Leon schreef: ↑vr 12 mar, 2021 14:45
Wim schreef: ↑vr 12 mar, 2021 14:30
Ik ben daar redelijk optimistisch over. Ik schat dat eind april iedereen boven de zestig toch wel een eerste prik gehad heeft. Een paar weken later zijn die mensen vrij behoorlijk beschermd, en daarmee dus alle min of meer kwetsbare leeftijdsgroepen. Dat lijkt me eigenlijk genoeg om flink wat beperkingen op te heffen.
Ik mag hopen dat het opheffen van de beperkingen bepaald wordt door het sterk omlaag gaan van de besmettingen in alle groepen. Als immers de beperkingen zouden worden opgeheven en het virus zou zich ineens sterk verspreiden in alle niet-gevaccineerde groepen dan ben ik en mijn leeftijdsgenoten de sigaar want ik ben nog geen 60.
Samenvatting: Je weet pas of het aantal besmettingen omlaag gaat als het zo ver is.
Nadat 60+ is ingeënt is het de vraag wat maatgevend zou moeten zijn voor versoepelingen. De kale besmettingscijfers of bijvoorbeeld de IC opname - cijfers? Als we uitgaan van vergelijkbare besmettingscijfers, dan wordt de totale ziektelast voor de maatschappij na inenting van 60+ vele malen kleiner dan nu het geval is. Pas na een echte exponentiële groei van de besmettingscijfers zou de ziektelast in die nieuwe situatie weer te vergelijken zijn met de huidige situatie. Dát moet natuurlijk voorkomen worden. We blijven dus met het dilemma zitten of er veel meer open kan of dat er dan alsnog een super exponentiële groei zou ontstaan, met als gevolg ditmaal vooral vijftigers op de IC. Als versoepelingen geleidelijk gaan zal dat heus te voorkomen zijn. Maar een combinatie van een soort Coronabevrijdingsfeest en een uitgesteld carnaval kunnen we beter nog even laten tot 50+ ook is gevaccineerd. Want in de staafdiagrammen van het NICE van Leon is duidelijk te zien dat er toch ook behoorlijk wat vijftigers met Covid op het IC komen. De leeftijden daarónder zullen, gevaccineerd of niet, de IC capaciteit niet onder druk zetten. Ook niet bij een grote groei van besmettingscijfers. Dit alles onder voorwaarde dat er geen ernstigere varianten komen, én dat de prik vrij effectief werkt zoals beloofd.
Hopelijk kunnen sneltesten ook helpen bij het beheersbaar houden van de epidemie, maar dan moet een groot deel van de burgers (jazeker) er niet zo'n potje van maken als vorig jaar met het Bron en Contactonderzoek, waarvan ik een paar artsen goed ken. Man, man, man, wat hadden veel mensen die in het kader van dát onderzoek gebeld werden overal schijt aan, als ze al niet meteen de hoorn er op gooiden na het horen van het woord GGD... Daarom hadden we daar niks aan.
Of een fietstocht over een paar maanden beter door één land of door drie landen gehouden kan worden, is echt nu nog niet te zeggen. Het mooie van fietsreizen is dat je dat allemaal op het laatste moment kan bepalen. Als het zover is zou ik aan de hand van de besmettingscijfers en de regels in de verschillende landen een inschatting maken of je problemen kan krijgen bij campings, grenzen, etc. En verder natuurlijk je gezond verstand gebruiken. Als de coronacijfers dan nog aan de hoge kant zijn: heel drukke plekken mijden en als je symptomen hebt uit de buurt van anderen blijven. Overweeg om vanuit huis te fietsen. Met fiets in het OV, als dat dan mag, zal het hier en daar snel erg druk kunnen worden.
Hans