door
Wim » di 21 mar, 2006 12:53
Hier nog een vijftiger die niet meer zo makkelijk de berg op komt als vroeger. Ik denk dat we voor de duidelijkheid twee situaties moeten onderscheiden, en ik weet eerlijk gezegd niet welke op Peter van toepassing is. De eerste is die waarbij alles vervangen wordt (is dat wat je gaat doen?). In feite is dat hetzelfde situatie als bij aanschaf van een nieuwe fiets. Het is dan slim een crankstel te nemen met niet al te grote tandwielen (die allergrootste heb je toch nauwelijks nodig). 24, 34, 46 is mooi op een crankset met traditionel 110/74 steek. 22, 32, 44 op een moderne crank met kleinere steek werkt ook prima. Die cranks en bladen vervang je niet zo vaak, dus hier wil je gelijk goed zitten. Vervolgens kun je er dan een cassette achter bij nemen die past bij de omstandigheden (je kracht, en het terrein).
Het wordt wat anders als je een bestaande fiets wilt ombouwen met zo min mogelijk ingrepen. Het eerste wat je dan doet is onderdelen die toch versleten zijn te vervangen door onderdelen die beter geschikt zijn. Dat kost geen extra geld. Bij de cassette kun je vaak gewoon de volgende keer dat je een nieuwe neemt (en dat is helaas vaak genoeg) volstaan met een cassette met grotere tandwielen. Heb je een derailleur met een lange arm, dan is dit alles wat er nodig is. Heb je dat niet, dan heb je helaas soms ook een nieuwe achterderailleur nodig. Op dezelfde manier kun je aan de voorkant iets winnen door een kleiner kleinste blad te monteren (als je een crankset hebt met verwisselbare bladen). De meeste voorderailleurs kunnen een verschil van 22 tandjes aan, dus als je grootste blad 48 is, kun je op het kleinste naar 26 Helaas maakt dat niet heel erg veel verschil.
Tot slot zijn er soms mogelijkheden om de grenzen van de mogelijkheden die Shimano ons laat ietsje op te rekken, door de boel ietsje anders af te stellen, zodat je met het grootste deel van je bestaande spullen nog net wegkomt met een iets lichter verzet dan eigenlijk zou kunnen. Misschien is dat voorlopig net genoeg. Zie
http://sheldonbrown.com/deakins/lowgears.html
Wim