Hi mensen,
Deze zomer heb ik een flinke tocht van 2000 kilometer gemaakt op mijn tweedehands Koga uit 2014. Al vrij snel ontstond er speling op het wiel, waarvan ik de oorzaak nog steeds niet precies weet. De Duitse fietsenmaker onderweg gaf aan dat het nodig zou zijn om het complete achterwiel te vervangen omdat de lagers de naaf zouden hebben weggesleten.
Dus heb ik nu ik thuis ben maar eens de achternaaf van mijn Shimano Deore FH-T610 opengemaakt. Daar bleek al dat de seal ring aan de kant van de freewheelbody ontbrak, en telde ik slechts acht lagers in plaats van de negen die er zouden moeten zitten.
Wat mij echter verbaast is dat zowel de cups als de conussen nog relatief goede staat lijken te zijn. Ook de lokale fietsenmaker zei dat er wel een beetje slijtage te zien was, maar geen putjes of andere hele grove beschadigingen. Hoe zouden jullie dit beoordelen? Nieuw vet erin en gaan?
Alvast bedankt voor het meekijken!
Deze zomer heb ik een flinke tocht van 2000 kilometer gemaakt op mijn tweedehands Koga uit 2014. Al vrij snel ontstond er speling op het wiel, waarvan ik de oorzaak nog steeds niet precies weet. De Duitse fietsenmaker onderweg gaf aan dat het nodig zou zijn om het complete achterwiel te vervangen omdat de lagers de naaf zouden hebben weggesleten.
Dus heb ik nu ik thuis ben maar eens de achternaaf van mijn Shimano Deore FH-T610 opengemaakt. Daar bleek al dat de seal ring aan de kant van de freewheelbody ontbrak, en telde ik slechts acht lagers in plaats van de negen die er zouden moeten zitten.
Wat mij echter verbaast is dat zowel de cups als de conussen nog relatief goede staat lijken te zijn. Ook de lokale fietsenmaker zei dat er wel een beetje slijtage te zien was, maar geen putjes of andere hele grove beschadigingen. Hoe zouden jullie dit beoordelen? Nieuw vet erin en gaan?
Alvast bedankt voor het meekijken!