Nieuwe techniek voor mij en nu moet ik dus kiezen tussen centerlock en 6bout. Ik las ergens dat 6bout schijven makkelijker gaan warpen door de hitte. Is dat een theoretische vaststelling of merkbaar in de praktijk? Het kan op mijn bestemmingen meestal niet heet genoeg zijn plus lange afdalingen enzovoort, dus... Een reden om voor centerlock te kiezen?
Mocht er onderweg op reis wat mee gebeuren dan is het gereedschap om een 6-bouts schijf te verwijderen een stuk compacter dan het gereedschap om een centerlock schijf mee te vervangen. Zo kan ook bij risico op beschadiging tijdens transport bij bijvoorbeeld vliegen de schijf ge(-de-)monteerd worden. Zodoende voor mij 6-bouts.
Adapters van center lock naar 6bolt zijn uiteraard ook te koop, maar dan zit je nog steeds met het gereedschap wat groter/zwaarder is.
Mocht je naven kopen waarvan je door gebruik van een velgremvelg de schijfrem-mogelijkheid nog niet direct gebruikt dan is centerlock wat netter af te dekken met bijvoorbeeld een rubbertje bij Shimano of bij Son zelfs een dekseltje in de kleur van de naaf. Koga deed het zo jarenlang op veel fietsen bijvoorbeeld.