Excuses voor het feit dat dit mijn eerste daadwerkelijke post hier is (jarenlang lurken telt natuurlijk niet )
En dan ook nog is met een verzoek voor uitgebreid technisch advies.
Ik zal in de loop der tijd wat meer reisverhalen en andere dingen delen.
Deze post heeft absoluut geen haast, dit is echt een project voor volgend jaar op zijn vroegst. Geef me een duw in de goede richting en dan doet mijn eigenwijze zelf de rest wel. Moet nog een hypotheek aanvragen hiervoor en ik kan mijn fiets nog een heel seizoen afraggen.
ANYWAY:
Ik heb nu een 2018 model Kona Sutra sinds nieuw en ben verder super gelukkig met die fiets. Echt een heerlijk frame. Onbeladen is het geen racer, maar wel zeer direct op het nerveuze af. Volgepakt zo stabiel als maar kan. Het stuur zelf is heerlijk, asociaal breed voor fietsenrekken, maar zou het ook liever niet smaller hebben.
Hij begint wat lichtjes te slijten (lichte velgschade, oppervlakkige lakschade op het frame van meerdere valpartijen, ontzinkte trappers, lichte roestvorming op delen van de achterderailleur waar het niet uitmaakt). Heb em een poosje als veredelde mountainbike gebruikt. Volledige bepakt de South Downs Way doen zonder vering was ook niet mijn beste idee.
Maar al met al kan ik em met een beetje fatsoenlijk onderhoud gewoon doorgeven aan mijn imaginaire kleinkinderen.
Er zijn echter een aantal dingen die ik zou willen veranderen.
En dan ook nog is met een verzoek voor uitgebreid technisch advies.
Ik zal in de loop der tijd wat meer reisverhalen en andere dingen delen.
Deze post heeft absoluut geen haast, dit is echt een project voor volgend jaar op zijn vroegst. Geef me een duw in de goede richting en dan doet mijn eigenwijze zelf de rest wel. Moet nog een hypotheek aanvragen hiervoor en ik kan mijn fiets nog een heel seizoen afraggen.
ANYWAY:
Ik heb nu een 2018 model Kona Sutra sinds nieuw en ben verder super gelukkig met die fiets. Echt een heerlijk frame. Onbeladen is het geen racer, maar wel zeer direct op het nerveuze af. Volgepakt zo stabiel als maar kan. Het stuur zelf is heerlijk, asociaal breed voor fietsenrekken, maar zou het ook liever niet smaller hebben.
Hij begint wat lichtjes te slijten (lichte velgschade, oppervlakkige lakschade op het frame van meerdere valpartijen, ontzinkte trappers, lichte roestvorming op delen van de achterderailleur waar het niet uitmaakt). Heb em een poosje als veredelde mountainbike gebruikt. Volledige bepakt de South Downs Way doen zonder vering was ook niet mijn beste idee.
Maar al met al kan ik em met een beetje fatsoenlijk onderhoud gewoon doorgeven aan mijn imaginaire kleinkinderen.
Er zijn echter een aantal dingen die ik zou willen veranderen.
- Grootste probleem zijn de shifters onderaan de handelbars..Even afgezien van het feit dat ie schakelt als ik em verkeerd tegen een muur zet levert dit gewoon gevaarlijke situaties op in afdalingen. Ik heb momenten waar ik moet kiezen tussen schakelen of controle over mijn remmen houden doordat ik mijn handen moet verplaatsen. Grootste ergernis is een harde afdaling met een blinde scherpe bocht en dan weer recht omhoog. Hard in de remmen, letten op ander verkeer, en dan shit 2 handen naar beneden om hard terug te schakelen. En dan gaan we maar lopen
- Ik ben me ervan bewust dat ik dan waarschijnlijk zeker een deel van mijn aandrijving moet vervangen. Een nieuwe cassette is sowieso nodig tegen die tijd, misschien ook delen van de derailleurs. is het het waard om dan gewoon gelijk een rohloff te installeren? Een normale upgrade van mijn huidige aandrijving zou ook zeker geen ramp zijn, het is een shimano deore van inmiddels 6 jaar oud.
- Vervanging van 6 bolt disc brakes naar centerlock, puur vanwege beschikbaarheid van onderdelen.
- Set nieuwe wielen, tubeless ready maar ik ga nog ouwerwets binnenbandjes gebruiken.
- Professioneel overspuiten van het frame en de dragers. De laag op de dragers begint zwaar te slijten. Ik zou het een beetje bij kunnen punten maar ik laat eigenlijk liever het hele ding professioneel doen
- is een rohloff in te passen en het waard in dit geval
- hoeveel problemen haal ik me op de hals met het veranderen van het schakelmechanisme
- enige aanraders voor specialisten die fietsframes fatsoenlijk opnieuw custom coaten. Zit zelf in de regio Rotterdam, maar omrijden is geen probleem
- hoeveel organen van buurtbewoners moet ik klaar hebben liggen in de vriezer