Echt weer zo'n project van "waar ben ik nou weer aan begonnen" maar goed ik dacht slim te wezen en voor €22,- inclusief verzending een paar vintage "opknapper" shift/remhendels aan te schaffen om deze zelf weer werkend te krijgen...
Ik denk ik haal ze helemaal uit elkaar, maak alles schoon en zet ze dan weer in omgekeerde volgorde terug in elkaar. Niet moeilijk zou je denken, als je je koppie er maar bij houdt.
In eerste instantie ging alles ook prima; één voor één alles losgehaald en netjes op volgorde gelegd zodat ik alles in omgekeerde volgorde weer terug kon zetten.
Echter helemaal onder in het mechanisme van de rechter shifter zit een spiraalveer waar ik me geen raad mee weet. Dit is de veer die je versnellingskabel weer laat vieren (die je RD terug richting kleinste tandwiel zet bij top normal en de kabel in de shifter dus weer naar links trekt) Deze veer kan op twee manieren vastgezet: een beetje gespannen en 180 graden gedraaid maar dan is die heul erg strak gespannen. Zo strak dat ie zo weer losschiet bij het vastzetten of als het vastzitten uiteindelijk toch gelukt is, superzwaar schakelt.
Maar in de behuizing zit een uitsparing waardoor je de schakelaars eigenlijk maar op één manier kunt bevestigen en dat is de superstrakke stand. Doe je dit niet dan staan je schakelaars 180 graden verkeerd.
Is er iemand op dit forum die toevallig ervaring heeft met het uit elkaar halen en restaureren van dit soort shifters en die weet hoe deze veer gespannen moet worden? Ik weet het, een schot in het donker maar wie weet zijn er hier een paar ervaren knutselaars die raad weten.
Ik zal morgen nog een paar foto's plaatsen
Ik denk ik haal ze helemaal uit elkaar, maak alles schoon en zet ze dan weer in omgekeerde volgorde terug in elkaar. Niet moeilijk zou je denken, als je je koppie er maar bij houdt.
In eerste instantie ging alles ook prima; één voor één alles losgehaald en netjes op volgorde gelegd zodat ik alles in omgekeerde volgorde weer terug kon zetten.
Echter helemaal onder in het mechanisme van de rechter shifter zit een spiraalveer waar ik me geen raad mee weet. Dit is de veer die je versnellingskabel weer laat vieren (die je RD terug richting kleinste tandwiel zet bij top normal en de kabel in de shifter dus weer naar links trekt) Deze veer kan op twee manieren vastgezet: een beetje gespannen en 180 graden gedraaid maar dan is die heul erg strak gespannen. Zo strak dat ie zo weer losschiet bij het vastzetten of als het vastzitten uiteindelijk toch gelukt is, superzwaar schakelt.
Maar in de behuizing zit een uitsparing waardoor je de schakelaars eigenlijk maar op één manier kunt bevestigen en dat is de superstrakke stand. Doe je dit niet dan staan je schakelaars 180 graden verkeerd.
Is er iemand op dit forum die toevallig ervaring heeft met het uit elkaar halen en restaureren van dit soort shifters en die weet hoe deze veer gespannen moet worden? Ik weet het, een schot in het donker maar wie weet zijn er hier een paar ervaren knutselaars die raad weten.
Ik zal morgen nog een paar foto's plaatsen