Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 3x10 op vakantiefiets ? - Forum Wereldfietser

3x10 op vakantiefiets ?

Schlauch schreef::?:
Is er iets op tegen om een 3x10 versnelling te monteren op een vakantiefiets ?
Slijten bijvoorbeeld die smallere tandwieltjes in vergelijking met een 3x9 of 3x8 niet sneller ?

Jacques
De tandwielen zijn niet of nauwelijks smaller, en ook de draaipunten in de ketting zijn niet veel kleiner. De ketting is echter smaller omdat de pinnen minder ver uitsteken.

Nadeel van 10-speed: ketting en cassettes zijn disproportioneel duurder, ketting is niet te ponsen en er zijn geen 10 sp MTB cassettes dus groter dan een 29 wordt avonturen.

Maar je krijgt meer versnellingen en het schakelt mooi. En je zit practisch altijd aan een racebocht vast en dat is ook niet verkeerd ;)

Zoals Marten zegt: het is alleen mogelijk met een bereik zoals op racefietsen. Dus prima voor Audax achtige fietsen waarmee je zonder veel bagage over asfalt van hotel naar hotel rijdt (dan is ongeveer 1:1 goed genoeg). Voor het zware werk over slechte weggetjes met 20 kg bagage of meer is het niet zo'n goed idee, en ontkom je niet aan een mtb verzet of een Rohloff naaf. Volgens mij heeft Marten overigens ongelijk dat je met 3x10 aan een racebocht vastzit: Campagnolo maakt nu schakelaars voor rechte sturen. Hij enik zijn het wel weer eens dat we zelf liever een racebocht zouden willen.
Wim

Willem Jongman schreef:Zoals Marten zegt: het is alleen mogelijk met een bereik zoals op racefietsen. Dus prima voor Audax achtige fietsen waarmee je zonder veel bagage over asfalt van hotel naar hotel rijdt (dan is ongeveer 1:1 goed genoeg). Voor het zware werk over slechte weggetjes met 20 kg bagage of meer is het niet zo'n goed idee, en ontkom je niet aan een mtb verzet of een Rohloff naaf. Volgens mij heeft Marten overigens ongelijk dat je met 3x10 aan een racebocht vastzit: Campagnolo maakt nu schakelaars voor rechte sturen. Hij enik zijn het wel weer eens dat we zelf liever een racebocht zouden willen.
Wim
Practisch altijd <> onmogelijk. Een betere oplossing dan de Campa route lijkt mij Pauls thumbies met DA barend shifters. Dan kun je gewoon een MTB derailleur gebruiken en een cassette modificeren (11 in de prullebak, 32 met spacer achteraan zetten)