Ik raad je een digitale drukmeter aan, bv. die van Schwalbe. Waarom? Omdat ik hem zelf al 6 jaar gebruik. Ik heb er misschien één keer een nieuwe knoopcel ingelegd, uit voorzorg, langer dan 3 jaar geleden. Ik gebruik hem regelmatig. Dus bang zijn voor uitgeput raken als je hem nodig hebt, is op niets gebaseerd. Bovendien is hij licht en robuust.
In 2017 heb ik eens digitale drukmeters van Schwalbe en de Schwalbe-kloon Beto vergeleken. Bij elke meting lekt er altijd iets lucht weg, dus je kunt niet precies dezelfde meting herhalen. Ik heb daarom 32 metingen gedaan aan hetzelfde wiel afwisselend met de meter van Schwalbe (oneven metingnummers) en Beto (even nummers). Daardoor kon ik de verschillen vaststellen tussen deze twee meters en ook de verandering die elke meting met zich meebrengt.
De grafiek laat de resultaten zien.Je ziet dat er tussen Schwalbe en Beto een systematisch verschil zit van 0,04 bar op een bandendruk van ongeveer 2.0 bar. Verder laat de grafiek zien dat door 20 opeenvolgende metingen de druk ongeveer 0,05 bar is gezakt. Je ziet ook de hele hoge herhalingsnauwkeurigheid.
Een vergelijking tussen de Schwalbe en de digitale SKS-meter gaf een systematisch verschil van ongeveer 0,03 bar (de SKS drukmeter rond metingen af naar 0,05 bar).
Bij de professionele veldrijders en bij renners die Parijs-Roubaix rijden zorgen de mechaniciens dat banden op 0,1 bar nauwkeurig worden opgepompt. Voor toerfietsers lijkt me dat zwaar overdreven. Maar als je wilt, kun je die subtiele verschillen heel goed vaststellen met de meter van Schwalbe.