Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Adapter nodig voor gasbrander? - Forum Wereldfietser

Adapter nodig voor gasbrander?

Beste lezers,

Ik heb een gasbrander welke werkt op EN417 gaspatronen. Nu is het voor mij de eerste keer dat ik én door Europa ga fietsen én op een gasbrander ga koken. Ik lees her en der wat verschillende berichten over de beschikbaarheid van EN417 gaspatronen door Europa. Zijn deze goed verkrijgbaar (Duitsland, Zwitserland, Italië, Grieken, Turkije, Spanje, Portugal, Frankrijk) of is het verstandig om een adapter te kopen waardoor ik ook ander soortige patronen kan gebruiken? Zo ja, waar kan ik deze het beste kopen of heeft iemand nog andere suggesties? Of kan ik mij prima redden met de EN417 patronen?

Groeten,
Natascha
Als je deze bedoelt
https://www.obi.de/grillutensilien/cada ... /p/7392335
is het antwoord: ja, die zijn prima verkrijgbaar in die landen in de gemiddelde buitensportzaak.
Een adapter voor prikblikjes meenemen kan handig zijn (en weegt weinig) als je niet op zoek wilt naar een buitensportzaak. Die prikblikjes zijn veelal gewoon in de supermarkt te koop en in Griekenland zelfs in vrijwel ieder dorp in de dorpswinkel.
Wees je er wel van bewust dat de cartouches van Campinggaz die lijken op die uit de link, niet passen; die hebben een andere aansluiting. Alle andere merken met schroefdraad wel.
fietsreiziger schreef:
ma 22 aug, 2022 19:49
Als je deze bedoelt
https://www.obi.de/grillutensilien/cada ... /p/7392335
is het antwoord: ja, die zijn prima verkrijgbaar in die landen in de gemiddelde buitensportzaak.
Een adapter voor prikblikjes meenemen kan handig zijn (en weegt weinig) als je niet op zoek wilt naar een buitensportzaak. Die prikblikjes zijn veelal gewoon in de supermarkt te koop en in Griekenland zelfs in vrijwel ieder dorp in de dorpswinkel.
Wees je er wel van bewust dat de cartouches van Campinggaz die lijken op die uit de link, niet passen; die hebben een andere aansluiting. Alle andere merken met schroefdraad wel.
Ja, die inderdaad. Ik zoek dan vooral een adapter voor de prikblikjes (en heel misschien ook Campinggaz). Alleen waar vindt ik prima (kwalitatief betrouwbare) adapters?
Ik heb enkele weken geleden zo'n adapter (zeg maar om van een doorpriktankje een schroeftankje te maken) gekocht. Kon het in NL niet vinden. Aangeschaft via een Franse webwinkel:monrechaud.com De adapter zelf heet: Kovea P-adapter. Levering ging prima en adapter doet zijn werk
Theo B schreef:
di 23 aug, 2022 11:16
Ik heb enkele weken geleden zo'n adapter (zeg maar om van een doorpriktankje een schroeftankje te maken) gekocht. Kon het in NL niet vinden. Aangeschaft via een Franse webwinkel:monrechaud.com De adapter zelf heet: Kovea P-adapter. Levering ging prima en adapter doet zijn werk
Bedankt voor deze suggestie. Wat was bij jou ongeveer de levertijd?
Levertijd was ongeveer een week
Ik sleep nu al jaren zo'n Kovea adapter mee en heb hem nog nooit gebruikt. In al de landen die je opnoemt zijn schroefblikken goed te verkrijgen - soms niet in elke regio, vraagt dan wat planning. Dat Koveo ding is toch wat zwaar en lomp vind ik, ik laat het voortaan thuis. Als je echt elke dag uitgebreid kookt en dus permanent gas nodig hebt kan dat anders liggen.
Decathlon zit overal. Helaas hadden ze deze zomer niet altijd alles op voorraad in schappen. Ik trof een keer een leeg schap en een keer hadden ze alleen de onvoordelige kleine tankjes. Ze zijn wel een stuk goedkoper dan MSR , Coleman en Primus.
CarlW schreef:
di 23 aug, 2022 13:17
Ik sleep nu al jaren zo'n Kovea adapter mee en heb hem nog nooit gebruikt. In al de landen die je opnoemt zijn schroefblikken goed te verkrijgen - soms niet in elke regio, vraagt dan wat planning. Dat Koveo ding is toch wat zwaar en lomp vind ik, ik laat het voortaan thuis. Als je echt elke dag uitgebreid kookt en dus permanent gas nodig hebt kan dat anders liggen.
Het is inderdaad een zwaar ding, maar doorpriktankjes zijn in heel Europa goed verkrijgbaar, ook bij supermarkten, ijzerwinkels en tuincentra.
Natas schreef:
ma 22 aug, 2022 15:27
Ik heb een gasbrander welke werkt op EN417 gaspatronen. Nu is het voor mij de eerste keer dat ik én door Europa ga fietsen én op een gasbrander ga koken. Ik lees her en der wat verschillende berichten over de beschikbaarheid van EN417 gaspatronen door Europa. Zijn deze goed verkrijgbaar (Duitsland, Zwitserland, Italië, Grieken, Turkije, Spanje, Portugal, Frankrijk) of is het verstandig om een adapter te kopen waardoor ik ook ander soortige patronen kan gebruiken? Zo ja, waar kan ik deze het beste kopen of heeft iemand nog andere suggesties? Of kan ik mij prima redden met de EN417 patronen?
Ik begrijp deze vraag niet. EN417 is een Europese standaard dat volgens mij betrekking heeft op het veiligheidsventiel.
Zowel de klikblikjes van Campingaz als de schroefblikjes van MSR/Coleman/Primus/etc voldoen daar aan.
Ik heb thuis een klikblikje en en schroefblikje en beide vermelden "This cartridge complies with EN417"

