Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Santos Str01 balhoofd - Forum Wereldfietser

Santos Str01 balhoofd

Weet iemand de binnendiameter van de balhoofdbuis van het Santos Str01 frame ?
Ik fiets nog steeds op een Santos Str01 uit 2002, er staat nu 180.000 km op de teller. Tijd dus om de voorvork en het balhoofd te vervangen. Ik kan echter nergens deze binnendiameter vinden.
Heb ook contact gehad met Santos zelf. Zij zeggen dat ze deze fiets niet meer voorradig hebben en daarom de balhoofdmaten niet meer kunnen opmeten ?? Ik neem toch aan dat een fietsenbouwer nog wel gegevens heeft liggen van zijn fietsen !
De verdikking van mijn nieuwe vorkbuis is 27,0. De binnendiameter van de balhoofdmoer moet 22,4 zijn. Voor een nieuw balhoofd moet ik nog de binnendiameter van de balhoofdbuis van de Str01 weten (voor de cups).
je schrift:
De verdikking van mijn nieuwe vorkbuis is 27,0. De binnendiameter van de balhoofdmoer moet 22,4 zijn.
de eerste zin snap ik niet. en hoe past daar dan een moet van ruim 22 mm op?
kun je een schetsje maken van de schacht van je voorvork in je baldhoofdbuis en daar de maten bij die je al wel weet?

mag de fiets even niet bruikbaar zijn? zo ja, dan tik je het huidige balhoofd er uit en kun je dit opmeten en dan bestellen.
hoogframe schreef:
zo 30 jan, 2022 20:45
je schrift:
De verdikking van mijn nieuwe vorkbuis is 27,0. De binnendiameter van de balhoofdmoer moet 22,4 zijn.
de eerste zin snap ik niet. en hoe past daar dan een moet van ruim 22 mm op?
kun je een schetsje maken van de schacht van je voorvork in je baldhoofdbuis en daar de maten bij die je al wel weet?

mag de fiets even niet bruikbaar zijn? zo ja, dan tik je het huidige balhoofd er uit en kun je dit opmeten en dan bestellen.
Onderaan de vorkbuis zit een verdikking, daar moet de onderste conusring van het balhoofd op getikt worden. De moer komt bovenaan de vorkbuis over de schroefdraad om het geheel te borgen.
Ik snap dat ik het balhoofd eruit kan halen om te meten, maar ik wil liever de andere dag weer gaan fietsen en niet het risico lopen dat de oude kapot gaat en/of de nieuwe niet past.
Het lijkt een 1 inch draad balhoofd te zijn wat er af fabriek in zit. Dit in tegenstelling tot een Travelmaster 2.8 die met een 1 1/8 inch balhoofd werkt.

Toen ik vorig jaar een 1 inch balhoofd nodig had, heb ik 'm bij Bike4Travel besteld. Die staat daar niet op de website, maar kunnen ze wel leveren. Maar je eigen lokale fietsenmaker vast ook wel.

EDIT: laatste alinea verwijderd, zie de post van bdr hieronder :)
Jurr schreef:
zo 30 jan, 2022 21:07
Het lijkt een 1 inch draad balhoofd te zijn wat er af fabriek in zit. Dit in tegenstelling tot een Travelmaster 2.8 die met een 1 1/8 inch balhoofd werkt.

Toen ik vorig jaar een 1 inch balhoofd nodig had, heb ik 'm bij Bike4Travel besteld. Die staat daar niet op de website, maar kunnen ze wel leveren. Maar je eigen lokale fietsenmaker vast ook wel.

Het lijkt erop dat je nieuwe vork een 1 1/8 inch exemplaar is. Of voor die combinatie een specifiek balhoofd bestaat weet ik zo even niet? Wat maakt dat je de vork wil vervangen?
Het is inderdaad een 1 inch balhoofd. Vork is geen 1 1/8 inch exemplaar want dan zou die minstens 28,6mm zijn.

Ik zou persoonlijk wel heel graag weten wat de originele headset is want binnen 1 inch balhoofden zijn er verschillen tussen JIS (Japans) met 30mm cups en Euro met 30,2mm cups (zie onderaan de pagina over balhoofden van ParkTool (EC29 vs EC30). Ik heb zelf een alu-frame van een oude Batavus kapot gedaan door er een 30,2mm cup in te persen, ging goed tot er na een jaar een scheur in de head tube zat bij de onderste cup.
Dat je een nieuw balhoofd wil na 180.000 km snap ik, maar waarom een nieuwe voorvork? En zit hier niet een industrielager in? Als dat zo is zou je die er uit kunnen wippen en kijken welke het is zodat je de bijhorende cup kan zoeken (of alleen een nieuw lager bestellen)
gecoma schreef:
vr 28 jan, 2022 21:19
De binnendiameter van de balhoofdmoer moet 22,4 zijn.
'quill' stuurpen met een diameter van 22,2mm
Afbeelding

In dat geval heb je een old-school 1" schroefdraad balhoofd.
Jurr schreef:

Het is een 1 inch voorvork met een verdikking van 27,0. De reden waarom ik de verende voorvork wil vervangen is omdat ik hem voel bonken of raken als ik op de pedalen staand fiets, dus als de fiets zijwaarts gaat.
gecoma schreef:
ma 31 jan, 2022 16:12
Jurr schreef:

Het is een 1 inch voorvork met een verdikking van 27,0. De reden waarom ik de verende voorvork wil vervangen is omdat ik hem voel bonken of raken als ik op de pedalen staand fiets, dus als de fiets zijwaarts gaat.
Nu weten we allemaal niet welke vork er in zit, maar die hebben zo nu en dan ook wat liefde en aandacht nodig, en mogelijk alleen maar lucht (net als banden) het kan natuurlijk dat de seals inmiddels zijn uitgedroogd maar dat kunnen we online niet zien of ruiken. Ik heb hier nog een oude rock-shox uit de vorige eeuw en die moet nu iets vaker even wat lucht dan vroeger maar die doet het nog steeds, al moet je je ook niet teveel van de vering en demping voorstellen.
Van site 12gobiking:

Balhoofden worden aangeduid met een internationale code: s.h.i.s

Kijk eerst hoe het balhoofd in het frame zit:
EC = Traditioneel Systeem
ZS =Semi-Geïntegreerd Systeem
IS = Geïntegreerd Systeem

Type balhoofd boven
Binnendiameter balhoofd boven

Buitendiameter vorkbuis boven
Type balhoofd onder
Binnendiameter balhoofd onder
Buitendiameter vorkbuis onder

Dus een frame met:

Een semi-geïntegreerd balhoofdsysteem boven
44 mm interne diameter bovenkant van de balhoofdbuis
28,6 mm externe diameter van de vorkbuis aan de bovenkant
Een semi-geïntegreerd balhoofdsysteem onder
56 mm interne diameter onderkant van de balhoofdbuis
30 mm externe diameter van de vorkbuis
Heeft S.H.I.S. code ZS44/28.6 voor de bovenkant en ZS56/30 voor de onderkant.
Gebruik deze nummers voor het zoeken naar nieuwe onderdelen en je zit gegarandeerd goed