Hoi medeforummers,
Vanaf april ga ik 4 maanden fietsen. Plan is om richting Istanbul te gaan
Natuurlijk is een goede voorbereiding het halve werk, dus ik wil mijn fiets natuurlijk tiptop in orde hebben. Natuurlijk kan ik hem naar een fietsenmaker brengen deze alles laten nakijken + vervangen; maar in het kader van 'eigenlijk wil ik het zelf ook kunnen' wil ik het eerst zelf proberen. Lukt het niet, dan kan ik altijd nog met hangende pootjes richting de fietsenmaker gaan
Mijn fiets(derailleur, shimano deore xt groep) is nu 2,5 jaar oud, en nu wil ik sowieso een aantal onderdelen preventief vervangen; zeker omdat ik ervanuit ga dat naarmate ik oostelijker kom (dus pak hem beet voorbij oostenrijk) er aanzienlijk minder fietsenmakers te vinden zijn, met ook slechtere verkrijgbaarheid van onderdelen...
*Ketting
*Cassette
*remblokken (heb hydraulische schijfremmen)
*Kleine tandwieltjes achterderailleur
*Buitenste kettingblad voor
*Middelste kettingblad voor
Nu twijfel ik echter ook over een aantal dingen of het wel echt 'nodig' is:
*Derailleurkabel -> Echt geen idee hoeveel kilometer zoiets mee zou moeten gaan. Ik lees ook extreem uiteenlopende verhalen over hoe vaak je deze moet vervangen...
*Buitenbanden(55mm) -> zijn nu +- 10000 en 14000 kilometer oud. Ik zie, zo op het oog, geen extreme slijtage in het profiel; maar wellicht let ik op de verkeerde dingen. Iemand tips?
*Binnenbanden -> Hiervan denk ik: slijt dit wel? zowel voor als achter hebben nog geen plakkertjes... Zijn net zo oud als de buitenbanden.
*Kleine kettingblad voor --> deze gebruik ik zeer zelden, alleen bij het klimmen. Ik neem aan dat het geen probleem is als je alleen het middelste en buitenste blad vervangt, omdat de 3 bladen los staan van elkaar?
Zijn er verder nog zaken waarvan het een uitstekend idee is om ze preventief te vervangen voor zo'n reis? Ik heb zo het vermoeden dat ik de helft over het hoofd zie
Verder nog een NOOB-vraag: Hoe weet je dat je remblokken (van schijfremmen) echt helemaal 'OP' zijn (zonder te meten)? Kan je dan gewoon niet meer remmen, of komt er dan bij het remmen 'iets' op de schijf dat je schijf bijvoorbeeld sloopt?
En uiteraard heb ik de zoekfunctie en google ook gebruikt, maar vooral bij de laatste twijfel ik aan de oprechtheid van de zoekresultaten aangezien ik blogs tegenkwam dat het toch echt nodig is om elk jaar je stuur en je zadelpen te vervangen
Vanaf april ga ik 4 maanden fietsen. Plan is om richting Istanbul te gaan
Natuurlijk is een goede voorbereiding het halve werk, dus ik wil mijn fiets natuurlijk tiptop in orde hebben. Natuurlijk kan ik hem naar een fietsenmaker brengen deze alles laten nakijken + vervangen; maar in het kader van 'eigenlijk wil ik het zelf ook kunnen' wil ik het eerst zelf proberen. Lukt het niet, dan kan ik altijd nog met hangende pootjes richting de fietsenmaker gaan
Mijn fiets(derailleur, shimano deore xt groep) is nu 2,5 jaar oud, en nu wil ik sowieso een aantal onderdelen preventief vervangen; zeker omdat ik ervanuit ga dat naarmate ik oostelijker kom (dus pak hem beet voorbij oostenrijk) er aanzienlijk minder fietsenmakers te vinden zijn, met ook slechtere verkrijgbaarheid van onderdelen...
*Ketting
*Cassette
*remblokken (heb hydraulische schijfremmen)
*Kleine tandwieltjes achterderailleur
*Buitenste kettingblad voor
*Middelste kettingblad voor
Nu twijfel ik echter ook over een aantal dingen of het wel echt 'nodig' is:
*Derailleurkabel -> Echt geen idee hoeveel kilometer zoiets mee zou moeten gaan. Ik lees ook extreem uiteenlopende verhalen over hoe vaak je deze moet vervangen...
*Buitenbanden(55mm) -> zijn nu +- 10000 en 14000 kilometer oud. Ik zie, zo op het oog, geen extreme slijtage in het profiel; maar wellicht let ik op de verkeerde dingen. Iemand tips?
*Binnenbanden -> Hiervan denk ik: slijt dit wel? zowel voor als achter hebben nog geen plakkertjes... Zijn net zo oud als de buitenbanden.
*Kleine kettingblad voor --> deze gebruik ik zeer zelden, alleen bij het klimmen. Ik neem aan dat het geen probleem is als je alleen het middelste en buitenste blad vervangt, omdat de 3 bladen los staan van elkaar?
Zijn er verder nog zaken waarvan het een uitstekend idee is om ze preventief te vervangen voor zo'n reis? Ik heb zo het vermoeden dat ik de helft over het hoofd zie
Verder nog een NOOB-vraag: Hoe weet je dat je remblokken (van schijfremmen) echt helemaal 'OP' zijn (zonder te meten)? Kan je dan gewoon niet meer remmen, of komt er dan bij het remmen 'iets' op de schijf dat je schijf bijvoorbeeld sloopt?
En uiteraard heb ik de zoekfunctie en google ook gebruikt, maar vooral bij de laatste twijfel ik aan de oprechtheid van de zoekresultaten aangezien ik blogs tegenkwam dat het toch echt nodig is om elk jaar je stuur en je zadelpen te vervangen