Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke kettingbladen - Forum Wereldfietser

Welke kettingbladen

Welke kettingbladen hebben de voorkeur bij een idworx met rohloff?
Het aantal standaard tandingen voorblad bij koga, idworx en santos verschillen. Reden?
Rohloff versnellings verhoudingen.JPG
Rohloff versnellings verhoudingen.JPG (43.52 KiB) 792 keer bekeken
Need I say more?

Leeftijd speelt een rol; 40 jaar geleden fietste ik met bagage 36/24.
Ik ben erg verguld van de overstap van 44/17 naar 44/21 op de Poppink.
Eigenlijk gewoon afhankelijk hoe licht/zwaar je wilt kunnen trappen. Voor op reis is mijn voorkeur zo licht mogelijk. Daarnaast vermijd ik altijd de "mooie breuken" zoals 42/21 etc. omdat je ketting(en dus je tandwielen) dan regelmatiger slijten
Ik ben blij met mijn Heggemann idworx tandwiel voorop. Schijnt praktisch onverslijtbaar te zijn. 35T in mijn geval, gecombineerd met een 18T om zo de laagste voor Rohloff toegestane verhouding te krijgen met dit kleine voorblad.

Vroeger kwamen die idworx tandwielen regelmatig te koop voorbij omdat idworx de fietsen met een frame geschikt voor riemaandrijving leverde, maar alleen met kettingaandrijving verkocht. Als de klant riemaandrijving wilde dan moest de dealer de fiets ombouwen en waren die Heggemann tandwielen over.

Tegenwoordig verkoopt idworx ook af-fabriek met riemaandrijving en is het aanbod in Heggemann tandwielen wat minder. Nieuw kopen kan uiteraard wel, maar dan kost'ie 135 euro dacht ik. Mocht iemand voor een stuk vriendelijker bedrag dan dat nog een 35T exemplaar hebben liggen dan hoor ik het graag :-)
Zo lang je het in afdalingen prima vindt om de zwaartekracht optimaal te benutten en niet volle bak wil meetrappen zou ik zoals eerder ook genoemd kiezen voor zo licht mogelijk (er zit volgens mij een limiet op voor een Rohloff). Mijn eigen ervaring met volgens mij 39/19 is dat ik de zwaarste versnelling nauwelijks gebruik maar af en toe best een tandje lichter had willen hebben.

Jurr schreef:
za 04 jun, 2022 13:59
Mocht iemand voor een stuk vriendelijker bedrag dan dat nog een 35T exemplaar hebben liggen dan hoor ik het graag :-)

Ik heb je een PB gestuurd
Berger schreef:
za 04 jun, 2022 12:17
Eigenlijk gewoon afhankelijk hoe licht/zwaar je wilt kunnen trappen. Voor op reis is mijn voorkeur zo licht mogelijk.
Dit.

En nu gebruik ik (46/22) de 14 tenminste een keer ;)