door
Jurr » vr 28 apr, 2023 08:50
Ik denk dat het best lastig voor die zelfrijdende auto's gaat worden in omgevingen met tweewielers. Op een autosnelweg zonder gelijkvloerse kruisingen zullen de niet-zelfrijdende auto's wat lastig zijn, maar daar lijkt me best rekening mee te houden. Motorrijders zijn nog wat lastiger, vooral als die tussen de rijbanen door gaan rijden. Maar uiteindelijk rijdt men toch allemaal dezelfde kant op en zal dat technisch wel te doen gaan zijn. Zeker wanneer auto's meer met elkaar communiceren en niet alleen naar de auto voor zich gaan kijken maar ook naar die daarvoor en misschien nog wel verder dan dat je zelf als automobilist kunt zien. Nu is het nog vooral zo snel mogelijk reageren op wat er vlak voor zo'n auto gebeurt, want veel slimmer is zo'n ding nog niet.
Hoe anders is dat in een stadse omgeving, waar gemotoriseerde en ongemotoriseerde tweewielers kriskras door het verkeer bewegen. Een deel houdt zich aan de regels, daar is misschien best nog wel wat mee te doen voor zo'n auto.
Maar wat met al die verkeersdeelnemers met harde muziek op, een bezorgtarget, niet uitkijkend bij het oversteken, niet lettend op rode verkeerslichten, tegen het verkeer in rijden, met velen naast elkaar rijden, opgevoerd tot snelheden die niet passen in een stadse omgeving, und so weiter....
Dat lijkt me best een uitdaging voor zo'n auto. En als de auto het niet kan, gaan we dan al die mensen in het verkeer die niet in de auto zitten binnen de bebouwde kom verplicht een brilletje op doen? Misschien is die zelfrijdende auto binnen de drukte van een Nederlandse binnenstad wel iets wat nog heel lang duurt voor je er zonder mee te kijken met een volle beker hete koffie in kunt meerijden. Zeker als tweewielers zich er ook nog meer naar gaan gedragen. Die auto remt toch wel denkt men dan, tegenwoordig nog met de schrikreactie van de bestuurder... maar dan met een snel reagerend computersysteem. Zal de hete koffie dan nog binnen het bekertje blijven?