Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen in Zwitserland - Forum Wereldfietser

Fietsen in Zwitserland

Beste medefietsers,

Dit jaar ben ik van plan om van Nederland naar de middellandse zee te fietsen (Nice), hierbij wil ik ook een lus door Zwitserland maken (beginpunt Basel en eindpunt Geneve). Dit wil ik doen door de verschillende veloland routes te volgen.
Nu vraag ik me alleen af of deze routes goed zijn bewijzend en dus zonder kaart te fietsen zijn. Of raden jullie me toch aan de verschillende routeboekjes te kopen.

Alvast hartelijk dank voor de reacties!

Beste Rolf,
De Veloland routes zijn zover ik weet en gezien heb prima bewegwijzerd. Toch zou ik altijd de routeboekjes aanraden! Je weet anders nl. niet wat je onderweg voor onverwachtse zaken tegenkomt!!
In iedere route zitten nl. onverharde stukken; in de Alpen Panormaroute maar 10 km maar bijv wel 80km in de Rhein-Route en 85 km in de Mittellandroute. Met de beschrijving erbij kun je daarop beter anticiperen en bijv. een alternatief stuk over asfaltweg rijden. Verder kunnen er afhankelijk van de route erg steile hellingen in zitten! Ook de praktische info en info over bezienswaardigheden mis je zonder gids.
Voor een aantal van de Velolandroutes zijn behalve de Zwisterse uitgave ook de goedkopere Bikeline gidsen beschikbaar die minstens zo goed zijn. Dat zijn bijv. de Rhône-Radweg, Rhein-Radweg en Aare-Radweg.
Voor meer informatie over en evt. bestellen van de routes in Zwitserland verwijs ik je naar www.fietsgidsen.nl
Luc
De bewegwijzering is prima geregeld en zeer opvallend.
Er is een overzichtskaart verkrijgbaar van Zwitserland met alle routes:
Kümmerly+Frey Touristische Velokarte Schweiz (1:301.000)
Ik kon prima mij weg vinden mbv deze kaart en de bordjes onderweg.
Afbeelding

De bewegwijzering van de Veloland-routes is uitstekend, maar fout rijden is natuurlijk nooit uit te sluiten, en af en toe gaat er ook wel eens wat fout met de bewegwijzering, zoals je in het verhaal over fietsen in Zwitserland op mijn site kunt lezen.
De Veloland-boekjes zijn vrij prijzig, maar er zitten heel mooie kaarten in dus een aparte kaart is dan overbodig. Ook staan er adressen van campings en budgethotels in.
Kortom: zonder boekje gaat het ook wel lukken, maar met boekje is het allemaal wat gemakkelijker.

In eerste instantie wil ik jullie bedanken voor de reacties,

Denk dat het inderdaad verstandig is om een routekaart bij me te hebben, omdat ik nog open wil houden welke route(s) ik neem lijkt het me het beste de Velokarte Schweiz aan te schaffen. Dit omdat hier heel het netwerk in beschreven staat, alleen wat minder nauwkeurig.

Verder wilde ik nog vragen of iemand van jullie misschien suggesties heeft, welke (delen van) routes beslist de moeite waard zijn te fietsen. Klimmen en onverharde stukken weg zijn daarbij geen probleem, als je er maar wat voor terug krijgt qua landschap/ natuur.

Groetjes, Rolf

fietsen via de Veloland routes is een absolute aanrader!

Ik heb twee jaar geleden m'n eerste fietsvakantie doorgebracht in Zwitserland:

Basel - Aarau - Luzern - Altdorf - Hospental (Noord-Zuid route nr.3)
Hospental - Sion - Lausanne (Rhoneroute nr.1)
Lausanne - Solothurn - Aarau - Brugg (Mittellandroute nr.5)
Brugg - Basel (Rheinroute nr.2)

ronduit de mooiste vakantie van m'n leven!
Onderweg overal overnachtin comfortabele jeugdherbergen (absolute aanrader voor fietsers is de jeugdherberg in Hospental... daar komen praktisch alleen fietsers: trekkers, wielertoeristen die een paar bergpassen na elkaar verschalken,...

Vorig jaar heb ik een groot deel van de Rheinroute gedaan (vanaf Bodensee tot vlak voor Basel), en ook die is heel erg aan te raden!

Ik heb de routes zonder begeleidende kaart gedaan. Ik was van plan ze te kopen, maar ze waren behoorlijk duur... en een studentenbudget laat niet alles toe. Echter, in vele jeugdherbergen zijn de kaarten aanwezig, en meestal mag je die (gratis) inkijken en zelf wat uit kopiëren voor de volgende dag.
Mijn ervaring is echter dat dit niet nodig is in het Duitstalige gedeelte. Daar ben ik enkel helemaal in het begin wat verloren gelopen omdat er een klein bordje ontbrak.
In het Franstalige gedeelte was de bewegwijzering dan weer niet zo schitterend in de streek van Sion. In de omgeving van Montreux - Lausanne was alles dan weer tiptop in orde.

De kaarten zijn geen must, maar 't is wel praktisch een oogje in het zeil te houden en ze af en toe eens te raadplegen om wat zicht te hebben op de te overwinnen hoogteverschillen...

Hoi,

Kijk ook op :
http://www.veloland.ch/02_radwanderrout ... adern.html

Ik ga 14 juni de Rhoneroute = nr 1, dat boekje heb wel aangeschaft maar in Lausanne ga ik verder over op route 5 en volg dan de bordjes.

Succes ! en veel plezier!
Marjan