Wat leuk om met een geringer budget op fietsvakantie te willen gaan. Kamperend is dat heel budgetvriendelijk, als je inderdaad de materialen bij elkaar krijgt. Met een goed werkende fiets en tweede of derdehands of geleende spullen kom je zeker ver.
Mijn tips:
- zorg dat je een klein spiegeltje aan je stuur monteert. Erg handig, ik heb m graag aan mijn fiets.
- Het hoeft natuurlijk niet allemaal ultra-lichtgewicht te zijn, je uitrusting mag best even wat zwaarder zijn. Een kilo of drie a vier voor een tent in je eentje lijkt te zwaar maar kan best. Ook qua volume kan er meer, en met een vulliszak is het primitief 'waterdicht'.
- kijk je fiets goed na (cq laat m nakijken) ruim voordat je vertrekt en bepaal of je de banden en de remblokken die er nu op zitten inderdaad genoeg vind voor een trip. Elke fietsenmaker in het buitenland wil je graag en direct helpen (mijn tientallen keren dat ik binnen liep werd ik altijd direct geholpen, men vind het meestal wel gaaf dat ze juist een vakantiefietser mogen helpen) Neemt niet weg dat het meest voorkomende euvel, lekke band, beter door een verse band vermeden wordt.
- Vooraf met je fiets een aantal (dag)tochtjes en tochten maken en je fietsconditie vooraf in plaats van in de eerste week al opgebouwd hebben is altijd fijn. Zomaar 80- 100 km rijden kunnen velen, maar de dag erna en de dag daarna in landschap wat even anders is dan het echt platte Nederland is als snel een uitdaging.
- Ik zou (met een gering budget) kijken naar een treinticket van de Deutsche Bahn, en in één dag van Nederland 's avonds in het oosten van Duitsland of in Polen of Tsjechie uitkomen. DB heeft - zeker als je er vroeg bij bent - erg fijne aanbiedingen. Als je met twee of drie gaat (of terug van die kant komt en niet je thuisreis wil plannen) is er een ticket waarmee je alleen met de regionale treinen mag. (Die rijden ongeveer net zo snel als onze intercitys) Voor een euro of 50 ben je dan direct in een goedkoper deel van Europa.
- Dat is, als je ook hier en daar uit eten wil, op een terras wil aanschuiven, of een kamer in een jeugdherberg of een hotelletje wil nemen. Als je alleen wilt kamperen en zelf je fouragering regelt is België, Frankrijk top om te reizen.
- Wildkamperen; waar Nederland best dicht bebouwd is vind je in andere landen makkelijker gelegenheid om je tent in het wild op te zetten. Daar is (ook op dit forum) veel over te vinden. Een tip in dit kader; een waterzak met 10 liter water die je aan het einde van de dag vult zorgt ervoor dat en verfrissing, en koken, en drinken en koffie en thee en 's ochtends ontbijt en de afwas en gevulde bidons als je weer vertrekt prima mogelijk is.
- Via warmshowers bieden veel mensen voor een vakantiefietser een slaapplaats om niet aan. Goede ervaringen in mijn geval.
Ik ben velen tegengekomen die met een echt low-budget verbouwde fiets en 'on a shoestring' onderweg waren. Dat kan weer een volgende uitdaging zijn. Elke dag wildkamperen en zo goedkoop mogelijk eten aanschaffen. De andere kant op - met straks wat meer budget - kan zeker ook erg fijn zijn. (Hotel midden in de stad - sterrenrestaurants en niet zelf koken) .
Mijn eerste trip (in 2004) was heen vliegen met een goedkoop ticket van een lokale Baltische maatschappij naar Riga. Naar het zuiden zigzaggend door Letland en Litouwen, Kaliningrad (een week) via Polen naar Wit Rusland en door naar Krakow. Van daar treinend en fietsend in drie dagen weer terug.
Met een 1980 oid oude Koga met 12 versnellingen, stalen bagagedragers waar de boel achter bij het dalen de fiets niet geheel rechtuit liet gaan, banden en wielen die onderaan de norm voor beladen fietsen scoorden en remmen met van die kleine blokjes uit de jaren tachtig. Erg fijn en sindsdien twee volgende fietsen en elk jaar minimaal een week maar meestal de zomervakantie onderweg.
Veel plezier en succes met voorbereiding en reis.