Misschien kun je aangeven wat je bedoelt met "EN417 gaspatronen"?

Edit 1: ik zie in een latere reactie dat je nu de schroefblikjes hebt.
Een alternatief voor een prikblik-adapter kan dan zijn een brander zie zowel op de klikblikjes als op de schroefblikjes past. Ik heb daarvoor de MSR Superfly, maar deze is uit productie. Primus maakt ze nog wel, met "Duo" in de naam.

Edit 2: ook prikblikjes voldoen aan de EN417 norm.
Voor diegene die interessant vinden: net de kovea P-adapter gewogen. Weegt 150 gram
CarlW schreef:
di 23 aug, 2022 13:17
Ik sleep nu al jaren zo'n Kovea adapter mee en heb hem nog nooit gebruikt. In al de landen die je opnoemt zijn schroefblikken goed te verkrijgen - soms niet in elke regio, vraagt dan wat planning. Dat Koveo ding is toch wat zwaar en lomp vind ik, ik laat het voortaan thuis. Als je echt elke dag uitgebreid kookt en dus permanent gas nodig hebt kan dat anders liggen.
Die prikblikhouder / Kovea adapter mag dan relatief zwaar en lomp overkomen, het vervangt een deel van de schroefblikjes(390gr) dat prikblikjes(270gr) niet hebben. Bij 2 blikjes meenemen is een prikblikhouder + twee priktankjes lichter dan twee schroefblikjes.

Ik krijg wel steeds meer de indruk dat prikblikjes uit de gratie raken en schroefblikjes overal algemener verkrijgbaar.
Natas schreef:
ma 22 aug, 2022 20:37
Ja, die inderdaad. Ik zoek dan vooral een adapter voor de prikblikjes (en heel misschien ook Campinggaz). Alleen waar vindt ik prima (kwalitatief betrouwbare) adapters?
Als 2e optie kan je ook nog gaan voor een campingaz => schroef adapter zoals deze:
https://www.amazon.nl/Jeebel-Camp-Venti ... 08PZ8X5N2/

Waarschijnlijk zijn in Italië/Spanje/Portugal/Frankrijk makkelijker Campingaz vinden dan zo'n blikje met schroefaansluiting. Zo vergroot je iig je mogelijkheden.
Maar wat Bert Sitters zegt klopt ook, schroef wordt ook daar beter verkrijgbaar met Decathlons etc.
Ik zou eens kijken naar de Markill adapter.
Ik heb hem al diverse keren gebruikt, werkt prima, en is niet zwaar.
Volgens mij gewoon in NL gekocht, maar uiteraard ook online te bestellen.
Ik krijg zo 1,2,3 geen verkooppunt gevonden van de Markill. Als ik het goed zie is dit een adapter voor prikblikjes?
Deze winkel heeft allebei de adapters, prikblikje en Campingaz ventielblikjes. Opsturen doen ze voor 7,95 euro als ik het goed gezien heb.
https://www.monrechaud.com/catalogsearc ... ea+adapter
De Markill en edelrid waren gewoon rebranded Kovea adapters. Beide zijn niet meer leverbaar. De kovea met goed zoek werk wel.
Welke brandertjes kunnen gecombineerd worden met welke blikjes, en bieden adapters een uitkomst ?
Ik heb eens getracht om een overzicht te maken, je kan het hier downloaden : https://1drv.ms/b/s!AlUNAh85WigOg85knJv ... A?e=Pgowlh
Feedback is zeer welkom !
Wat een enge url.
Je hoeft niet bang te zijn Leon. De file staat gedeeld op mijn onedrive.