Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Schone tandskransjes? - Forum Wereldfietser

Schone tandskransjes?

Tijdens mijn trainingsrondjes wordt ik altijd ingehaald door van die snelle jongens op racefietsen met van die volkomen zilver-glimmende tandkransjes achter. Bij mij zijn die gewoon altijd zwart van de kettingsmeer. Af en toe smeer ik de ketting met wat teflonolie. Daarom 2 vragen: 1) Hoe doen die jongens dat toch? En 2) is het nuttig/nastrevenswaardig voor mij als langeafstand vakantiefietser om die kettingkransjes zo schoon te houden??

Hi Peter,

Ik heb precies hetzelfde probleem! Ook ik ben elke keer verontwaardigd als ik een fietser zie met schonen tandjes, ketting, noem maar op. Waarom heb ik dat niet???
Ik heb wel eens bedacht dat zij die dat wel hebben de boel regelmatig uit elkaar halen en het goed boenen en oppoetsen. Zou dat het zijn???

Kan iemand ons dat vertellen?

John Telleman fietst ook altijd met van die glimmende tandjes!! Hoe doe je dat John?

Groet, Rena :wink:
Peter Rodenburg schreef:Tijdens mijn trainingsrondjes wordt ik altijd ingehaald door van die snelle jongens op racefietsen met van die volkomen zilver-glimmende tandkransjes achter. Bij mij zijn die gewoon altijd zwart van de kettingsmeer. Af en toe smeer ik de ketting met wat teflonolie. Daarom 2 vragen: 1) Hoe doen die jongens dat toch? En 2) is het nuttig/nastrevenswaardig voor mij als langeafstand vakantiefietser om die kettingkransjes zo schoon te houden??
Die tandkransjes zijn waarschijnlijk nieuw, want door te 'smeren' met WD40 of teflonspray slijten ze als de neten :D

Hoi!

Welke kleur hadden jou kransjes uit de fabriek? Die van mij zijn zwart van kleur, kan je lang poetsen :wink:

Een vriend van mij haalt na ieder rit zijn hele zilverkleurige derailleur van zijn racefiets uit elkaar en maakt dat helemaal schoon. Verder rijdt hij alleen maar met mooi weer en op mooi asfalt... Zelf een paar MTB vrienden rijden liever asfalt en niet door modder omdat 'hun fiets dan vies wordt' :shock: Waar heb je dan een MTB voor? En vervolgens wordt na iedere rit de hele MTB uit elkaar gehaald en gepoetst.

Een beetje fietser is niet bang van regen en modder en heeft zeker geen tijd om alles iedere keer te poetsen toch? :)
Ik ben in ieder geval niet zo een poetser en maak mijn kransjes alleen schoon als ze gaan piepen. Gewoon met een tandenborstel en daarna veeg ik het vuil weg met een oude poetslap. Daarna 3 a 4 drupjes olie en klaar. In de winter 1x in de twee weken vanwege al het zout op de weg.
Gaat prima...

Af en toe poetsen zorgt er wel voor dat alles lekker soepel draait en spaart ook de ketting. Zuinig met olie en/of spray want anders plakt het zand eraan vast en wordt alles geschuurd. Niet goed.

Fiets de wereld (geen tijd voor poetsen),
Whisky
m-gineering schreef:Die tandkransjes zijn waarschijnlijk nieuw, want door te 'smeren' met WD40 of teflonspray slijten ze als de neten :D
Hé, hoe kan dat nou?
Heb altijd gedacht dat je moest smeren om slijtage zoveel mogelijk te voorkomen.
Hoe zit dat nou?
Ik smeer met Teflonspray.
Dat zou beter zijn dan vet of olie want zou minder vuil aantrekken.
De ketting en de tandwielen maken na smering met teflon minder lawaai. Dus minder wrijving en minder slijtage. Tenminste dat denk ik.
Hoe zit de vork nou werkelijk aan de steel, Marten?

groet, niko

renaw schreef: John Telleman fietst ook altijd met van die glimmende tandjes!! Hoe doe je dat John?
Heel eenvoudig!

Je moet in iedergeval metaalkleurige tandwielen hebben. :shock:
Als je de casette demonteerd, zie je drie dunne imbussen of lange klinknagels het pakket tandwielen bijeen houden. Deze verwijder je middels imbussleutel of boormachine, zodat je een verzameling losse tandwielen en spacers hebt.
Deze kan je keurig in de benzine of milieuvriendelijker goedje schoon schrobben.

