door
Nelet » do 03 aug, 2006 22:14
Ik heb de afgelopen twee weken de Europa Radweg gefietst samen met mijn dochter (15 jr). Een mooie route met wat nadelen.
Een flinke tegenvaller, ondanks dat we er vanaf wisten, was de kwaliteit van de wegen. Met name de zandpaden (door het hete weer was het zand kurkdroog, en heel 'los' geworden waardoor we regelmatig bijna onderuit gingen), de gaten/kuilen in de weg en de enorme hoeveelheid klinkers waren niet echt leuk. Ter info: wij zijn in het bezit van een Koga M. Traveller Lady en een Koga M. TerraLiner Lady en hebben dus niet de dikkere banden van een mountainbike, wat vast wel gescheeld zou hebben. Onderweg hebben we vier keer een lekke band moeten repareren!
Desondanks een mooie route met genoeg acceptabele mogelijkheden om van de route af te wijken. Dat laatste hebben we dan ook veelvuldig gedaan omdat het soms te heet was om te fietsen (lees: ....we geen zin hadden in de wespen en steekvliegen die ons in de bossen vrolijk tegemoet kwamen vliegen)
Om de route te fietsen zonder kaart is niet te doen. Af en toe was het net een speurtocht naar bordjes. Hadden de Duitsers ze weer verstopt achter een boom of in een struik of juist die ene hoek waar de pijl had moeten zitten eraf gebogen. Altijd in voor een lolletje .....
Maar goed, dan mis je er wel eens één en blijk je even later onverwacht een flinke heuvel op te moeten. Zo gebeurde het dat we op weg waren naar het Hermannsdenkmal (pag. 17) terwijl we in de veronderstelling waren naar Hiddessen te gaan. We vonden het al zo raar dat de route zo steil naar boven ging...... terwijl we eigenlijk een stad binnen zouden moeten rijden. . En nog weet ik niet waar we fout gegaan zijn. De pijl op het bordje bij de parkeerplaats stond toch echt naar links
. Wel weer leuk was de 20% daling die daarna volgde waarbij de kilometerteller van dochterlief 51 km/u aangaf, het maakte heel wat goed.
Wat betreft de campings onderweg is het handig om thuis al te googlelen naar campingplatz en de naam van de stad/het dorp waar je denkt te zullen gaan overnachten. Ook via de site
http://www.euroroute-r1.de kun je op zoek gaan naar overnachtingsmogelijkheden. Even met de pijl naar Deutschland en dan naar de betreffende regio. Op deze manier hebben wij uiteindelijk een hele lijst met campings bij elkaar gezocht.