door
Wim » wo 12 apr, 2006 20:27
Het is misschien de moeite waard je te realiseren dat mannen veelal een veel minder warme slaapzak nodig hebben dan vrouwen. Het scheelt wel een graad of vijf.
Dons is het lichtste en meest compacte materiaal, maar ook het duurste. Hele mooie donzen slaapzakken komen ook van Western Mountaineering, een Californisch atelier.
Een heel speciale manier om het licht en compact te houden is gebruik te maken van het feit dat een slaapzak aan de onderkant weinig doet (je plet de slaapzak, die dus niet meer isoleert). De isolatie komt dan van je matje. Voor twee personen is er al jaren de truc van de isohoes: een enkele dekenslaapzaak als deken voor twee personen, en je ligt op een lakenzak die op een thermarest matje ligt. Diverse amerikaanse fabrikanten leveren zoiets nu ook voor een persoon. Ateliers als Tatteljee kunnen ongetwijfeld ook zoiets voor je maken. Denk bij de matjes ook eens aan de Exped luchtbedden met donsvulling. Die zijn licht, warm, en comfortabel (ik word gebroken wakker op een Thermarest matje). Zelf zou ik daarmee beginnen, en dan een atelier een passende lakenhoes en halve slaapzak erbij laten maken.
Dat is natuurlijk wel duur. Het kan ook veel goedkoper. Wij hebben laatst voor onze dochter in de opruiming voor ik geloof iets van 100 euro bij Bever een heel mooie Ajungilak mummie slaapzak gekocht. Het ding is behoorlijk compact, mooi licht (niet zo licht als een superdonszak natuurlijk), en warm genoeg. Dat kostte dus echt weinig, en zolang je geen heel woeste dingen doet is het ruim goed genoeg.
Wim