Een fietsvakantie-uitrusting is vaak een compromis tussen gewicht en comfort. Als het op fietstassen aankomt is daar opeens geen sprake meer van. Dan lijkt het opeens te gaan om oerdegelijk en onverslijtbaar. Dat brengt veel gewicht met zich mee. Ik vind dat dat anders kan, dat dat anders moet. Al was het alleen maar om op kunststof/plastic te besparen. Daarom heb ik mijzelf uitgedaagd om veel lichtere fietstassen te maken.
In dit ontwerpproces is steeds uitgegaan van zo licht en zo praktisch mogelijk. Dat komt dan neer op zo weinig mogelijk én zo licht mogelijk materiaal gebruiken. Ik heb dus nu een tas van 450 gram kunnen maken, inhoud ongeveer 22L.Dit zijn een aantal van de specs:
Het ontwerp is grofweg een combi van de good old Karrimor Iberian Pannier en een tas met rolsluiting. Best of both worlds.
Zou dit een interessante aanvulling op de gangbare fietstassen zijn?
Mij is gevraagd om foto’s van het ontwerp te delen. Ik heb besloten dat vooralsnog niet te doen. Huiverig om mijn ontwerp, oplossingen en gewichtsbesparingen weg te geven. Vandaar de ietwat vage foto. Als er in principe genoeg belangstelling is, lijkt mij het goed om dit op de eoa manier uit te bouwen. Mogelijk is hier sprake van een gat in de markt.
Ik hoor graag jullie reactie(s).
In dit ontwerpproces is steeds uitgegaan van zo licht en zo praktisch mogelijk. Dat komt dan neer op zo weinig mogelijk én zo licht mogelijk materiaal gebruiken. Ik heb dus nu een tas van 450 gram kunnen maken, inhoud ongeveer 22L.Dit zijn een aantal van de specs:
- Gewicht: ± 450 gram
- Uiteraard waterdicht
- Met een goede levensduur
- Met herbruikbare en recyclebare materialen
- Het aanhaaksysteem is redelijk universeel.
- De stabiliteit aan de fiets is beter dan welk systeem ook, want andere constructie, nog lichter ook.
- De tas blijft ook uit zichzelf staan, want het heeft een bodem. Zie foto, onderste tas staat rechtop.
Het ontwerp is grofweg een combi van de good old Karrimor Iberian Pannier en een tas met rolsluiting. Best of both worlds.
Zou dit een interessante aanvulling op de gangbare fietstassen zijn?
Mij is gevraagd om foto’s van het ontwerp te delen. Ik heb besloten dat vooralsnog niet te doen. Huiverig om mijn ontwerp, oplossingen en gewichtsbesparingen weg te geven. Vandaar de ietwat vage foto. Als er in principe genoeg belangstelling is, lijkt mij het goed om dit op de eoa manier uit te bouwen. Mogelijk is hier sprake van een gat in de markt.
Ik hoor graag jullie reactie(s).