supermario schreef: ↑vr 23 apr, 2021 08:23
Heb vannacht overnacht op nktc terrein. Werd in de ochtend wakker met ijzel op mijn tent. Heb een nieuwe Lowland serai 400 slaapzak gekocht. Met comfort limit van -5, vond het toch nog klein beetje fris, met laken zak.
Een man die naast mij stond in caravan vertelde mij: als het in de nacht 0 graden word, heb je een slaakzak nodig van -10.
Koud weer voor 22 april.
Mario
Ook net terug van een weekje rondtoeren met de fiets,
Is inderdaad koud voor de tijd van het jaar... ook hier elke dag aanvriezende rijm op de tent...
Persoonlijk gebruik ik geen lakenzak,
Voor de warmte moet het niet, als ik het kou krijg doe ik gewoon wat van mijn kleren aan die ik toch al meeheb....
De andere reden is dat het je slaapzak proper houdt, maar dan doe ik liever gewoon een extra T-shirt mee.... is lichter en veelzijdiger...
Draag ook een dunne muts daarvoor, het haar geeft veel vet af en dat ruineert de isolatie van de kap.
(En als het echt warm weer is neem ik een fleece deken mee, heb er eentje die dubbelvouwt met een rits, ideaal en dat gaat gewoon in de wasmachine....)
En als de reden is omdat je naakt hoort te slapen in een slaapzak dan is de remedie toch erger dan de kwaal. Hoeft toch helemaal niet...
Lees op het draadje ook veel over een isolatiedeken,
Het nut van het isolatiedeken is dat het de verdamping van je zweet tegengaat.
Daarom is zie je het vaak gebruiken na sportwedstrijden in koude omstandigheden. Je wikkelt je daarin en het blokkeert het felle afkoelen door verdamping. Bestaat ook in de vorm van een zak, er zijn bergbeklimmers die daarin slapen, worden goed klam maar ze besparen zich de verdampingswarmte.
smorgensvroeg eenmaal uit de slaapzak vind ik erger.... in de kou thee zetten en de boel inpakken...