Servus!
Whisky hier, sorry voor de late reactie, ik had er in het weekend een paar teveel op (nieuwe fles).
Ik wist niet dat er nog verende stuurpennen bestonden. Als je vering wilt neem dan gelijk een verende voorvork. Ik ben er een grote fan van. Standaard wordt de T400 zonder geveerde voorvork geleverd dus die heb ik zelf op laten zetten, van RST.
Op mijn eerste T400 (LX) had ik elastomeer geveerde voorvering (40mm) maar bij klimmen met voortassen vond ik dat ik te veel energie verloor en ook de stabiliteit bij klimmen was minder. Afdalen was echter wel stabiel, ook bij 70kmh met volle bepakking kon ik rustig scheuren. Klimmen was met de LX geen enkel probleem, ging zelfs beter dan met mijn huidige Rohloff met bergverzet.
Ik denk dat de oppad vlaklandfietsers gewoon niks gewend zijn
Het enige nadeel was dat ik die arme LX zo martelde dat ik de kransjes 3x per jaar moest vervangen
Dus heb ik nog een T 400 gekocht maar met Rohloff. En met een betere vork met lockout. Bij klimmen de vering met een druk op de knop uit te zetten, echt heeerlijk. En ook om op gang te komen in zand, modder en sneeuw een aanrader. Hij heeft een veerweg van 80 mm, erg handig voor gestoorde offroadafdalingen over smalle bergpaadjes.
Alleen staat hij door die 80mm wat hoger op zijn pootjes en met bagage op de lowriders heeft de vork bij abrupte stuurcorrecties de neiging vanaf 50kmh licht te zwabberen. Maar dat komt door de combinatie Tubus Swing (die houdt van swingen) en een hoge voorvork. De trillingen blijven overigens tot de voorvork beperkt. Een FAIV lowrider is misschien beter...
Voor meer "geciviliseerd" gebruik is 40mm zeker voldoende.
De T400 is een prima fiets maar zeker niet de lichtste. Gebouwd van Kruppstahl geloof ik net als de duitse tanks. Een prima sterke en stabiele pakezel maar zeker geen renpaard.
Maar dat komt ook voor een deel door de XR rupsbanden die eronder zitten. Maar hee, hij is bedoelt als offroad reisfiets. Daar is vooral duurzaamheid en robuustheid van belang en niet snelheid en dat doet hij perfect. Er is ook een uitvoering voor de Big Apple maar Big Apple en offroad?? Big Applemoes
De nieuwste T-400's hebben trouwens Continental Travelcontacts geloof ik.
Als je het geld hebt zou ik voor een Rohloff uitvoering gaan, zeker als je hem offroad of erg vaak gebruikt. Ideaal voor in sneeuw en modder. Voor in de heuvels en bergen hier heb ik 42 tandjes voor en 17 achter en dat is een prima verzet. Je kan dan tussen de 4 en 37kmh nog trappen.
En mocht je een Rohloff nemen (aanrader!) dan krijg je bij de T400 heeeeel veel waar voor je geld in vergelijking met de Santos.
Standaard SON met de E5 lamp van SON, dat is echt een stadion schijnwerper, ben er erg blij mee (automobilisten wat minder). Verder een Lumotec achterlicht met standlicht, Magura HS33, Rigida explorer holle velgen, Tubus expedition achterdrager en een Brooks Conquest zadel.
En dat alles voor maar 1900E, amaaaazing John!
Als ik het zo lees lijkt het wel alsof ik daar aandelen heb maar ik ben er gewoon super tevreden mee. Voor snelle toeren is deze niet bedoelt, wel voor het zwaardere gestage offroad werk en dat doet hij zonder problemen. Als training rij ik regelmatig met bepakking MTB routes over kleine steile bospaadjes en dat gaat perfect. Zelfs bij de meest gestoorde en gemene martelingen geeft hij geen kik.
Fiets de wereld (op een trouwe T400),
Whisky