Het smeren van je ketting moet je heel nauwkeurig doen. Ik druppel met een speciaal flesje op iedere ketting rol één druppel. Zo blijft de ketting mooi droog en pakt dan bijna geen vuil op. Zodra je het idee hebt dat de ketting droog loopt het druppelen herhalen.

Als je de ketting met dikke olie helemaal volsmeert, dan wil zand, stof en vuil prima plakken, niet doen dus.


John.

Vorig jaar ontmoette ik Simon onderweg in Mauritanië. Hij was van huis vertrokken met nieuwe ketting en tandwielen. Van slijtagesporen (oa. lengte ketting) was weinig te zien en alles zag eruit als nieuw. Hij had bij zich: Een bus kettingspray met teflon (sorry Marten), een oude afwasborstel en een oude lap. Iedere dag borstelde hij de boel schoon en na het smeren verwijderde hij de restanten aan de buitenkant van de ketting. Kwestie van een paar minuten werk per dag volgens hem. Toen ik eenmaal weer thuis was kwam hij bij mij langs, hij had het hele eind weer teruggefietst en....had nog steeds dezelfde ketting en tandwielen. Na ruim 20.000 kilometer nog steeds niet versleten. De kettinglengte lag nog ruim binnen de acceptabele grenzen. Discipline lijkt het toverwoord, iets wat ik niet altijd heb en doe daardoor veel korter met een ketting e.d. Daarbij moet wel opgemerkt worden dat ik in de regen vaak wel doorfiets en hij vrijwel nooit.

Omdat ik zowel wereldfietster als wielrenster ben, ik zou deze vraag dus moeten kunnen beantwoorden. Ik merk aan mezelf dat ik de cassette en ketting van mijn racefiets veel beter schoonhoud dan die van mijn vakantiefiets. Ik ben zowiezo veel zuiniger op mijn racefiets. Die moet er gewoon blinkend uitzien. Geen krassen, geen vuiligheid en flitsende kleuren. Dat is een beetje het imago van een wielrenner. Mooie fietspakjes aan en dus een schone fiets. Na elke rit met de racefiets, maak ik dus ook even de boel schoon. De ketting veeg ik schoon met een oude doek en de cassette ook wanneer ik zie dat die erg vies is. Daarna spuit ik een beetje Teflon op de ketting en hij is weer klaar voor de volgende rit.
Echter mijn vakantiefiets, waar ik ook naar mijn werk op rij, maak ik niet na elke rit schoon. dan blijf ik nl. aan de gang. Maar verwaarlozen doe ik het zeker niet. Een keer in de week maak ik de ketting en cassette schoon. De kransjes zijn hierdoor wel zwarter. Met de vakantiefiets rijd ik nl. ook vaak door slecht weer, of over vieze wegen.
Een tip: spuit niet al te veel Teflon op de ketting of haal er na het spuiten even een droge doek overheen. Hierdoor blijft er minder vuil aan kleven.

Thuis maak ik mijn ketting om de zoveel weken schoon met wasbenzine en ook mijn derailleur schoon. Gewoon oud verf bakje er onder en een plattekwast. Even laten drogen en inspuiten met een beetje teflon. De truuk is volgens mij even afvegen met een doek.

bij mij moeten ze ook altijd als nieuw glimmen,
ik haal mijn ketting er na elke rit vanaf en leg ze een dag in ontvetter, dan laten uitlekken, terug de fiets op en een beetje teflon olie erop.
de tandwielen kuis ik gewoon met een vod, en af en toe demonteer ik deze ook voor ze tegoei te kunnen kuisen.

groeten, jens
Ik heb het eens gevraagd bij mijn fietsenmaker (racefietsers)
en zij maken de kransjes nat en vervolgens doen ze er een paar druppeltjes afwasmiddel op.
vervolgens met een afwasborstel afdoen.

ik heb t geprobeerd met een oud wiel en t werkt.
maar of t ook zo goed is???

Marco? weet jij of dit kwaad kan??

Aangezien er Cyclon-Biomet te koop is zie ik het probleem niet. Spuiten in een oude glassex fles, borstelen en afspuiten met water. 15.000 km per ketting.