Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hulp gevraagd bij fietskeuze....... - Forum Wereldfietser

Hulp gevraagd bij fietskeuze.......

Ik ben bezig om een nieuwe fiets uit te kiezen. Tot op heden heb ik 'het' gedaan met een gazelle hybride. Eigenlijk zie ik bijna door de bomen het bos niet meer. Wil maximaal 1400 euro uitgeven, goedkoper mag natuurlijk altijd. Graag jullie advies en /of ervaringen.


Vering ja of nee?
Ik fiets doorgaans verhard, daar kunnen slechte asfaltwegen/ halfverharde wegen tussen zitten. Bovendien zitten daar regelmatig klimmetjes in.

Bandmaat 26 of 28 inch?
Tot op heden fietste ik op een 28 inch. Ik zit graag wat rechter op een fiets.
Wat zij de voors en tegens van een 28 of 26 inch?

Welke versnellingsgroep moet ik kiezen?
Ik fiets met kleding, tent en slaapspullen. Doorgaans zo'n 7 kilo denk ik.
De fiets zal enkel voor vakanties in het (verre)buitenland én tochtjes in nederland gebruikt worden. Woon-werk verkeer zal op mijn oude fiets gebeuren wegens diefstal-gevaar. Dit betekent dat ik niet meer dan 4.000 km fiets per jaar. Rolofnaaf zin of onzin?

Hydraulische remmen???

Stuur >>> multigrip!!

Staal of alluminium frame?
Wat zijn achtereenvolgens de voor- en de nadelen van beide opties?

Hebben jullie ervaringen met de rolofnaaf?



Alvast bedankt voor het deskundig advies!


Blanche
Blanche schreef:maximaal 1400 euro
Ik fiets doorgaans verhard
klimmetjes
Wat zij de voors en tegens van een 28 of 26 inch?
Ik fiets met ... Doorgaans zo'n 7 kilo
De fiets zal enkel voor vakanties en tochtjes in nederland
niet meer dan 4.000 km fiets per jaar.
Hydraulische remmen???
Stuur >>> multigrip!!
Staal of alluminium frame?
Hoi Blanche,
Tenzij je aan de forse kant bent zijn in Nederland erg goede remmen of een supersterk frame niet nodig, net zo min als een dure Rohloff of vering voor op onverharde wegen, en 7 kilo is "bijna niets", en daarom zou ik de keuze 26/28 alleen van je lengte laten afhangen en je geld besteden aan een fiets waar je vooral lekker op zit en die je nog mooi vindt ook. Goede kans dat je geld overhoudt.
Leon
...

Alles hierover is natuurlijk al een keer gezegd. Maar toch even vlug wat punten. Dit is een mooi bedrag, en daar kun je een prima fiets voor kopen, maar geen fiets met Rohloff naaf. Voorvering is mooi als je veel op slecht terrein rijdt, maar misschien minder zinvol als je vooral op asfalt rijdt. Een vaste vork is in elk geval lichter (denk aan het klimmen), en heel wat goedkoper dan een goede verende vork. Comfort kun je ook bereiken met brede banden (Schwalbe Big Apple als het niet al te ruig wordt?). Zie het dossier banden/comfortabeler fietsen op de site van de Fietsersbond: http://www.fietsersbond.nl/ Als je daarvoor kiest zijn 26 inch wielen geen gekke keuze. Ze zijn sterker, een beetje lichter, en de banden zijn vaak wat makkelijker verkrijgbaar. Als je kleiner bent is het ook makkelijker een fiets met goede geometrie te maken.
Ik vind zelf dat er geen prettiger remmen zijn dan Magura velgremmen. Ze hebben veel remkracht, zijn prachtig te doseren, en het onderhoud is een eitje. De HS 33 is bovendien (net als de betere Shimano V brakes) verstelbaar voor mensen met kleinere handen.
Zelf fiets ik het liefste met een racestuur, maar ik begrijp dat jij dat niet wilt (je kunt een racestuur ook hoger zetten, en er zijn speciale racesturen voor tourgebruik: TTT Morphe, en de damesversies daarvan).
Zelf vind ik stalen frames prettiger, maar er zijn mensen die er anders over denken. Alu is stijver en harder, maar ook vaak ietsje lichter. Staal dempt trillingen beter, en is iets flexibeler.
Mooie frames in deze prijsklasse zijn de Santos Travelmaster 2.6 Chromo (meer rechtop dan de alu, en ik geloof nu met een traditioneel balhoofd zodat je het stuur makkelijker hoger kunt zetten) en de Avaghon Series 26 inch (eveneens met traditioneel balhoofd). Heb je misschien een bijzondere maat nodig, dan kun je voor deze prijs ook al bij Vittorio terecht voor een fiets met maatframe.
De rest van de afmontage is eigenlijk een simpel verhaal. Goede handgebouwde wielen zijn hier het belangrijkste, en de drie merken die ik noemde leveren dat alledrie. Voor de overige onderdelen geldt dat duurder beter is, maar dat het vanaf Deore niveau heus wel werkt, en dat XTR overbodig is. Het enige waar je nog over moet nadenken zijn de cranks. Shimano levert niet veel cranks die korter zijn dan 170 mm, of langer dan 175. 170 mm is voor veel vrouwen eigenlijk wat te lang (en 175 mm is voor meer en meer mannen te kort). Het Truvativ Isoflow crankstel (voor trapassen met vierkante einden) is een betaalbaar (ongeveer 45 euro) en goed crankstel met verwisselbare kettingbladen dat leverbaar is vanaf 160 mm. Wil je duurder en beter (onnodig lijkt me, maar wel mooi) dan zijn er de TA Vega crankstellen, eveneens leverbaar in een hele reeks lengtes.
Het moet lukken, en lekker fietsen dan maar.
Wim
Blanche schreef:Ik ben bezig om een nieuwe fiets uit te kiezen. Tot op heden heb ik 'het' gedaan met een gazelle hybride. Eigenlijk zie ik bijna door de bomen het bos niet meer. Wil maximaal 1400 euro uitgeven, goedkoper mag natuurlijk altijd. Graag jullie advies en /of ervaringen.





