Na de bouwvakvakantie ben ik begonnen met fietsen naar het werk. Daarvoor kon het door de afstand nooit. Het grappige is dat ik in het begin met het midden van mijn voeten op de pedalen zat maar ik heb ze onbewust steeds verder naar achteren verplaatst en nu zit ik met de ballen van mijn voeten op de pedalen. Het voelt nu ook heel raar om met het midden van mijn voeten te trappen. Ik merk gewoon dat het totaal niet efficiënt is.
Dat klinkt alleen maar gunstig.
Is er een oorzaak voor? Heb je misschien het zadel los gehad en is het nu verder naar voor of achter gemonteerd, of zijn zadel of stuur op een andere positie terechtgekomen? Dat kan allemaal dit soort effecten hebben.
Het kan nooit kwaad om wat te experimenteren met afstellingen. Fiets eens een paar dagen of zelfs een week met stuur of zadel een halve of hele centimeter verplaatst of zo. Doe één afstelling tegelijk en onthoudt vooral wat de vorige afstelling was. Doe bv een plakbandje ergens omheen om aan te duiden hoe diep de zadelpen er eerst in zat of gebruik een goede markeerstift.