Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe klein kan ik fietsen met een Deore XT/LX set? - Forum Wereldfietser

Hoe klein kan ik fietsen met een Deore XT/LX set?

Ik moet mijn ketting en kettingwielen vervangen; een set Shimano XT, met voor 28/38/48 en achter 8-speed, 14-28. Het kleinste verzet is dus 1:1. Is het mogelijk om nog wat kleiner te fietsen? (Met het klimmen der jaren kost het klimmen der bergen wat meer moeite :wink: ). Ik herinner me dat deze vraag aan mijn fietsenmaker een aantal jaren opleverde: "ja, maar alleen met een andere derailleur kun je b.v. een 32 achter monteren". Advies hierover wordt hogelijk gewaardeerd.
Overigens denk ik dat een een LX set wordt.

Peter
Peter Rodenburg schreef:Ik moet mijn ketting en kettingwielen vervangen; een set Shimano XT, met voor 28/38/48 en achter 8-speed, 14-28. Het kleinste verzet is dus 1:1. Is het mogelijk om nog wat kleiner te fietsen? (Met het klimmen der jaren kost het klimmen der bergen wat meer moeite :wink: ). Ik herinner me dat deze vraag aan mijn fietsenmaker een aantal jaren opleverde: "ja, maar alleen met een andere derailleur kun je b.v. een 32 achter monteren". Advies hierover wordt hogelijk gewaardeerd.
Overigens denk ik dat een een LX set wordt.

Peter
Voor kun je wel een 26 monteren, achter eventueel tot 32T. Moet je wel de XT derailleur met lange kooi hebben (SGS), een SS model gaat inderdaad maar tot 28. De derailleur kun je desgewenst vervangen door ieder andere Shimano derailleur. Voor een vakantiefiets kun je beter HG50 of HG70 tandwielen monteren, dus zonder dure spider
m-gineering schreef:Voor kun je wel een 26 monteren
Ik heb voor een 22 en achter een 28 op mijn 7 speed. Zou het met achter 32 fout gaan?
Leon
Leon schreef:
m-gineering schreef:Voor kun je wel een 26 monteren
Ik heb voor een 22 en achter een 28 op mijn 7 speed. Zou het met achter 32 fout gaan?
Leon
wat je voor kunt monteren hangt af van het crankstel:

OP heeft een 5 x 74mm steek, daar krijg je geen 22 op. 24 is max, maar dan wordt het wel spannend of de voorderailleur het trekt zonder de andere bladen ook kleiner te moeten maken

Wat je achter kwijt kan hangt af van de kooi van de achterderailleur. Een lange kooi doet doorgaans 32 of 34, maar vroeger kwam je ook compacte tegen, en dan moet je wat bescheidener blijven
m-gineering schreef:
Leon schreef:
m-gineering schreef:Voor kun je wel een 26 monteren
Ik heb voor een 22 en achter een 28 op mijn 7 speed. Zou het met achter 32 fout gaan?
Leon
wat je voor kunt monteren hangt af van het crankstel:
OP heeft een 5 x 74mm steek, daar krijg je geen 22 op.
Een ander cranckstel is natuurlijk ook een optie. Soms zelfs goedkoper dan nieuwe bladen. Wel moeten astype en aslengte dan ook overeenkomen.
Leon

Hier nog een vijftiger die niet meer zo makkelijk de berg op komt als vroeger. Ik denk dat we voor de duidelijkheid twee situaties moeten onderscheiden, en ik weet eerlijk gezegd niet welke op Peter van toepassing is. De eerste is die waarbij alles vervangen wordt (is dat wat je gaat doen?). In feite is dat hetzelfde situatie als bij aanschaf van een nieuwe fiets. Het is dan slim een crankstel te nemen met niet al te grote tandwielen (die allergrootste heb je toch nauwelijks nodig). 24, 34, 46 is mooi op een crankset met traditionel 110/74 steek. 22, 32, 44 op een moderne crank met kleinere steek werkt ook prima. Die cranks en bladen vervang je niet zo vaak, dus hier wil je gelijk goed zitten. Vervolgens kun je er dan een cassette achter bij nemen die past bij de omstandigheden (je kracht, en het terrein).
Het wordt wat anders als je een bestaande fiets wilt ombouwen met zo min mogelijk ingrepen. Het eerste wat je dan doet is onderdelen die toch versleten zijn te vervangen door onderdelen die beter geschikt zijn. Dat kost geen extra geld. Bij de cassette kun je vaak gewoon de volgende keer dat je een nieuwe neemt (en dat is helaas vaak genoeg) volstaan met een cassette met grotere tandwielen. Heb je een derailleur met een lange arm, dan is dit alles wat er nodig is. Heb je dat niet, dan heb je helaas soms ook een nieuwe achterderailleur nodig. Op dezelfde manier kun je aan de voorkant iets winnen door een kleiner kleinste blad te monteren (als je een crankset hebt met verwisselbare bladen). De meeste voorderailleurs kunnen een verschil van 22 tandjes aan, dus als je grootste blad 48 is, kun je op het kleinste naar 26 Helaas maakt dat niet heel erg veel verschil.
Tot slot zijn er soms mogelijkheden om de grenzen van de mogelijkheden die Shimano ons laat ietsje op te rekken, door de boel ietsje anders af te stellen, zodat je met het grootste deel van je bestaande spullen nog net wegkomt met een iets lichter verzet dan eigenlijk zou kunnen. Misschien is dat voorlopig net genoeg. Zie http://sheldonbrown.com/deakins/lowgears.html
Wim

Bedankt voor de reacties. De situatie is dat ik ketting + kettingwielen (voor en achter) moet vervangen wegens slijtage. Tevens wil ik van de gelegenheid gebruik wil maken om iets lichter te gaan fietsen (voor zover dat mogelijk is zonder al te veel ingrijpende modificaties). Ik begrijp dat een groter kettingwiel achter niet mogelijk is zonder een nieuwe derailleur (vertelde mijn fietsenmake inderdaad ook). Ik begrijp dat ik voor in ieder geval zonder problemen een 26 kan monteren. Het is niet veel maar in ieder geval iets lichter. Ik zal van de week eens naar mijn fietsenmaker (Lohman in Amsterdam) gaan, om te bekijken wat er aan de kettingwielen voor gedaan kan worden. 22, 32, 44 klinkt wel mooi. :)

Bedankt!

Peter Rodenburg schreef:Bedankt voor de reacties. De situatie is dat ik ketting + kettingwielen (voor en achter) moet vervangen wegens slijtage. Tevens wil ik van de gelegenheid gebruik wil maken om iets lichter te gaan fietsen (voor zover dat mogelijk is zonder al te veel ingrijpende modificaties). Ik begrijp dat een groter kettingwiel achter niet mogelijk is zonder een nieuwe derailleur (vertelde mijn fietsenmake inderdaad ook). Ik begrijp dat ik voor in ieder geval zonder problemen een 26 kan monteren. Het is niet veel maar in ieder geval iets lichter. Ik zal van de week eens naar mijn fietsenmaker (Lohman in Amsterdam) gaan, om te bekijken wat er aan de kettingwielen voor gedaan kan worden. 22, 32, 44 klinkt wel mooi. :)

Bedankt!
Vanaf 25 euro (kan natuuuurlijk duurder) koop je al een Deore achterderailleur