Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ervaringen VHS Fahrrad Manufacturer en verende stuurpen? - Forum Wereldfietser

Ervaringen VHS Fahrrad Manufacturer en verende stuurpen?

Tja....ik twijfel nog steeds over de aankoop van een nieuwe fiets. :?: :cry: :?: Ik twijfel tussen een goedkope (VHS Fahrrad Manufacturer T400) en duurdere versie (santos/ herwerden road master 26 of zelfs de VHS Fahrrad met roloff-naaf).

VHS Fahrad Manufacturer?
De goedkopere versie zou een fiets van fahrradmanufacturer zijn. In de OP PAD van februari stonden de passages - het verzet is te groot voor steile hellingen- . Wie o wie heeft ervaring met de vhs en wil die met mij delen.

Verende stuurpen?
Voordelen van een stuurpen:
- lichter
- werkt als een geveerde voorvork
- en ????

Nadelen
- ..... vertoont dezelfde nadelen als een verende voorvork bij het bergopfietsen zonder lock-out, namelijk een groot deel van je kracht wordt geabsorbeerd door de stuurpen....???klopt dat???
- en verder???????

Alvast bedankt voor de antwoorden!

Blanche
Blanche schreef: - ..... vertoont dezelfde nadelen als een verende voorvork bij het bergopfietsen zonder lock-out, namelijk een groot deel van je kracht wordt geabsorbeerd door de stuurpen....???klopt dat???
Ik heb geen ervaring met een verende stuurpen, wel met een verende voorvork.

Steeds weer wordt het beroemde pompende effect van de verende voorvork genoemd als je bergop gaat. Dit zou heel veel energieverlies betekenen. Ik merk dat dit effect voornamelijk optreedt als ik aan het stuur ga trekken. Dit trekken aan het stuur wordt door veel mensen gedaan maar is eigenlijk iets wat je moet afleren. Je gaat er niet sneller door en je wordt alleen sneller moe. Je schouders verkrampen en de meesten krijgen zo'n rare gezichtuitdrukking met kloppende aders op de slapen. Ontspan! Leg je handen losjes op het stuur en je zult merken dat het pompend effect van je voorvork minimaal is. Ook bij staand klimmen niet aan het stuur trekken of er op gaan leunen. Leunen dat moet je doen op je pedalen; gewoon rustig balanceren van rechts naar links en je in evenwicht houden aan het stuur. Ook nu zul je merken dat de fiets weinig veert. Naast dat je voorvork niet veert zul je ook merken dat alleen je benen moe worden, dat je om je heen kunt kijken zonder dat je nekwervels kraken en dat je ook meer energie hebt. Het vinden van de beroemde kadans is ook makkelijker.

Bij de sprint naar de eindstreep zet ik mijn lock out in. Lekker aan het stuur trekken en daarna amechtig de zink in duiken. :wink:

Sjirk

Sinds een maand heb ik een verende stuurpen op mijn fiets gemonteerd. Ik moet zeggen dat het me zeer bevalt. De vering van de stuurpen is minder dan van een verende voorvork. Toch vangt die de schokken voldoende op.
Bij het klimmen gaat er weinig kracht verloren door de vering. Het is namelijk zo dat je fiets zelf niet veert maar alleen het stuur. Bij een verende voorvork heb je vooral energieverlies wanneer je op de pedalen gaat staan bij het klimmen. Je duwt dan bij ieder "trap" ook je voorvorkvering in. Dit heb je niet bij een verende stuurpen.
Blanche schreef:Tja....ik twijfel nog steeds over de aankoop van een nieuwe fiets. :?: :cry: :?: Ik twijfel tussen een goedkope (VHS Fahrrad Manufacturer T400) en duurdere versie (santos/ herwerden road master 26 of zelfs de VHS Fahrrad met roloff-naaf).

VHS Fahrad Manufacturer?
De goedkopere versie zou een fiets van fahrradmanufacturer zijn. In de OP PAD van februari stonden de passages - het verzet is te groot voor steile hellingen- . Wie o wie heeft ervaring met de vhs en wil die met mij delen.

Het is VSF en met 22 voor en 32 achter zie ik niet waar dat commentaar over een te hoog verzet op slaat. Ik ben nog nooit met zoiets laags op vakantie geweest, maar ik heb dan ook geen voortassen :D :D :D


Verende stuurpen?
Voordelen van een stuurpen:
- lichter
- werkt als een geveerde voorvork
- en ????

Nadelen
- ..... vertoont dezelfde nadelen als een verende voorvork bij het bergopfietsen zonder lock-out, namelijk een groot deel van je kracht wordt geabsorbeerd door de stuurpen....???klopt dat???
- en verder???????
Blanche
worden er nog verende stuurpennen gemaakt? In plaats van vering kun je ook aan dikke banden denken, mits niet keihard opgepompt, verbeteren die het comfort aanzienlijk. Een verende stuurpen vermindert de trillingsdoorgifte naar de berijder, maar doet itt tot een verende vork uiteraard niets voor je fiets of je bagage.
Voor alle soorten vering geldt dat je ermee moet leren fietsen, met een verkeerde stijl raak je er veel energie aan kwijt.

22/32 te zwaar?? Als het nog lichter wordt val je om! En ik fiets mèt voortassen...

Ik had tot voor kort een verende stuurpen. Geen last van pompen bergop, dat is onzin, en inderdaad lekker comfortabel. Maar je bent wel je stuurprecisie kwijt, en na verloop van enige jaren komt er teveel speling in.