Vering ja of nee?

Ik fiets doorgaans verhard, daar kunnen slechte asfaltwegen/ halfverharde wegen tussen zitten. Bovendien zitten daar regelmatig klimmetjes in.



Bandmaat 26 of 28 inch?

Tot op heden fietste ik op een 28 inch. Ik zit graag wat rechter op een fiets.

Wat zij de voors en tegens van een 28 of 26 inch?



Welke versnellingsgroep moet ik kiezen?

Ik fiets met kleding, tent en slaapspullen. Doorgaans zo'n 7 kilo denk ik.

De fiets zal enkel voor vakanties in het (verre)buitenland én tochtjes in nederland gebruikt worden. Woon-werk verkeer zal op mijn oude fiets gebeuren wegens diefstal-gevaar. Dit betekent dat ik niet meer dan 4.000 km fiets per jaar. Rolofnaaf zin of onzin?

Hydraulische remmen???


Stuur >>> multigrip!!


Staal of alluminium frame?

Wat zijn achtereenvolgens de voor- en de nadelen van beide opties?


Hebben jullie ervaringen met de rolofnaaf?


Alvast bedankt voor het deskundig advies!

Blanche
Vering? als je het beperkt tot een voorvork is het prima de rest is onzin voor wat jij wilt. Er gaat ook trapenergie zitten in vering die je kwijt bent en die je niet heeft geholpen vooruit te komen.

26 of 28? 26" wiel is sterker en een 26" band is overal ter wereld verkrijgbaar 28 niet. 28 rijdt iets comfortabeler. Maar alles is op te sturen dus dan kan je ook weer met je 28" verder. Met rechtop zitten heeft dat niks te maken dat kan op beide framematen. Veel belangrijker is dat je een passende maat fiets aanschaft.

Versnellingsgroep? Qua kwaliteit zou ik zeggen vanaf Deore en niet de groepen die daaronder zitten.Met die 4000 km die jij gaat rijden is Deore goed genoeg. Krijgt het fietsvirus je sterker te pakken zou ik voor Deore LX gaan. Zeker wat betreft de naven. Die Rohloff valt af want die krijg je niet voor 1400,-

7 kilo bagage maar mee? Ik ben zeer geinterseerd waar die 7 kg dan uit bestaat, ik sleep altijd teveel mee.

Alluminium frame's doen niet onder voor een stalen frame's Dat het een stijver is dan het ander is totaal afhankelijk van de frame bouwer. Je kunt een slap stalen frame hebben maar zo ook in allu. Staal kun je onderweg overal laten lassen allu moet door een specialist gedaan worden.

