Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Spaak nipples: velggat 13 of 14? (icm Ryde/Rigida Andra 30) - Forum Wereldfietser

Spaak nipples: velggat 13 of 14? (icm Ryde/Rigida Andra 30)

Bij het uitzoeken van de juiste spaaknipples kom ik twee soorten tegen: velggat 13 en velggat 14 maar ik heb dus geen idee welke ik moet hebben.

De velgen die ik wil gaan gebruiken zijn Ryde/Rigida Andra 30 maar op hun website kan ik niks vinden over de grootte van het velggat.

Kan iemand hier verheldering over verschaffen? Bij voorbaat dank.

Zie de reacties graag tegemoet!
wat heb je verder al: ik bedoel: heb je al een bepaalde dikte spaken?
heb je de velgen al en kun je iets proberen of meten aan de grootte van het spaakgat?
(spaak 14 is, denk ik, veel gangbaarder voor zo'n soort velg dan 13)
hier staan specificaties: https://www.internet-bikes.com/290960-r ... J0qvD_BwE#
spaak: 14G
Staat de velggatgrootte simpelweg voor de spaakdiameter?

De spaken die ik wil gaan gebruiken zijn DT Swiss Alpine III en zijn 2mm bij de schroefdraad dus 14G. Deze combi heb ik overgenomen van een youtube video die dezelfde velg/spaak combinatie gebruiken.

Logischerwijs zou je dan denken dat ik nipples voor velggat 14 moet hebben maar wat ik dan weer verwarrend vind is dat hier dan weer een nipple wordt aangeboden voor 14G spaken maar met velggat 13: https://hollandbikeshop.com/fietswielen ... elggat-13/

EDIT: Zou dit gewoon een typo zijn of is dit een soort verloop nipple?
normaal gesproken is alles maat 14 of alles maat 13.
de nippel, waar je de link van laat zien, is voor mij nieuw. nog nooit gezien of tegengekomen. andersom ken ik wel want ik heb zo eens een wiel gespaakt: dikkere (gewone verzinkte) spaak 13 in speciale nippel (merk Sapim of zo) die aan buitenkant maat 14 is en in 'gewone' velg (met gaten voor maat 14) past.
Ik ben nog nooit een Andra 30 tegen gekomen met spaak gat 13, alleen 14, dus voor nippel 14.
je hebt nippels voor gat 14 en spaak 13 en ook andersom maar spaak je wielen met Race spaken [ double butted ] en die hebben dan weer draad 14
Helder, velggat 14 moet ik hebben dus. Kan ik weer verder. Bedankt iedereen weer!
Na het lezen van deze topic wil ik de topic starter vragen om de aankoop bij de vermelde website nog eens goed na te meten.
Wanneer ik de 14G spaken nakijk, en ik ben toch al 4 bestellingen ver bij deze webshop stel ik telkens vast dat ze 15G zijn.
Tussen bestelling 1 en 2 heb ik ze geschreven om dit probleem te melden, ik had nl 14G nodig op dat moment. Na mijn klacht bestelde ik er opnieuw 14G, en ik kreeg opnieuw 15G toegestuurd. Deze heb ik dan, met verwijzing naar mijn eerdere klacht en vergezeld van een zelf gemaakte video kosteloos teruggestuurd.
Ik heb geen idee wat je ontvangt wanneer je 13G spaken besteld, vlechtservice was mijn redding op dat ogenblik.
Niet alleen past de 15G sleuf van mijn spaaksleutel op die spaaknippels. Maar mijn schuifmaatje vertelt me ook dat de spaken zelf maar 1.8 mm dik zijn en niet 2.0 mm dik.
Wanneer ik 14G of dikker nodig heb ga ik naar vlechtservice.nl . Ze zijn wel duurder maar de maten kloppen wel.
Voor info over de velggaten is die andere site terug beter.
Zo kan ik zien bij deze spaaknippel dat een velggat voor 14G spaken van 2.3 mm dik een diameter moet hebben van 4.5 mm .
https://hollandbikeshop.com/nl-be/fiets ... 00-816700/
Als het gaatje kleiner is moet je 15G spaken en nippels hebben dus, voor zo ver ik het kan nakijken.
Kent er iemand de diameters voor 13G en 12G ?

Wat de verloopnippels betreft, ik heb fietsen uit Nederland gekocht, merk Van Raam. Deze hebben nippels 12G voor spaken 15G. Mijn spaaksleutel vertelt mij dit tot mijn grote verbazing. De nippels van de 15G spaken passen er op.
De velgen heb ik weggegooid.

Met die hollandbikeshop website moet je absoluut meten met een schuifmaatje. Of je loopt het risico dat uw spaaknippels door de velggaten schieten na een tijdje vrees ik.
Het is mij overkomen bij een wiel met Nuvinci versnellingsnaaf. Een wiel van 400 euro, ik spreek nu over ca 7 of 8 jaar terug. Van de vier dure wielen heb ik er dus 3 kunnen houden.
Daarom heb ik me zelf aangeleerd om ze zelf in te spaken.
Nu moet ik nog leren hoe goede spullen te vinden.
Ik heb wel een goede fietsenmaker maar voor korte spaken moet ik elders zoeken. Bvb spaken voor Nuvinci/enviolo of een motor voor ombouw naar e-bike.

Bij het bestellen van velgen is het vervelend dat er meestal niet bij staat welke gaten er in zitten.
Toch niet bij de velgen die ik tot nu heb besteld.
De webshops die in Google bovenaan staan zijn ellendig.