Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsvakantie Noorwegen ~~bandenkeuze~~ - Forum Wereldfietser

Fietsvakantie Noorwegen ~~bandenkeuze~~

Hallo

Mijn vriendin en ik willen op 2 moutainbikes een fietsvakantie in Noorwegen houden.Dus 26inch wielen moeten volbepakking dragen,voor en achtertassen.
De tocht bestaat hoofdzakelijk over gravelweggetjes (hardzand met steentjes).
Af en toe asfalt en heel klein stukje bospad), dit 3 weken lang in juli/aug,dus GEEN wereldreis.
Af en toe regen,af en toe zon...

Maar nu..bandenkeuze

Antilek graag,kogelwerend hoeft niet...
Gravel droog/nat...
Nat asfalt en bochten?

gedachten

Michelin XR Hard Terrain
Michelin XR dry
Swalbe Marathon xr
Conti Sportcontact

Wie o wie heeft goede tips?

Grt Reca
Schwalbe Marathon (Plus). Loopt lichter dan een Marathon XR.
Heb erg veel plezier gehad van de XR, maar dit was dan ook zonder zorgen over "licht" rijden.
Marathon 2006 heeft een nieuw profiel.

Reca,
2700 km op Maraton XR gereden in Nieuw Zeeland.
2x lekke band omdat mijn velglind niet correct gemonteerd was.
1x loopvlak tot op canvas weggesneden,maar dat durf ik Schwalbe niet te claimen, ik reed op een weg in aanbouw op brokken steen die vers uit de steenbreker kwamen. Gered door mijn meegenomen vouwbandje, Schwalbe 28"x 37 mm.
Banden zitten er nu nog op.
Met de andere banden heb ik geen ervaring groetjes en veel plezier in Noorwegen

Leen

Hoi Reca,

Ga je in het verre noorden van Noorwegen rijden? Want in het zuiden en midden kan ik nog nauwelijks van die leuke "grusveg" vinden, de zaak wordt in rap tempo geasfalteerd, helaas. Mijn ervaring met die weggetjes is trouwens dat ze uitstekend rijden en behoorlijk vlak zijn. Ik heb er veel gereden en nooit bijzonder zware banden gemonteerd, ging overwegend goed. Ik zou dus voor de lichtstlopende gaan.

Misschien kan je hier en daar nog de Conti Town & Country kopen.
Lekkere band.
Goedkoop.
Precies voor wat jij wil doen.
niko
Ik heb in Noorwegen en Zweden vele kilometers grusväg gefietst op 37-559 Vredestein Monte Carlo (ook de Rallarvägen). Geen moment behoefte gehad aan meer profiel. Ook niet toen de gravelweg glibberig was na een regenbui. Tenzij je de grote verplaatsingen per bus of trein maakt, rij je toch veel over asfalt en dan is een lichtlopende slickband veel fijner dan een (semi)noppenband. Vooral een brede slick rijdt erg goed over onverharde wegen.
Sinds een jaar rij ik op 50mm Big Apples, ook over modderige bospaden. Nadeel van de BA's is dat ze niet super lekbestendig zijn. Een Marathon Plus rolt (en is) iets zwaarder maar gaat bijna nooit lek.

Spironski schreef:...in het zuiden en midden kan ik nog nauwelijks van die leuke "grusveg" vinden, de zaak wordt in rap tempo geasfalteerd, helaas...
probeer dan de fietsroutes eens te volgen die langs de nr7 en nr52 liggen, das pas fun (fietsroutes hebben zelfde nummer als hoofdweg)

Wat betreft de bandenkeuze kan ik de Swalbe Marathon XR aanbevelen, na 6000km (in Italië, vorige reis, en Noorwegen) was de voorste band nog zo goed als nieuw, de achterste begon pas net sporen te vertonen van gebruik.

Hoi Chris,

Je bedoelt de weg van Honefoss via het Hallingdal en het Hemsedal tot aan het Laerdal? Is dat een apart grusvág-fietspad dan? Of bedoelde je iets anders met "fun"?

De route die ik bedoel heeft de naam "eventyrveien" of avonturenweg, die begint in Krøderen via Gol naar Geilo (fietsroute7), en het stuk tussen Gol en Hemsedal (fietsroute52) de routes zijn onderweg bewegwijzerd (soms zijn de bordjes weg) en geregeld vind je een plan van de omgeving met de route uitgestippeld.
Blijkbaar is er een website: http://www.eventyrveien.no
Daar is echter niets terug te vinden over de fietsroutes, een kaart vind je in de plaatselijke toeristische dienst
Online bestellen kan blijkbaar ook: klik hier