het zijn dat er 'verkeerd' vet is gebruikt?
Dat zou kunnen.

https://bibikeshop.nl/neodrives-onderde ... es-motoren

Body is ook nog gewoon te vervangen mocht dat nodig zijn.
of is dit een plek waar geen vet hoort te zitten? ik meen me te herinneren (ben niet helemaal zeker want heb inmiddels de Omroep-Max-gerechtigde leeftijd bereikt) de palletjes hebben een veertje achter zich en grijpen aan want staan 'uit'. door vettigheid of olie gaan ze plakken en pakken de palletjes niet meer (want ze veren niet meer uit) en loopt het freewheel vrij in de traprichting...
Waar metaal langs metaal glijdt moet altijd iets van smering.
Ik kan alleen mijn waarneming toevoegen dat de (Shimano) freewheels van mijn derailleurfietsen nooit onderhoud nodig gehad hebben en altijd functioneerden, ook na veel tijd en kilometers.
Dus het verbaast me dat een freewheel smeeronderhoud nodig zou hebben.

Is het betreffende freewheel misschien ooit onder water geweest of heeft de fiets plat in een regenbui gelegen?

Ik vind de omschrijving "vast in zijn vrijloopstand" niet helemaal duidelijk. Zat het freewheel nu vast, zodat de pedalen dwangmatig meedraaien met het achetrwiel of zat het in de freewheelstand, zodat je in het 'luchtledige' trapt?
Leon schreef:
zo 05 mei, 2024 09:12

Dus het verbaast me dat een freewheel smeeronderhoud nodig zou hebben.
Dat is behoorlijk gebruikelijk.
Shrek schreef:
zo 05 mei, 2024 10:41
Leon schreef:
zo 05 mei, 2024 09:12
Dus het verbaast me dat een freewheel smeeronderhoud nodig zou hebben.
Dat is behoorlijk gebruikelijk.
Dan heeft de gebruiksaanwijzing van Marten Gerritsen hiervoor mij voor andere freewheels dan Shimano's op het verkeerde been gezet want hij rept met geen woord over regulier onderhoud of het gebrek daaraan. Zeker dat laatste zou hij niet gauw ondvermeld laten, toch? https://www.m-gineering.nl/freehub.htm
Maar van andere merken heb ik geen kaas gegeten inderdaad.
Ik ken het probleem van sommige DTSwiss naven, die een ratel-koppeling hebben. Die moet je inderdaad regelmatig schoonmaken : aanbevolen elk jaar. Als je dat nalaat, kun je onverwacht in de vrijloopstand in het luchtledige trappen. Een spuitbus met een soort WD-40 bracht tijdelijk uitkomst. Nu ik hem een keer uit elkaar gehaald heb, is het schoonmaken een leuk klusje en je werk wordt beloond met een zacht-zoevende ratel in de vrijloop.
Leon schreef:
zo 05 mei, 2024 09:12
Ik vind de omschrijving "vast in zijn vrijloopstand" niet helemaal duidelijk. Zat het freewheel nu vast, zodat de pedalen dwangmatig meedraaien met het achetrwiel of zat het in de freewheelstand, zodat je in het 'luchtledige' trapt?
Dat laatste. Ik trapte dus in één keer in het luchtledige.
De tijdelijke oplossing was om er met een kei een paar tikjes op te geven.
Ik neem dan aan dat je eigen FM gelijk had - te dik geworden smering - en dat het nu is opgelost. In ieder geval weet je wat je kunt doen mocht het ooit weer fout gaan.
Betreffend fiets wordt goed onderhouden door FM. Freewheel zou zijn gesmeerd. Dan vind ik het toch vreemd dat 4000 km na de laatste smeerbeurt de boel vastloopt door te dik smeervet.
Het smeren met olie (=dun) heeft als voordeel dat in de winter er geen vocht in sluipt, dat kan bevriezen, met alle gevolen van dien.
Afhankelijk van wat voor soort freewheel je hebt werkt het inderdaad met meerdere palletjes die in een getande body ronddraaien. In de freehub zelf zitten doorgaans meerdere lagers, welke, vanzelfsprekend, vet nodig hebben om goed te functioneren. De palletjes met de ringveer vet je normaal in met dunne olie, dit om slijtage te voorkomen en te zorgen dat het soepel blijft werken. Wanneer je hier, zoals al genoemd door andere forumleden, te dik of plakkerig vet opsmeert, zoals lagervet, dan blijven de palletjes plakken aan de body en veren ze niet terug.

Wat echter ook kan gebeuren is dat er overmatig lagervet op de kogels in de freehub body is gedaan en dat dit bij de palletjes terecht is gekomen.

Ik heb gelezen dat afhankelijk van de hub er aangeraden wordt om alleen maar vloeibare olie in freewheels te gebruiken, zoals motorolie. Maar gebruik zelf altijd Motorex lagervet voor de kogels en standaard dunne olie voor de palletjes en ringveer. Werkt al jaren prima. Ben bang dat bij gebruik van alleen dunne olie voor ook de lagers deze olie er ook weer uitloopt en de lagers dan na loop van tijd droog draaien.
AF3A810D-F4D0-4983-ABD0-E45AF24C86E2.jpeg
IMG_0889.jpeg
Leon schreef:
zo 05 mei, 2024 09:12
Dus het verbaast me dat een freewheel smeeronderhoud nodig zou hebben.
Ik zou met een grote beurt altijd de freewheel openhalen en servicen. Is het niet om te checken of de rubberen seals nog intact zijn dan om te zien of alles naar behoren werkt en opnieuw te smeren. Het is een relatief makkelijke reparatie, waarbij je wel op moet letten aangezien er veel kleine kogeltjes, ringetjes en onderdelen bij komen kijken. Je hebt tevens voor de meeste hubs een speciale dop nodig met 2 tanden om de buitenste conus te verwijderen. Dit is overigens makkelijk zelf te maken van een 21 mm dop (zie foto). De conus heeft daarnaast een linkse draad. Belangrijk te weten alvorens je een kwartier verder bent en uit frustratie met een hamer de conus vaster staat te slaan ipv losser. Vraag me niet hoe ik achter deze kennis ben gekomen 😂

Daarnaast zitten de meeste freewheels kneiter vast en zijn ze vaak alleen los te draaien met een flinke inbus (die van mij is 12mm).
IMG_0978.jpeg
Een vergelijkbare situatie meegemaakt zo’n 30 jaar geleden, zal dus een 7 vits freewheel zijn geweest. Toen tijdelijk opgelost door er diesel over heen te gieten bij de lokale pomp. Het werkte weer normaal en we konden verder. Ga er vanuit dat de eigenaar van de fiets bij thuiskomst, 3 dagen later, hier verder naar gekeken heeft.