door
joukon » za 25 feb, 2023 12:47
LHTJoost schreef: ↑vr 24 feb, 2023 16:14
En zwarte pieten kan altijd nog. Ik denk dat we collectief gefaald hebben en het op moeten lossen.
"We hebben collectief gefaald" dat deel ik niet.
Ik voel mee met de gedupeerden. Al vele jaren. En voel mij eerlijk gezegd 'machteloos'.
Ontzet dat de veiligheid van de Groningers geen enkele rol hebben gespeeld, om het in de juiste verhoudingen te plaatsen, om ruim tweehonderd duizend Groningers die in het aardbevingsgebied bevinden.
Aan de ene kant de wereld van politici, ambtenaren en (aandeelhouders van) oliebedrijven die domineren met winst- en verliesrekeningen, protocollen, regels en processen. De andere wereld is die van de Groningers, die zich zorgen maken over hun gezondheid, de vele aardbevingen en de schade aan hun huizen.
De ernst van urgentie werd niet gevoeld.
Hoe zou je als "collectief" kunnen afdwingen dat die "andere wereld" wel naar je luistert? Je wel serieus neemt en op komt voor je gezondheid en veiligheid? Nu gaat het om aardbevingen waar ruim tweehonderd duizend Groningers mee te maken hebben.
En een kabinet die zou aftreden (zoals eerder gebeurde met toeslagenaffaire) en weer terug keert in dezelfde samenstelling na 1 jaar van soebatten is ook al geen oplossing. Daar hebben die slachtoffers helemaal niets aan.
Er lijkt een systeemverandering nodig te zijn. Het lijkt vooralsnog te ontbreken aan een aanzet hiertoe.
Dat baart mij grote zorgen.