door
JanH » di 31 jan, 2023 14:26
Martin E. van Doornik schreef: ↑di 31 jan, 2023 13:39
Hoor ik nou op het journaal dat men vanaf vandaag alleen maar met de bankpas kan inchecken op stations. Vertrouw ik niet! Wat dan als er een conducteur in de trein langs je loopt en je hebt geen vervoersbewijs

dan ben je de sjaak. Want een bankpas is geen vervoersbewijs. Je ziet ook geen eindbestemming op staan. Stel dat je in de verkeerde trein zit en de conducteur zal dit aan jou uitleggen. Dan moet ik een kaartlezer van huis meenemen. Ik blijf doorgaan met het uitprinten van treinkaarten vanuit de NS-reisplanner.
Je hebt het niet helemaal goed begrepen. Er is geen sprake van "alleen maar". De OV-kaart blijft geldig.
En ook bij een OV-kaart waarmee je incheckt staat er geen eindbestemming op.
Inchecken met bankpas is vergelijkbaar met reizen op saldo zonder een abonnement.
- Reizen op saldo met een OV-kaart: je zet geld op je OV-kaart, je checkt in, je reist, je checkt uit: er wordt dan berekend wat de kosten van je reis zijn en dat wordt van je kaart afgehaald.
- Reizen met een bankpas: je checkt in, je reist, je checkt uit: er wordt dan berekend wat de kosten van je reis zijn en dat wordt van je bankrekening afgehaald.
Omdat bij het reizen op een bankpas (nog?) geen rekening wordt gehouden met een abonnement wordt standaard uitgegaan van een 2e klas reis voor het volle tarief. Is dus alleen interessant voor de incidentele reiziger.
Martin E. van Doornik schreef: ↑di 31 jan, 2023 14:23
Ik krijg er kriebels van, een bankpasje uitlezen, is dat geen inbreuk op privacy? Dan kan hij zien wat er op mijn rekening staat of niet?...
Nee dat kan hij (of zij) niet.