Bedankt allen voor de reacties. Ik zal in iedere geval gaan fietsen, no matter what. Dat had ik mij zo voorgenomen, en dat ga ik zo ook doen want als niet zo meteen, wanneer dan.
Het blijkt alleen dat het in NL niet zo kan, als ik mij de afloop van dingen had voorgesteld. De UWV maakt er een streep door mijn rekening. Dat verbaasd me eerlijk gezegd, heb ik toch vooraf ook 5 jaar lang lekker belasting betaald.
Don van D. schreef:
Goed gevonden
Het is een wir-war van regeltjes! En om de zoveel tijd veranderen ze weer het een en ander. Soms spreken medewerkers van het UWV elkaar zelfs tegen! Heb ik helaas zelf mogen ervaren.
Ik zou daarom zorgen dat je een contactpersoon hebt (consulent of jobcoach) die jou dit zwart op wit kan bevestigen. Vrees echt dat er anders problemen uit voort gaan komen.
Ik snap het, zit ja nu al daarmee. Ik kan ook niet zonder voorbereiding, anders heb ik geen rust. Inderdaad is het een enige wirr-warr qua regels, was al diverse keren bij de inloopbalie van de UWV+ mails + telefoontjes en nog steeds heb ik geen 100%ige duidelijkheid. Ook solliciteer ik nu al, een garantie op een baan is er desondanks niet. Heb iig inkomen nodig voor een woning.
Don van D. schreef:Ik heb altijd respect voor mensen die (in tegenstelling tot mijzelf) heel onbevangen iets starten en wel zien waar het eindigt. Past weliswaar niet bij mij, maar heerlijk toch? Als je zo onbevangen in het leven kunt staan!
Dit wordt ook wel eens ataraxie genoemd
Berger schreef:
Las wel onderstaande op de site van het UWV, blijkbaar is er nog wel iets mogelijk (onder bepaalde voorwaarden??):
Zonder geld, zonder inkomen, zonder huisvesting terug komen is echt niet fijn.
Volgens mij kan je uitering binnen 26 weken na dat je werkloos wordt nog aanvragen. Maar dan krijg je een boete, korting etc - zelf heb je van te voren geen cent willen hebben. En ik weet ook niet hoeveel dan van je feitelijk opgebouwd recht dan nog over blijft. Trouwens, blijft ook bij stopzetten van de uitkering de sollicitatieplicht bestaan. Vooraf verstuurde sollicaties worden niet mee genomen in hun proces.
Don van D. schreef:
Das war einmal!
Helaas (en in mijn ogen terecht) is dit niet (meer) mogelijk.
Heb ik een aantal jaren geleden onderzoek naar gedaan. Het is in het verleden wel een optie geweest om uit te stellen en zelfs te onderbreken. En na thuiskomst weer hervatten is nu al helemaal geen optie meer. Ze hebben de luxe onderdelen al heel lang geleden eruit gesloopt. Heb ik geen moeite mee.
Jammer voor NL en de Nederlanders inderdaad. Ik vind dat geen luxe, we betalen toch ook voor de uitkering?
In D kan het trouwens wel. En als dat nu de uitkomst is zoals het blijkt, dan wil ik mijn recht op uitkering naar D exporteren. In D kan de uitkering 4 jaar rusten en binnen die tijd hervat worden. Of ik dan daadwerkelijk gebruik daarvan ga maken is een ander verhaal maar voor het vinden van een woning is het onmisbaar als het niet lukt met de sollicitaties vooraf en gedurende mijn reis
Marco Meijerink schreef:
2. Dat houdt dus ook in dat je een financiële planning maakt waarbij er nog wat geld over is om weer in NL op te starten. Maar je kan natuurlijk ook andere scenario's bedenken. Als je ouders of vrienden hebt waarmee je afspreekt dat je na terugkomt 6 maanden kan verblijven dan is dat natuurlijk ook een prima opstart.
Doe ik, maar spargeld is alleen niet voldoende, je hebt voor een woning een geregeld inkomen nodig. Ouders heb ik niet in NL en vrienden - er is geen garantie zeg maar.
Marco Meijerink schreef:
Nu is een paar maanden ook niet echt heel lang. Ik zou nu alvast nadenken hoe je daarna door wil leven en alvast een baan/woning regelen. Dat is echt wel te doen
Ik solliciteer nu al. Mogelijk krijg ik dan alvast een nieuw contract voor vertrek. Maar een woning vinden is nogal lastig.
Shrek schreef:
Met de huidige toestand van de woningmarkt is een half jaar kamperen een prima voorbereiding op wat je te wachten staat bij terugkeer in NL.
Ik ben bang van wel... anders terug naar D.
Don van D. schreef:
Gemeentes hanteren verschillende normen en voorwaarden bij het verstrekken van een uitkering. Beter om daar duidelijkheid over te hebben,
Als tip wil ik je meegeven dat een (tijdelijk) postadres ook handig kan zijn. Dan ben (en blijf) je toch een soort van ingeschreven (in de GBA). Is altijd fijn als je o.a. je zorgverzekering zou door willen laten lopen.
De UWV verstrekt toch de uitkering niet de gemeente? Ik ben bezig met het aanvragen van een postadres maar weet nog niet of dat gaat lukken. Zou inderdaad leuk zijn vanwege verzekering, BRP etc.