Additionally, paste this code immediately after the opening tag: achterlicht - Forum Wereldfietser

achterlicht

Ik gebruik altijd een batterij achterlicht van het type met ingebouwde grote reflector. Het voordeel is dat je geen problemen met draadjes meer hebt, en dat je dynamokoplamp wa feller kan zijn. Helaas lijkt het erop dat ik het ene probleem voor het andere heb ingeruild. Ik heb ik er al heel wat versleten omdat de schakelaartjes na verloop van tijd bij allemaal slecht contact gaan maken. Dat geldt voor de gewone schakelaartjes, maar ook voor de automatische met licht en bewegingssensoren. Na een tijdje in de regen gaan de contactjes corroderen, en krijg je je lampje niet meer aan, of wil het niet meer uit. Die schakelaartjes zijn in de praktijk ook eigenlijk allemaal van een lullige kwaliteit. Het enige merk dat ik toevallig nog niet geprobeerd heb is B&M. Heeft iemand ervaring?
Wim

Misschien had je wel bij B&M moeten beginnen! :D Ik heb er één (nog niet zo lang), en tot dusver geen problemen.

Ik weet niet wat jij met die fiets en/of het achterlicht doet... maar op mijn stadsfiets, die elke dag door weer en wind gaat en staat, heb ik nu al drie jaar dezelfde Smart reflector met lichtje zitten, en het ding blijft perfect werken.

Ook op de huurfietsen van mijn werk zitten er dergelijke gevalletjes, van verschillende merken, en het is één van de weinige onderdelen waar we zelden tot nooit problemen mee hebben...

Groetjes,

Astrid
Willem Jongman schreef:Ik gebruik altijd een batterij achterlicht van het type met ingebouwde grote reflector. Het voordeel is dat je geen problemen met draadjes meer hebt, en dat je dynamokoplamp wa feller kan zijn. Helaas lijkt het erop dat ik het ene probleem voor het andere heb ingeruild. Ik heb ik er al heel wat versleten omdat de schakelaartjes na verloop van tijd bij allemaal slecht contact gaan maken. Dat geldt voor de gewone schakelaartjes, maar ook voor de automatische met licht en bewegingssensoren. Na een tijdje in de regen gaan de contactjes corroderen, en krijg je je lampje niet meer aan, of wil het niet meer uit. Die schakelaartjes zijn in de praktijk ook eigenlijk allemaal van een lullige kwaliteit. Het enige merk dat ik toevallig nog niet geprobeerd heb is B&M. Heeft iemand ervaring?
Wim
Iedere keer dat ik in het donker fiets beloof ik mezelf dat ik nu eindelijk een fatsoenlijke (SON) schakelaar in mijn B&M multi ga solderen

Kortom: ook B&M schakelaars zijn prut?
Wim
Willem Jongman schreef:Ik gebruik altijd een batterij achterlicht van het type met ingebouwde grote reflector ...tijdje in de regen gaan de contactjes corroderen
Ik ken dat wel. Standaard procedure is voor mij bij een nieuwe reflector en bij een oude eens per jaar alle stroomvoerende delen eruit halen en insmeren met vaseline. Bij corrosie eerst met fijn schuurpapier bewerken. Het wordt er niet perfect van maar het helpt :)
Leon

Dit is inderdaad een goede tip, maar ... eigenlijk wil ik geen onderhoud. De verlichting van een auto doet het toch ook hoewel zo'n auto vele jaren achtereen buiten staat? Ik was benieuwd of iemand ook echt goede achterlichten kende. Met de B&M koplampen heb ik namelijk nooit problemen gehad, maar misschien was dat wel omdat het een simpele ronde Lumotec was (weliswaar met standlicht), zonder schakelaar.
Het schakelaartje van het Cateye achterlicht op een van de andere fietsen is nu overigens ook gaan corroderen, en heeft duidelijk zijn langste tijd gehad.
Misschien is de beste oplosssing dus toch een achterlicht dat met goede bedrading naar een naafdynamo loopt, en samen met de koplamp geschakeld wordt.
Wim

Ik heb ook zo'n simpele Smart achter zit er nu drie jaar op en geen enkel probleem Maar dat kan natuurlijk nog komen. :D Verder is het zo dat dat ding op een SL drager zit en daar zit hij een klein beetje onder verscholen. Misschien maakt dat ook nog uit.

Groet, Haike
Leon schreef:... en insmeren met vaseline. Bij corrosie eerst met fijn schuurpapier bewerken. Het wordt er niet perfect van maar het helpt :)
Leon
uhhh... vaseline op de contactjes? geleid dat dan nog stroom dan? :S ;)