Hydrolic? als je het doet dan niet met remblokken op je velg maar kies dan voor eenschijfrem je kunt met hydrolische remmen je velgen kapot knijpen. Op zich is het helemaal niet nodig, een gewone Deore velgrem is goed genoeg, daar komt bij dat niet iedereen bekend is met de techniek of er standaard reserve onderdelen voor op de plank heeft liggen.

Geen ervaring met Rohloff maar hoor alleen goede verhalen erover. Als je er een koopt zit er een revisie in de prijs in begrepen na 25.000 km Maar een Rohloff is alleen maar verkrijgbaar als 32 gaats naaf. Als je met bagage gaat rijden dan is een standaard 36 spaken wiel toch wel een serieuze optie in verband met gewichts verdeling. Ik heb zelf achter gekozen voor 40 spaken das 11% meer spaak tenopzichte van een standaard 36 gespaakt wiel.

Groet, Haike
[quote="Haike 7 kilo bagage maar mee? Ik ben zeer geinterseerd waar die 7 kg dan uit bestaat, ik sleep altijd teveel mee.
Groet, Haike[/quote]


kleding, toiletartikelen, slaapmatje, tent en slaapzak, repartatiemateriaal, reserve(binnen)band, fototoestel en boeken. Maar ik ben getrouwd dus het gewicht van kamperen en toiletartikkelen en pechmateriaal kan ik verdelen.Bovendien lezen we elkaars boeken, scheelt ook weer in gewicht.
We proberen altijd landen uit te kiezen waar uiteten goedkoop is, zodoende geen kookspullen bij ons. Slapen in de tent doen we als het echt niet anders kan of omdat de mooie omgeving erom vraagt.

Blanche

Ja die zeven kilo is wel spectaculair. Nog even over alu. Inderdaad, alu is niet van zichzelf stijf. Stijfheid komt van de constructie (vooral door buizen met grote diameter). Het punt is dat alu wel drie keer zo licht is als staal, maar ook ongeveer drie keer minder sterk. Om dus een even sterk frame te bouwen moet (en kun) je meer materiaal gebruiken. Omdat alu anders dan staal niet van buigen houdt (wel eens een veer van alu gezien?) is de beste manier om dat extra materiaal in te zetten het gebruik van buizen met een grote diameter. Het gevolg is een frame dat ongeveer even zwaar is als een stalen frame, ongeveer even sterk, maar flink wat stijver. Natuurlijk moet een fietsframe niet te slap zijn (zeker niet als je de fiets zwaar belaadt), maar heel stijf is niet nodig. Een klein beetje buiging levert net dat beetje vering.

Wil je geld sparen dan is de Fahrradmanufaktur T400 een prima fiets: een goed frame met alles erop en eraan voor 1000 euro. Dat is voor zo'n fiets een uiterst concurerende prijs.
Wim

Willem Jongman schreef:

Wil je geld sparen dan is de Fahrradmanufaktur T400 een prima fiets: een goed frame met alles erop en eraan voor 1000 euro. Dat is voor zo'n fiets een uiterst concurerende prijs.

Wim
Kan alleen niet vinden met wat voor een naven ze die dingen afmonteren als je niet voor de Rohloff variant gaat. Iemand een idee?

Groet, Haike

Aha!! Dank jewel

Lijkt me wel in orde voor die prijs/kwaliteit verhouding.

Groet, Haike

Willem Jongman schreef:Ja die zeven kilo is wel spectaculair. Wim
Bedankt voor alle antwoorden....ben vanmiddag bij van herweden geweest en heb een mooie van herweden gezien uit de XT-groep. Toch weer duurder....ik slaap er nog een nachtje over.
Wat die kilo's betreft;
Net even voor de zekerheid nagevraagd bij mij reisgenoot....het moet 10 kilo zijn. :oops: :oops: Samen slepen we dus zo'n 20 kilo mee.

Nu gerustgesteld zware fietsers???
1100 gram slaapzak
1500 gram tent
700 gram slaapmatje
400 gram regenjack
300 gram regenbroek
300 gram donsjackje
200 gram warme broek
300 gram toiletspullen
1100 gram reservebanden
500 gram fototoestel
500 gram boeken
------------------------+
6900 gram totale uitrusting

Niet slecht berekend dus, die 7 kilo...

Hoi.

Ik hou van mijn Fahrrad manufaktur. Met shimano LX kost hij 900E, met Rohloff kost die 1800. Mooie afwerking, goede componenten. Een klasse fiets met heeeel veel waar voor je geld.
Maar waarom nu dit jaar knalkanariegeel? De oudere modellen zijn grijs of zwart.


