door
Wim » zo 12 nov, 2006 20:50
Het hangt er dus gewoon vanaf wat je gaat doen, en dat kun je alleen zelf zeggen. De nadelen van een verende vork zijn duidelijk: zeker 200 euri duurder, meer onderhoud en risico op panne, 1 kg zwaarder, problemen met voordragers, en energieverlies bij klimmen en ook op vlak asfalt. De voordelen zijn ook duidelijk: meer comfort en betere wegligging als het er echt ruw aan toegaat. Hoe de balans doorslaat hangt dus af van waar je vooral gaat fietsen: heb je het comfort nodig en kun je je het risico van storing veroorloven?
Vroeger (drie decennia geleden) fietste ik vooral heel snel op een aaangepaste racefiets over de toen nog rustige secundaire wegen. Dat is tegenwoordig zelfmoord, en we fietsen nu over steeds kleinere weggetjes, of onverharde paadjes. Dat is ook leuk (zeker met jonge kinderen), maar je hebt inderdaad andere fietsen nodig. Wij rijden nu allemaal op fietsen met 26 inch wielen met brede banden, maar nog wel zonder verende voorvorken. Voor ons is dat het beste compromis, omdat we toch veel meer op asfalt rijden dan echt ruw onverhard, en met de kinderen rustig binnen Europa blijven
En interessante vraag is wat je aan een traditionele fiets zonder verende vork kunt doen om dat punt waarop je een verende vork nodig hebt zo ver mogelijk weg te schuiven. Het eerste wat je dan kunt doen is brede banden monteren. 50 mm brede 26 inch banden geven heel wat comfort, en dempen de kleine trillingen prima af. Het is eigenlijk de ideale bandenmaat: je hebt er een normale tourband in als de Schwalbe Marathon, maar ook een Schwalbe Kojak als je thuis erg hard op je fiets wilt rijden, een Big Apple voor decadent comfort, of een Marathon XR voor heel verre tochten. Wil je een beetje offroad dan kun (nog met 65 mm spatborden) een Schwalbe Hurricane monteren. Wil je echt de blubber in, dan is er ruime keus uit stekelvarkenbanden (maar dan moeten je spatborden eraf).
Een gewone stalen vork veert ook wat, vooral als je zoals bijvoorbeeld Vittorio of M-gineering op hun tourfietsen een vork neemt met traditionele gegoten vorkkroon in plaats van de modieuze unicrown vork (zoals Santos monteert). Met een gegoten kroon kunnen de vorkpoten dunner zijn, en dus beter veren. En een stalen frame dempt meer dan een stug aluminium frame.
Tot slot kun je iets aan je zadel of zadelpen doen. Ik heb een tijdje terug mijn ongeveerde Brooks zadel vervangen door een geveerd exemplaar, en dat scheelde echt. De klappen komen net dat beetje minder hard door. Een goede verende pen heeft dat effect nog meer, maar is weer iets kwetsbaarder.
De fietsersbond heeft laatst een onderzoek gedaan, en daar bleek dat dikke banden en een verende zadelpen erg effectief waren, maar een verende vork nauwelijks. Op echt ruw terrein zal dat overigens wel anders zijn, en dat is denk ik dan ook waar je bij uitstek aan moet denken als je denkt aan een verende vork. Kies je om die reden voor zo'n verende vork, neem er dan eentje die niet al te kwetsbaar is (geen luchtvering is wat ze zeggen), en een lockout heeft zodat je hem ook uit kunt zetten.
Wim