Doe wat Marten zegt: dikke banden

Een verende stuurpen heeft niet dezelfde functie als een verende voorvork.
Een verende stuurpen vangt alleen trillingen op. Je voelt de klappen nog wel maar alleen in een minder mate.

Een verende voorvork is in oorsporing niet bedoeld geweest om comfortabeler te fietsen. De verende voorvork was ontworpen om het wegdek in welke vorm dan ook goed te volgen. Kortom: om wegcontact te houden in moeilijke situaties en zo veiliger te kunnen fietsen. Comfort is daarbij een postitief bijkomende factor.

Koga Miyata heeft ooit verende stuurpennen gemonteerd op hun trekkingfietsen. Dat was geen pretje! Na verloop van een paar duizend kilometer gingen deze kapot. Hopelijk zijn die van VSF beter. :lol:
Ik rijd nu 1,5 jaar met een T400, en het laatste wat je kunt zeggen is dat het verzet te zwaar is: in tegendeel, het is geloof ik de eerste fiets die ik bezit waarbij het kleinste achterkransje er niet voor de sier op zit.

De T400 is een prima fiets. Als er iets is wat zijn rij-eigenschappen te zwaar maakt, dan is het bij de uitvoering zoals ik hem kocht de set tractorbanden die er op zit: Marathon XRs. Maar die discussie is op dit forum al uittentreure gevoerd.

Groetjes,

Astrid

PS
Ik neem aan dat je VSF Fahrradmanufaktur bedoelt, in schoon Duits...

Dank allen voor de antwoorden!! Ga nog even zitten broeden.
Mis trouwens wel de reactie van dé grootste fan van de Fahrrad...whisky :P :P :P

Blanche

Servus!

Whisky hier, sorry voor de late reactie, ik had er in het weekend een paar teveel op (nieuwe fles).

Ik wist niet dat er nog verende stuurpennen bestonden. Als je vering wilt neem dan gelijk een verende voorvork. Ik ben er een grote fan van. Standaard wordt de T400 zonder geveerde voorvork geleverd dus die heb ik zelf op laten zetten, van RST.

Op mijn eerste T400 (LX) had ik elastomeer geveerde voorvering (40mm) maar bij klimmen met voortassen vond ik dat ik te veel energie verloor en ook de stabiliteit bij klimmen was minder. Afdalen was echter wel stabiel, ook bij 70kmh met volle bepakking kon ik rustig scheuren. Klimmen was met de LX geen enkel probleem, ging zelfs beter dan met mijn huidige Rohloff met bergverzet.
Ik denk dat de oppad vlaklandfietsers gewoon niks gewend zijn ;)

Het enige nadeel was dat ik die arme LX zo martelde dat ik de kransjes 3x per jaar moest vervangen :shock: Dus heb ik nog een T 400 gekocht maar met Rohloff. En met een betere vork met lockout. Bij klimmen de vering met een druk op de knop uit te zetten, echt heeerlijk. En ook om op gang te komen in zand, modder en sneeuw een aanrader. Hij heeft een veerweg van 80 mm, erg handig voor gestoorde offroadafdalingen over smalle bergpaadjes.
Alleen staat hij door die 80mm wat hoger op zijn pootjes en met bagage op de lowriders heeft de vork bij abrupte stuurcorrecties de neiging vanaf 50kmh licht te zwabberen. Maar dat komt door de combinatie Tubus Swing (die houdt van swingen) en een hoge voorvork. De trillingen blijven overigens tot de voorvork beperkt. Een FAIV lowrider is misschien beter...
Voor meer "geciviliseerd" gebruik is 40mm zeker voldoende.

De T400 is een prima fiets maar zeker niet de lichtste. Gebouwd van Kruppstahl geloof ik net als de duitse tanks. Een prima sterke en stabiele pakezel maar zeker geen renpaard.
Maar dat komt ook voor een deel door de XR rupsbanden die eronder zitten. Maar hee, hij is bedoelt als offroad reisfiets. Daar is vooral duurzaamheid en robuustheid van belang en niet snelheid en dat doet hij perfect. Er is ook een uitvoering voor de Big Apple maar Big Apple en offroad?? Big Applemoes :D De nieuwste T-400's hebben trouwens Continental Travelcontacts geloof ik.

Als je het geld hebt zou ik voor een Rohloff uitvoering gaan, zeker als je hem offroad of erg vaak gebruikt. Ideaal voor in sneeuw en modder. Voor in de heuvels en bergen hier heb ik 42 tandjes voor en 17 achter en dat is een prima verzet. Je kan dan tussen de 4 en 37kmh nog trappen.

En mocht je een Rohloff nemen (aanrader!) dan krijg je bij de T400 heeeeel veel waar voor je geld in vergelijking met de Santos.
Standaard SON met de E5 lamp van SON, dat is echt een stadion schijnwerper, ben er erg blij mee (automobilisten wat minder). Verder een Lumotec achterlicht met standlicht, Magura HS33, Rigida explorer holle velgen, Tubus expedition achterdrager en een Brooks Conquest zadel.
En dat alles voor maar 1900E, amaaaazing John!

Als ik het zo lees lijkt het wel alsof ik daar aandelen heb maar ik ben er gewoon super tevreden mee. Voor snelle toeren is deze niet bedoelt, wel voor het zwaardere gestage offroad werk en dat doet hij zonder problemen. Als training rij ik regelmatig met bepakking MTB routes over kleine steile bospaadjes en dat gaat perfect. Zelfs bij de meest gestoorde en gemene martelingen geeft hij geen kik.

Fiets de wereld (op een trouwe T400),
Whisky