Santos maakt erg goeie fietsen. Vind ik echt.
Maar.
Nou ben ik voor de lol eens zo'n gravelmaster aan het configureren. En als het niet zo droevig was zou je de ballen uit de broek lachen. Uitgangspunt: kale fiets (waarbij kaal=kaal) kost €5315. Weinig bijzonders alu framepje uit één of andere aziatische fabriek, rohloffnaaf erin, dat was het wel zo'n beetje. Nou maar vinkjes zetten.
-De enige keuze vork: 'rank en recht cromo'. Lekker gespecificeerd.
-Busch & Muller led voorlamp. Welke?
-Pletscher achtervorkstandaard voor €36. Dezelfde die overal tussen de €25 en €30 kost? €6 om hem op je nieuwe fiets te monteren?
-Fietsbel! optie voor €11 op een fiets vanaf €5315!
-Forumslader (welke) voor €396. Mag wat kosten.
-echt, een selle bassano op een 5K+ fiets. Dat ding kost ze inkoop nooit meer dan een tientje. (ik heb hem gehad, goed zadel. Zacht maar bleef lang heel).
-Heel veel remkeuze. Allemaal 180mm. Flat mount voor en achter? Ik wil 160/140.
-oké geen verlichting. Voornaaf 'santos disc'. Wat is dat nou weer?
-Velgen dan. Best belangrijk. 'lichtgewicht velgen, sportvelgen, stevige bikepacking/gravel velgen of toch maar vakantievelgen XL'?
-Zwarte spaken en nippels uiteraard. Optie voor €60. Wanneer je een kale fiets koopt moet 'ie ook wel echt kaal zijn natuurlijk.
Bizar. Wanneer je zo veel als mogelijk vinkjes zet til je zo'n gravelmaster naar €8200. Mag je tegenwoordig toch wel een béétje weten wat je daarvoor krijgt, meer dan 'een fiets die het doet'.