Whisky

Blanche schreef:
Willem Jongman schreef:Ja die zeven kilo is wel spectaculair. Wim


Bedankt voor alle antwoorden....ben vanmiddag bij van herweden geweest en heb een mooie van herweden gezien uit de XT-groep. Toch weer duurder....ik slaap er nog een nachtje over.

Wat die kilo's betreft;

Net even voor de zekerheid nagevraagd bij mij reisgenoot....het moet 10 kilo zijn. :oops: :oops: Samen slepen we dus zo'n 20 kilo mee.

Nu gerustgesteld zware fietsers???
Nee helemaal NIET!! Nog steeds stront jaloers dat je het voor elkaar krijgt om zo ,te minimaliseren. Bij 15 kg dan behoor je tot de "normalen" :D onder ons en nog steeds licht bepakt.
En van Herweden jaha dat is natuurlijk smullen Of als je toch iets duurder wil denk dan aan een Santos Maar XT is wel meteen een hele grote stap Dan kun je misschien aan een Mix gaan denken. Ik heb LX behalve de naven die zijn XT. Waarom? Om dat er gezegd wordt dat de afdichting van XT naven beter is dan die van LX. En als het ergens schoon moet blijven is het wel bij je lagers

Groet, Haike

whisky schreef:Hoi.

Maar waarom nu dit jaar knalkanariegeel? De oudere modellen zijn grijs of zwart.

Whisky
Opvallen?

Producent wil zijn product laten afsteken ten opzichte van al die andere?

Groet, Haike die op een donkerblauwe Storck rijdt
Robertjan schreef:1100 gram slaapzak
1500 gram tent
700 gram slaapmatje
400 gram regenjack
300 gram regenbroek
300 gram donsjackje
200 gram warme broek
300 gram toiletspullen
1100 gram reservebanden
500 gram fototoestel
500 gram boeken
------------------------+
6900 gram totale uitrusting

Niet slecht berekend dus, die 7 kilo...
Eeuuhh,... gereedschap? minimaal een set bandenlichters plakzooi, reserve bout,moer? inbusset, spaak? Next best thing 2 van Marten, (wat was ik blij dat ik dat ding bij me had) schroevendraaier? Hoe doe jij dat? En heeeeeeeeel belangrijk Ti-wraps want daar knoop je je hele fiets mee aan elkaar als het moet. Op hoeveel zit je dan?

Groet, Haike

En wat ik ook een beetje mis is schoon ondergoed? Of een tweede zweethemd? of fietsbroek? Sandalen? moet ik nog even doorgaan? :D

Blanche schreef:ben vanmiddag bij van herweden geweest en heb een mooie van herweden gezien uit de XT-groep. Toch weer duurder...
Hoi Blanche, vrouwen zijn meestal lichter dan mannen, hierdoor krijgen diverse onderdelen het veel minder te voorduren. Mocht je flink onder de 75 kg wegen dan kan je met gemak toe naar LX of een mengeling LX en deore.

Mijn vriendin weegt 65 kg, rijd met deore naven en heeft nergens last van.
Bij haar gaan o.a. ketting, banden en remblokken veel langer mee.
Groeten, John.
Haike schreef: Eeuuhh,... gereedschap? minimaal een set bandenlichters plakzooi, reserve bout,moer? inbusset, spaak? Next best thing 2 van Marten, (wat was ik blij dat ik dat ding bij me had) schroevendraaier? Hoe doe jij dat? En heeeeeeeeel belangrijk Ti-wraps want daar knoop je je hele fiets mee aan elkaar als het moet. Op hoeveel zit je dan?

Groet, Haike
Ik vernoem hier het gewicht van de uitrusting die Blanche noemde. Zij verontschuldigde zich dat ze het gewicht verkeerd ingeschat had. Maar dat hoeft dus totaal niet het geval te zijn met de spulletjes die ze opnoemde.

Uiteraard zou ik nog wel meer meenemen, maar dat zal ik hier niet vernoemen.
Robertjan schreef:1100 gram slaapzak
1500 gram tent
700 gram slaapmatje
400 gram regenjack
300 gram regenbroek
300 gram donsjackje
200 gram warme broek
300 gram toiletspullen
1100 gram reservebanden
500 gram fototoestel
500 gram boeken
------------------------+
6900 gram totale uitrusting

Niet slecht berekend dus, die 7 kilo...
Geen tassen? Niks te drinken en niks te eten?